Els termes innovació, millora, transformació i reforma, utilitzats habitualment en el nostre àmbit professional, són notablement confosos i sovint s’empren en sentit contradictori, si bé tots coincideixen a qüestionar el caràcter directiu i transmissiu dels models d’ensenyament-aprenentatge heretats. Al marge d’aquestes dissonàncies que potser cansen i despisten, entenem que, per tal que la nostra aportació a la transformació de l’escola tingui la màxima capacitat possible d’incidència, aquesta serà determinada pel fet que les propostes que publiquem siguin ben fonamentades.
Seguint en aquest camí d’afavorir la millora de l’educació i dels processos d’ensenyament i aprenentatge basats en la formació integral de les persones, volem continuar potenciant la innovació pedagògica i ajudant el professorat i tota la comunitat educativa amb rigor científic i suport social a partir de l’impuls d’un nou projecte anomenat «Educació basada en evidències».
Aquest projecte té per objectiu enfortir la transferència de les conclusions de les recerques científiques en l’àmbit de l’educació a la pràctica a les classes i a les escoles, a partir de la divulgació de les evidències existents i de l’establiment de les relacions entre les seves diferents unitats d’anàlisi, per tal de donar més fortalesa a les seves conclusions. El que ens guia és poder aportar un model prescriptiu de pautes que condueixin a establir protocols d’intervenció i a transferir-ne la concreció a la pràctica educativa real.
És en aquest sentit que obrim una secció nova titulada «Evidències», que apareixerà a totes les revistes de la casa, les d’infantil, primària, secundària, didàctiques específiques i direcció i gestió escolar. Al llarg dels propers mesos donarem a conèixer les evidències científiques existents sobre la pràctica educativa en tots els nivells d’anàlisi: l’aprenentatge en general, l’aprenentatge de continguts específics, l’ecosistema aula, l’ecosistema centre educatiu i el sistema educatiu.
«Què ens diuen les evidències sobre l’aprenentatge social i emocional?». Amb aquest títol inaugurem l’esmentada secció, que, com veureu, d’una banda, està composta per una part teòrica que aborda d’una manera molt divulgativa i didàctica la recerca científica feta envers el tema en qüestió i, de l’altra, una mestra d’infantil en mostra la concreció, la transferibilitat, a la pràctica educativa de l’aula.
Desitgem que aquesta iniciativa us sembli útil i encertada. Bon començament de curs.