Sabem que l’inici de curs va acompanyat de l’enyorança de les vacances i de les ganes d’encetar un any acadèmic ple de reptes.
Sabem que aquests dies són imprescindibles per planificar bé els mesos propers. Cal acollir el professorat nou, crear equip, fer nostres el projecte i els espais del centre i preparar la rebuda de l’alumnat per tal d’encarar un curs amb un clima saludable que faciliti un entorn d’aprenentatge de qualitat.
La realitat, però, és que la setmana de preparació és generalment insuficient. Molts equips ens hi posem abans i tots acabem destinant un bon grapat d’hores i d’esforços a encarar la tasca de manera digna. A finals de setembre estem tan cansats com si ja fóssim als darrers dies del trimestre.
Volem tenir a punt els espais, les plantilles i totes les eines necessàries per rebre l’alumnat i atendre’l.
Volem gaudir de l’inici del curs. Tenir temps per compartir, treballar i ilusionar-nos en els projectes que desenvoluparem al llarg del curs.
Volem, per tant, temps per treballar amb el nostre equip, propostes realistes dins del marc de l’horari laboral sense haver de fer jornades de dotze hores per tenir-ho tot a punt.
Podem millorar aquest començament de curs, organitzant i planificant estratègicament el temps orientat a la reflexió i a la formació interna de l’equip.
Podem deixar coses per fer amb l’alumnat i no voler-ho tenir tot a punt i controlat per nosaltres. Pot ser una possibilitat de cocrear i de codissenyar el curs amb els nois i les noies.
Volem gaudir de l’inici del curs; tenir temps per compartir, treballar i ilusionar-nos.
Podem fer explícita i reivindicar la necessitat de repensar el temps no lectiu que requereix l’escola del segle xxi. Temps per a la codocència, per a la planificació i la programació, per a les famílies. Temps per formar-se i treballar amb l’equip educatiu i amb agents externs. Temps per dissenyar projectes i materials.
Plantejar canvis metodològics i normatius comporta reptes valents, i el temps esdevé un recurs bàsic per a nosaltres.
Podem repensar el calendari i destinar temps del mes de juliol a preparar el curs següent o començar abans. No podem deixar-ho tot en mans de la voluntat i del compromís individual de cadascú.
Podem reconèixer que l’alegria i el bon humor s’encomanen i que ens carreguen d’energia per aconseguir que, malgrat tot, aquest començament d’any acadèmic sigui saludable. Bon curs!
Autoria: Equip Cuidem-nos (ICE de la Universitat Autònoma de Barcelona). Revista Guix n.459.