Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta

    Javier González: “L’Associació Escola Benaiges continua gràcies al suport de la gent”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Ha arribat la primera “ona”

    Jaume Funesjuny 11, 20246 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Escrit tot just quan fa un dia que ha aparegut una nova neta a la meva vida adolescent i torno a haver d’aprendre a posar bolquers. Sembla que li posaran com a nom Ona. Arriba una nova ona d’infància i hauré de descobrir com inicia el seu camí una vida en què tot està encara per viure, i he de recordar que tot dependrà, al llarg de molts anys, d’allò que les persones adultes construiran al seu voltant.

    Aquesta “aparició”, en mig de les meves activitats de predicador educatiu, m’ha fet pensar en els recorreguts vitals, que com un infant més, haurà de fer. Haurà de viure i tindrà un recorregut vital ple d’esdeveniments. Haurà de rebre un conjunt d’estímuls, vivències, seguretats, oportunitats i acumularà una història educativa. Anirà a escola, descobrirà altres persones adultes fora de la seva llar que la miraran amb ulls acollidors, l’animaran a descobrir i donaran respostes a les seves curiositats. Anirà fent història escolar, recorreguts d’aprenentatge.

    M’he posat a escriure perquè tenia un motiu proper més per pensar en el mar de les infàncies, tot interrogant-me una vegada més: ¿de què depèn el relat existencial que van construint i que està mediat (condicionat) per tot allò que les persones adultes estan disposades a fer, sense voler predeterminar les seves vides? Vides d’infància plenes de privacions que, massa vegades, no tenen infància; vides d’infància plenes d’estímuls de manuals d’autoajuda per a pares desconcertats; vides d’infància acotades a la propietat de la llar, projeccions primerenques de vides adultes sota control; vides… Vinc d’una setmana de xerrades, ara sobre el currículum, ara sobre l’educació en el món digital, ara sobre la salut mental… I he buscat la calma posant-me a escriure la “fitxa” breu de tot allò educatiu que hauríem de garantir a totes les “ones” que van naixent.

    Convé no oblidar que la humanització no és possible sense abraçades. Bona part de la seva felicitat futura dependrà de la repetida vivència de sentir que importen a algú (vinculacions, afectes, vivències de seguretat, felicitats adultes que impregnen, etc.). Per això, els programes econòmics (treball i prestacions) han de garantir temps per fer de pares i mares i els programes educatius miren d’ajudar a descobrir als pares i mares què vol dir el fet que una infància hagi aparegut a les seves vides (no s’és mare o pare automàticament).

    Convé no oblidar que la humanització no és possible sense abraçades

    Aviat vindrà el temps de llar d’infants (de primers anys d’escola infantil) i no estaria de més recordar que ha de ser universal (de maneres diverses, flexible, per a tots els infants). El primer espai eductiu no familiar en el qual han de poder descobrir altres adults i altres infants, noves finestres per mirar i descobrir el món. Entorns en els quals les famílies traspassen les seguretats que té l’infant a les noves professionals de l’educació. Entorns en el que moltes infàncies podran tenir les oportunitats educatives que no proporcionen les famílies i, totes, podran alliberar-se dels entorns tancats de la pròpia llar. Serà, a més, el primer territori per descobrir altres vides d’infants i les primeres comprovacions de la necessitat de la presència de l’altre per ser feliç. No estaria de més recordar (massa anys recordant-ho) que no es tracta de llocs per guardar nens mentre els pares treballen i, també, que els nens amorosament cuidats a casa tenen dret a anar a una altra llar alguns moments de la seva jornada, estar sota una altra cura i viure unes altres relacions (també és un dret tot i que el pare o la mare no treballen i poden cuidar-los).

    Quan les diferents etapes educatives més “escolars” comencin (avui, si més o als tres anys) convindrà que els adults no oblidin tres grans criteris: no es pot escolaritzar tota la seva vida; existeixen formes diverses d’aprendre i seria bo que l’infant no perdi la seva curiositat per saber; s’aprèn a llocs diversos i no només a l’escola.

    Existeixen formes diverses d’aprendre i seria bo que l’infant no perdi la seva curiositat per saber

    Parlem de fer possible la humanització i cal no oblidar quina mena de persona i de ciutadà volem que siguin en el moment que tinguin tota l’autonomia. Eduquem i una part de l’educació està associada a processos d’aprenentatge. Ni podem ni hem d’omplir les seves vides ni d’escola ni d’activitats extraescolars. L’educació va molt més enllà de les activitats escolars. Tan obligatori és anar a l’escola com a les activitats lúdiques (allò que de manera no massa correcta anomenem oci educatiu). Tenen dret a vides de museu, aula i parc.

    Quan arribi, la vida escolar de l’Ona, malauradament, segur que l’escola encara estarà atrapada en la contradicció de ser o no ser una continuació de la resta de la vida. Seguirà sent urgent connectar aprenentatges i vida, que allò que aprenen a l’escola  tingui vida i allò que viuen sigui considerat aprenentatge escolar. En temps virtuals i digitals ja haurà desaparegut el dins (de l’escola) i el fora i els dilemes de l’aprenentatge seran com aconseguir que no perdin el desig de saber i el plaer de descobrir que aprenen. Intento imaginar la tutora integradora de sabers i experiències del 2034.

    En pensar en el desenvolupament de les vides dels infants em retornen matisos de la primera pregunta: on s’aprèn a ser persona? És possible en una escola atrapada entre currículums, protocols i tallers temàtics? M’amoïna pensar que massa adults seguiran reclamant control i bones notes. M’agradaria confirmar que tothom, en algun lloc escolar, troba algú que ajuda a pensar, que fa dubtar, que ensenya a cercar respostes. Voldria estar segur que poden aprendre a crear, a expressar-se, a comunicar. La darrera línia de la “fitxa” educativa que estic escrivint, hauria de ser garantir que entre els mestres de la seva vida sempre trobin alguns, algunes, que no els agrada com està el món i els estimulen a pensar com canviar-ho.

    I, quan s’acabi el seu itinerari escolar bàsic i, uns i altres, a casa i a l’escola, facin balanç, tothom estarà feliç perquè la seva Ona, el seu pedaç de mar d’infància, té ganes d’anar al teatre, sap expressar-se, no s’empassa cap informació sense valorar-la, sap parar-se a descobrir com se sent, ha experimentat el que significa relacionar-se i conviure amb infants diversos, dels que ha aprés formes diverses d’imaginar la vida.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Acompanyament acompanyament escolar diversitat escoles infància
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleL’observació entre iguals, una pràctica per fomentar la col·laboració i professionalització docents
    Next Article
    Entrevista
    Jaume Padrós: “Els estudiants de Medicina són els que prenen més analgèsics i ansiolítics”
    Jaume Funes

    Psicòleg, educador i periodista

    Related Posts

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025

    Opinió
    El bullying que no fa soroll

    maig 16, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}