Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Gaza: educació i compromís social

    Actualitat
    Gaza: educació i compromís social

    La situació actual a Gaza ens interpel·la profundament com a comunitat educativa. Davant d'una situació d'abús d'aquest calat, i que està provocant el patiment extrem de la població civil –especialment volem focalitzar el patiment de nenes, nens i adolescents– sentim la necessitat de no callar.
    Associació Convivessetembre 8, 20257 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Edificis totalment destruïts a la ciutat de Gaza l'octubre del 2023 | Wikimedia Commons
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Des de CONVIVES, defensem educar amb valentia, des d’una mirada crítica, empàtica, sempre compromesa amb els Drets Humans.

    Hem presenciat i seguim presenciant, als diferents mitjans, com la fam i la violència s’acarnissen amb una població, amb les vides de persones vulnerades.

    Com a docents, hem de qüestionar el que passa al voltant, comprometre’ns i des de les nostres aules, podem –i hem de– obrir espais de reflexió i acció que ajudin el nostre alumnat a comprendre, a comprometre’s que la violència no els sigui indiferent.

    Educar des d’una perspectiva ètica, crítica i humanista exigeix ​​no mirar cap a una altra banda, exigeix ​​acció, atenció i aprenentatge davant del genocidi a Gaza.

    Proposem fer-ho generant espais de reflexió, intercanvi, expressió i acció a tota la comunitat educativa, fer exercici actiu de defensa dels Drets Humans, de la pau i la dignitat humana. Ho necessita el present i ho mereix el futur que volem.

    Interpel·lem totes les persones docents: les que senten angoixa, ràbia o impotència davant l’horror del que passa a Gaza, i també —amb la mateixa força i compromís— els que encara no ho senten així, especialment els que pensen que això no va amb l’escola, que els temes internacionals o de conflicte no pertanyen a l’aula.

    Els centres educatius han de ser espais que afrontin la realitat, que cerquin respostes als problemes que presentin els alumnes, ser espais de reflexió, entesa, compromís, aprenentatge de convivència i benestar social.

    Ho proposem des del convenciment que l’educació no pot romandre al marge de la injustícia, i que educar en valors de convivència positiva, no és opcional, és una responsabilitat ètica. Eduquem des de i per a la vida, i des d’aquest convenciment ensenyem a afrontar, analitzar i aprendre del que passa.

    POEMA: …no vaig fer res, vaig creure que no anava amb mi

    Quan els nazis van venir a buscar els comunistes,

    no vaig dir res, jo no era comunista.

    Quan van venir a buscar els socialistes i els sindicalistes,

    no vaig dir res, perquè no era ni una cosa ni l’altra.

    Quan van venir a buscar els jueus,

    no vaig dir res, jo no era jueu. Quan van venir a buscar-me,

    en aquell moment ja no quedava ningú que pogués parlar per mi.

    Friedrich Gustav Emil Martin Niemöller, sovint s’atribueix a Bertolt Brecht

    Tal com ensenya el poema, hem de parlar del genocidi a Gaza. Cap ésser humà no ha de quedar-se al marge de les dinàmiques que estem presenciant, ni passar de les atrocitats, abusos de poder i barbaritats que estan esdevenint doncs fer-ho ens allunya greument del que les bones persones volem per a la pròpia vida, per al nostre alumnat, per als nostres fills i filles, per a les nostres famílies, els nostres pobles, les nostres comunitats….

    El que passa a Gaza SÍ té a veure amb tu, amb mi, perquè afecta el nostre món, els nostres valors, la nostra manera d’entendre la convivència, la interculturalitat, el respecte a la vida, la ciutadania… l’educació.

    És necessari respondre’ns a la pregunta de per què treballar el conflicte de gaza des de l’educació? Us proposem, lectores, lectors, buscar les vostres pròpies raons, trobar arguments i causes en què coincidir, aquelles que considereu més oportunes a cada entorn educatiu, aquelles raons que permetin consens, aquelles raons que facilitin treballar l’Educació per Palestina.

    A la família Convives ho hem fet i hem buscat raons que considerem incloents, universals, humanes i urgents, perquè convidin a implicar-nos i explicar per què sí que hem de parlar de Gaza, de Palestina, del genocidi, de la infantesa sense escola, de les famílies sense les seves filles o fills, de la fam com a arma, de la violència com a llei i per si són d’ajuda, les compartim:

    Algunes raons per treballar el genocidi a l’escola

    1. Per la defensa dels Drets Humans
      • No eduquem per a l’odi ni la discriminació, sinó per al respecte a la diversitat.
    2. Perquè rebutgem tota forma de violència com a forma de resolució de conflictes. Diem NO a l’opressió, a l’abús, no a la guerra i no a la violència davant de conflictes o diferents interessos.
      • La pau no pot ser només patrimoni dels qui tenen poder, eduquem en l’afrontament pacífic dels conflictes, el diàleg, la mediació, en reparar els danys, arribar a acords que donin cobertura a les diferents necessitats.
    3. Per respecte al Dret Internacional
      • No volem ensenyar que lleis i normes acordades poden violar-se, ni que poden incomplir-se sense conseqüències, sinó que cal respectar-les o cercar acords per modificar-les, si fos necessari.
    4. Perquè ni la fam ni la negació de serveis mèdics poden ser armes de guerra. Fem força, fins a ser escoltades, quan veiem que la deshumanització i la gana s’estenen a la humanitat
    • No hi pot haver cap mare que hagi de consolar el fill, la filla, perquè no té més pa per menjar; cap que hagi de plorar la seva mort per inanició, ni per desatenció mèdica.
    1. Perquè no és just que escoltin bombes en lloc de cançons
      • La infància té dret a jugar, a riure, a crear, a expressar-se, a viure en pau, a aprendre a la seva escola.
    2. Perquè ser pobre no pot significar ser invisible
      • Totes les vides importen de la mateixa manera.
    3. Perquè la pèrdua de familiars per la guerra és un dolor que ens fa mal. Fa mal especialment l’orfandat obligada
      • El dol forçat d’una infància trencada ens interpel·la com a persones educadores.
    4. Perquè si la violència, o la injustícia institucionalitzada, es converteixen en llei, no ho podem permetre
      • La impunitat, la por, la impotència i la injustícia no es poden transformar en llei, no es poden legitimar. Davant d’això, hem de desenvolupar el sentit crític i analític, l’ètica, la inclusió, el respecte i la justícia, que tant cal desenvolupar des de l’educació.
    5. Perquè NO hi ha raons vàlides per a l’abús ni la violència, ni hi ha arguments que els puguin justificar.
      • Les morts no són “danys col·laterals”: ​​són infàncies, són persones, són vides.
    6. Perquè cada dia l’ordre internacional, la sostenibilitat de la vida, les condicions del benestar es posen en joc.
    • El benestar personal, interpersonal i el social està en joc, hem d’educar en les cures i el desenvolupament ètic, en el respecte a allò diferent com a formes bàsiques de Convivència Pacífica.

    A partir de la proposta de trobar les pròpies raons i sumar-les a les anteriors, des de Convives facilitem activitats adaptades a diferents etapes educatives que podeu trobar al nostre blog, com aquesta .

    La proposta CONVIVES “El món que volem: Palestina i jo” s’organitza en diversos blocs:

    • EIX 1: Sensibilització i formació del professorat. Es proposen eines i activitats per reflexionar, individualment i com a col·lectiu docent, sobre l’educació en contextos d’injustícia, guerra i genocidi.
    • EIX 2: Activitats amb l’alumnat des de l’inici del curs. Amb activitats que conviden a obrir les aules a allò que passa fora d’elles, per promoure l’empatia, humanitzar les víctimes i facilitar la reflexió, el debat, la identificació i l’expressió de sentiments. Formar-se.
    • EIX 3: Participació i compromís comunitaris . Proposem promoure accions visibles i participatives que connectin l’alumnat amb el seu entorn. Es faciliten activitats que els connectin, que els donin esperança, que desenvolupin la solidaritat i l’ajuda.
    • EIX 4: Cine-Forum “Palestina i jo”. Proposa un treball cooperatiu per reflexionar, des de l’audiovisual, sobre la situació a Gaza, per generar pensament crític i recursos didàctics.
    • EIX 5: Materials per a la difusió . Compartir idees i propostes per tal de generar materials contrastats. Des de Convives donarem visibilitat a la feina feta.

    Defensem…

    • El dret a viure sense por
    • El dret a jugar sense amagar-se
    • El dret a una vida digna, solidària i cuidadora
    • Eduquem per la vida bona, no per la bona vida

    Perquè creiem…

    • En una educació que no és neutral davant del patiment
    • En una escola que no calla davant del genocidi
    • En una ciutadania que no accepta la deshumanització com a normalitat

    I us animem…

    A treballar-ho, sense imposar res a ningú, senzillament convidant a la reflexió, a l’acció educativa col·lectiva, a la construcció d’una comunitat que educa en consciència crítica, tendresa i compromís social.

    Volem construir amb vosaltres el món que volem.
    I això també comença en nosaltres i nosaltres, ia les nostres aules.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Compromís Gaza palestina
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    40 anys d’inicis de curs
    Next Article
    Opinió
    Rellançar l’educació
    Associació Convives

    Related Posts

    Opinió
    Educar des de l’espiritualitat, comprometre’s amb el món

    desembre 3, 2025

    Davant de les imatges de l’horror, quines vides imaginem?

    desembre 2, 2025

    Opinió
    “A l’escola no sabem què passa al món” (segona part)

    novembre 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.