Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    He adoctrinat? Polítics piròmans, docents apagafocs

    dalmudeveroctubre 18, 20176 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Un dia, ho confesso, potser vaig adoctrinar. Un dia, tal com defineix el diccionari, és possible que inculqués a algú (a uns quants algús, posats a ser honesta) determinades idees. Un dia, sense jo preveure-ho, la campanya electoral del nostre municipi es va colar per la porta de l’aula i no vaig poder passar per alt la seva arribada. Un dia, vaig haver de parlar de grups polítics de signes i sigles diferents davant dels meus estudiants. Aquell dia, no ho nego, em vaig referir a candidats concrets amb nom i cognoms. Perquè aquell dia l’actualitat política i social va entrar a la meva classe com un vendaval; era el mateix dia en què havia quedar coberta de pamflets de cert partit polític la plaça adjacent al centre educatiu on em vaig estrenar com a docent, al barri de Sant Roc de Badalona.

    Vaig adoctrinar? Pot ser, ja no ho sé. I crec que si ho vaig fer, va ser sent conscient de la meva gran responsabilitat com a professora, des de la humilitat i amb convenciment d’estar en allò correcte. Ho vaig fer des de l’absència de por a sortir-me del guió del llibre de text (tampoc és que n’hagi tingut mai), des de la certesa d’estar aprofitant una oportunitat inigualable per transmetre un missatge importantíssim als meus estudiants com a mestra, però també i, sobretot, com a ciutadana nascuda aquí. Ho vaig fer en català o en castellà, ja no ho recordo. Ni els estudiants ni jo fèiem massa distinció entre les dues llengües, les fèiem servir amb la mateixa naturalitat segons el moment i l’assignatura, i els dos idiomes els consideràvem tan nostres com l’urdú o el panjabi que els estudiants que tenia havien portat del Pakistan, Bangla Desh, Índia.

    No estic segura de quan va ser. Em ballen les dates, les eleccions i els mandats. Però sé que el 2011 jo havia decidit dedicar-me a la docència, perquè tal com un col·lega assenyalava recentment en un article d’aquest mateix diari, em semblava una professió plena de noblesa. M’ho segueix semblant avui dia, quan el gremi català –el gremi en la seva totalitat: no són poques les veus de fora de Catalunya que s’han unit davant la desacreditació gratuïta del col·lectiu– es veu obligat a defensar-se d’acusacions absurdes i incendiàries que no beneficien a ningú, abocades per polítics a la recerca de vots que, proclamen orgullosos no tenir pèls a la llengua –com si això fos un signe de valentia i no una mostra d’arrogància o una falta de seny–.

    Vaig adoctrinar? És possible, ja no sé si entenc el sentit del terme segons l’ús actual que se n’està fent, quines restriccions o implicacions de significat se li atribueixen i quines acusacions imperdonables se’n desprenen. Però si ho vaig fer, va ser perquè aquell dia, en tornar de la pausa del dinar, els meus alumnes de l’Aula d’Acollida van arribar a classe amb un pamflet de tons blaus que em van mostrar amb desconcert i certa tristesa. “Què vol dir això, profe?”. No recordo la consigna exacta que vaig llegir. Pot ser que fos una versió descafeïnada d’aquella campanya que ajuntava en el mateix fullet unes fotos de nenes amb mocador, cotxes destrossats i un balcó abarrotat d’homes de procedència africana, amb l’eslògan “+ Seguretat” i etiquetes de “delinqüència”, “incivisme” , “brutícia”. O pot ser que fos algun lema precursor del famós i intencionadament ambigu “Netejant Badalona”, o potser era una frase prestada d’una altra candidata del mateix partit, com va ser aquell “Primer, els de casa”.

    No importa, ja. La veritat és que aquests dies em pregunto si en aquella aula jo vaig adoctrinar. No puc negar que vaig invertir tot el meu poder de convicció a fer creure a aquells xavals nouvinguts que l’home que emetia aquells missatges no representava la veu de la ciutadania catalana, per molt polític amb càrrec que fos o vulgués ser. Els vaig persuadir que tots els éssers humans som iguals, sense importar cap distinció de raça, color, sexe, idioma, religió, opinió política o de qualsevol altra mena, origen nacional o social, posició econòmica, naixement o qualsevol altra condició (això ho vaig buscar a internet, no vaig per aquí recitant la Declaració Universal de Drets Humans de memòria, encara que m’agradaria).

    Vaig adoctrinar? Intento respondre’m. És innegable que els vaig forçar a pensar que pertanyien tant com qualsevol altra persona a Badalona, ​​al barri, a aquest país; que la seva arribada i la seva nova residència eren suficients per a legitimar-se com a subjectes de ple dret. Els vaig prevenir de lluir impúdicament els seus prejudicis, d’assenyalar els altres com ells se sentien assenyalats. Els vaig alertar contra el racisme i la xenofòbia (¡com patien aquests nois i noies els “moro de merda”, els “fas pudor”, els “dutxa’t”), i vaig intentar imbuir-los de la convicció que aquests missatges de menyspreu, algun dia, quedarien desterrats per altres d’empatia, solidaritat i humanitat.

    Vaig adoctrinar? Del que estic segura és que si ho vaig fer, no va ser contra Espanya, no, sinó contra la discriminació i la violència simbòlica exercida pel mandatari de torn, en oposició de tota la feina al voltant dels valors universals i la convivència pacífica que tan presents estan a les escoles. Ho vaig fer perquè d’això va el meu ofici: d’educar (¿és aquest el verb condemnat públicament ara, al capdavall?), d’ensenyar a pensar el món que ens envolta i de transmetre idees valuoses que tenen a veure amb la cooperació i el respecte, sense més interessos ocults. ¿És això, adoctrinar?

    Jo confesso: jo sóc mestra i ja no sé del que sóc culpable. Afirmo que davant de certes decisions i accions polítiques –completament alienes a mi i contràries al conjunt de valors de la societat de pau i fraternitat que em vaig comprometre a crear– em van posar en la tessitura d’haver de tractar juntament amb els meus alumnes la realitat en què estava immersa la nostra escola. ¿És això, adoctrinament?

    Una última certesa, tan poc donada a les conviccions com intento ser. Si aquests nens i nenes –avui ja joves adults– viuen integrats en la comunitat, se senten inclosos en la societat i han aconseguit certes metes en l’àmbit acadèmic i el personal, si aquests xavals valoren el seu (el nostre) plurilingüisme i la seva (nostra) interculturalitat, ha estat perquè jo i altres docents no vam tenir por d’introduir a les escoles certes idees, tot i les manifestacions d’odi que, tristament, el nostre alumnat es trobava als carrers –un odi atrevit i pervers, escampat sense cap escrúpol per un grup polític sobre les llambordes d’una plaça de Sant Roc–.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Adoctrinament convivència democràcia opinió procés sobiranista
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Escola inclusiva, i ara què?
    Next Article
    Actualitat
    Totes les veus de la inclusió se citen a Barcelona
    dalmudever

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}