Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    I tu, en quins valors eduques?

    Caterina Pedregalgener 20, 20205 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: Esplac
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Imagineu una aula de 5è de primària on dos infants es barallen entre ells. Un dels infants finalitza el conflicte insultant l’altre. És aleshores quan la persona docent decideix intervenir: para el conflicte, pregunta què ha passat i, per últim, intenta fer entendre que la falta de respecte mai és la solució i que les persones hem de respectar les altres persones i el nostre entorn. Quan arriba l’hora de dinar, aquesta mateixa docent va al despatx del claustre. Mentre dina, arriba una altra persona i comencen a parlar. Fa unes setmanes va haver-hi un conflicte entre elles i no es va gestionar. De sobte, el to de la conversa comença a pujar fins que una, rabiosa, insulta a l’altra. On ha quedat el valor del respecte que tant promovia entre els infants?

    La utopia d’una societat millor

    Les persones adultes tenim la tendència a educar en allò que creiem que és positiu per a la societat. Intentem transmetre valors que considerem que faran del món un lloc millor. Fins aquí, fantàstic. El problema és que, de vegades, ens resulta més fàcil intentar transmetre aquest ideal, que no pas ser conscients de les nostres pràctiques diàries i intentar canviar les nostres conductes i hàbits.

    Eduquem en salut, respecte, feminisme, sostenibilitat, amor, solidaritat, cooperació… però som les primeres que no ens cuidem, que no ens respectem, que ens creiem que reciclant un parell d’envasos ja estem essent sostenibles, que seguim infravalorant les tasques reproductives, que no ens estimem perquè no estem dins dels canons establerts, que ens costa compartir allò que ens ha costat tant aconseguir i que cada cop som més individualistes. En definitiva: estem educant en uns valors que ni tan sols tenim adquirits… I em pregunto: per què eduquem en uns valors i no en uns altres? Per què eduquem en uns valors que ni nosaltres mateixes portem a la pràctica?

    Eduquem en la incoherència

    Vull pensar que eduquem des de la incoherència perquè ens fa sentir connectades i perquè ens permet no abaixar la guàrdia en allò que fem. Simplement acceptem les nostres incoherències, i essent conscients d’aquestes, intentem fer alguna cosa per canviar la societat on vivim. Fins i tot em reconforta pensar que acceptem ser un mal exemple per les noves generacions: esperem que, gràcies a l’educació rebuda, elles ho facin molt millor que nosaltres.

    Valors de postureig

    Fins ara hem parlat de la incoherència entre els valors que ens defineixen i els que posem en pràctica. Em sorgeix un dubte clau en aquest punt: què és un valor? És una intenció o una realitat? És el que volem ser o el que som?

    Anem pas a pas. Tenim com a primera evidència, que dels valors surten lluites polítiques que transformen la societat. Fantàstic! Però, alhora, a mesura que la popularitat d’aquests moviments socials i polítics va augmentant, el valor en si que defensen pot esdevenir una moda o una tendència. Es converteix, aquest valor, aleshores, en una arma de batalla d’allò que habitualment anomenem postureig? Per exemple: ara tothom vol ser feminista…Fins i tot el capitalisme! Les empreses de l’Ibex fan campanyes publicitàries destinades exclusivament a dones i nenes: dones valentes, esportistes, contentes, lluitadores… I encara més: ara tothom vol ser ecologista i sostenible! Empreses que històricament es dedicaven a comercialitzar carn ara fan hamburgueses vegetarianes embolicades amb plàstic orgànic, que pots comprar al supermercat.

    Estem educant en això als nostres infants i joves? Els eduquem en el feminisme i la sostenibilitat a força de comprar, en un centre comercial, una samarreta de color lila on posa “sóc feminista”? O, en canvi, busquem que prenguin consciència sobre la importància del decreixement i la reducció de privilegis per tal de mantenir el planeta, els ensenyem a ser respectuosos amb totes les diversitats i a demanar equitat dins d’una societat més cooperativa i no tant individualista?

    I ja que parlem de feminisme… anem a veure una segona casuística que ens trobem amb freqüència: no us heu adonat mai que projectes totalment distants (o fins i tot oposats) pel que fa al seu posicionament polític poden compartir un mateix valor? El feminisme, per exemple, d’un partit de dretes no serà el mateix feminisme que un partit d’esquerres, però tots dos partits el tenen afegit en el llistat dels seus valors. Aleshores… Què és feminisme i què no? Hi ha tantes definicions d’un valor com persones?

    Educar en valors és fer política? Fer política és adoctrinar?

    Moltes persones no acaben d’entendre que educar és fer política, però, així i tot, defensen que els seus valors són millors que els de la resta, i eduquen d’acord amb aquests. La qüestió és, com a educadores, com plantegem els nostres idearis en els nostres esplais, caus, escoles i escoletes. Volem que siguin idearis realistes o volem idearis impossibles i imaginaris? Per què escollim uns valors i no uns altres?

    Volem educar-nos i educar infants i joves en un present i un futur millors. Volem que infants i joves se sentin part d’aquesta societat i defensin el model de vida que vulguin viure. No podem oblidar on som, on vivim i amb qui ens relacionem i, per tant, també hem de ser conscients de les nostres incoherències i plantejar-nos objectius i accions per tal de combatre-les. Hem de fugir de la por a crear estructures alternatives, a empoderar-nos a través de noves les paraules, a manifestar les nostres intencions i a ser crítiques amb tot i amb tothom.

    Per això em faig, i et faig, aquesta última pregunta: tu, en quins valors eduques?

    Tenim moltes coses a pensar, reflexionar i debatre. Per aquest motiu, un any més, educadores de tots els camps i àmbits ens reunirem el 14 i 15 de març a Vic per parlar, discutir i arribar a conclusions que puguem aterrar al dia a dia dels nostres centres i entitats. Hi sou totes convidades! Si algú s’hi vol inscriure, pot escriure un correu a esplac@esplac.cat per demanar més informació, o entrar a la pàgina web esplac.cat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    esplais opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    L’ansietat en infants i adolescents: «Els nens del segle XXI no juguen, les seves agendes de ministre no ho permeten»
    Next Article
    Actualitat
    La personalització dels temps educatius
    Caterina Pedregal

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}