Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    I la Martina, com? Carta al conseller Josep Bargalló

    Ana Ibáñezabril 28, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    La Martina
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Benvolgut conseller Josep Bargalló, aquests dies em ve al magí una pregunta que sempre porto al damunt: i la Martina com?

    La Martina és la part, però em refereixo al tot, l’Asier, el Jonathan, la Júlia, l’Adan, el Pol, el Joan, la Carla, el Marc… Sense etiquetes, sense cap altre adjectiu, només alumnat. Tots ells requereixen recursos específics d’aquesta xarxa de suport a l’educació inclusiva per promoure l’èxit educatiu i el desenvolupament de les seves capacitats intel·lectuals, físiques, ètiques, socials i emocionals… podria continuar parafrasejant la  LEC o el decret d’inclusiva però de poc serviria, esdevé normativa plena de bones voluntats però buida de contingut.

    Una escola per tothom que ha quedat en el plànol de les paraules, una escola per tothom on els recursos són fragmentats per alumnes al centre o per zones de l’EAP, fins i tot un alumne pot no complir criteris per accedir a cap recurs, com si aquests criteris fossin universals i elaborats per un Déu omnipotent.

    La Martina és invisible, i té molts companys d’invisibilitat, el recurs específic per aquest alumnat, la infermera escolar, no existeix entre els perfils interdisciplinars del Departament d’Educació. Fer-los invisibles no els farà desaparèixer. El convido a fer una ullada a les consultes externes de qualsevol hospital pediàtric i reflexionar, tots aquests infants estan escolaritzats i no reben atenció sanitària qualificada durant la jornada escolar. Els projectes educatius dels seus centres poden planificar múltiples estratègies metodològiques i organitzatives, però sense la infermera escolar no poden garantir la participació de l’alumnat amb situacions sanitàries complexes.

    Durant aquests dies de confinament hem esdevingut espectadors de diverses dates d’obertura dels centres educatius, de la digitalització de totes les llars catalanes amb fills en edat d’escolarització obligatòria, de la transformació de l’alumnat en receptors de coneixement on line, de casals d’estiu que compensaran la interrupció del curs escolar, així com l’endarreriment amb data pel juliol de les PAU i al setembre de les oposicions al cos docent 2020. Tot plegat em sembla agosarat i poc realista. Les vostres decisions haurien de surfejar la pandèmia amb passes prudents, com nosaltres fem surf amb les glucèmies de la Martina; no sabem com serà l’onada dues hores després de dinar, simplement esperem i actuem en conseqüència.

    No és tan important quan començaran les classes, sinó com. I la Martina com? Aquesta és la pregunta que ja podeu respondre. La data no la sabem però l’alumnat el coneixeu i els recursos els podeu planificar per tal d’implementar-los quan arribi la data d’obertura dels centres  educatius. No calen excuses després, la Martina i els seus companys invisibles són ben coneguts pels directors dels serveis territorials, el Sr. Francesc Ballester, la Sra. Montserrat Domingo, la Sra. Dolors Collell, el Sr. Martí Fonalleras, el Sr. Carles Vega, el Sr. Pere Masó, el Sr. Jean Marc Segarra, la Sra. Montserrat Perelló i el Sr. Jesús Viñas. La Martina fins i tot té el privilegi de ser considerada com un cas excepcional atenent a les paraules de la Sra. Maite Aymerich, directora general de Currículum i Personalització, durant una entrevista el passat mes de març a Ràdio4. És un deure de responsabilitat compartida per tots vostès posar fil a l’agulla per confeccionar el com.

    Fins ara els pressupostos prorrogats havien estat l’excusa perfecta per desatendre l’alumnat d’aquesta escola catalana per a tothom i no desplegar el decret d’escola inclusiva. No tinc cap dubte que la Covid19 esdevindrà ara una bona justificació perquè els recursos del sistema educatiu no permetin abastar les necessitats de tot el seu alumnat. Parlem de xifres, però tenen nom i cara, estan plenes d’il·lusions, desitjos i vida; al darrere hi ha famílies que pateixen i poden intuir el com.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    “La ‘nova normalitat’ necessita nous horaris i que els nens passin tant de temps com ara amb els seus pares”
    Next Article
    Opinió
    L’oportunitat de resignificar l’escola
    Ana Ibáñez

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}