Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    ICILS 2023. Una reflexió tècnica de caràcter estratègic

    Joan Mateo Andrésnovembre 15, 20246 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    S’acaben de publicar els resultats de l’estudi internacional sobre Competència Digital (ICILS), en el que hi han participat 34 països (22 d’ells membres de la UE i 11 comunitats en el context de l’Estat espanyol). Catalunya ha obtingut uns magnífics resultats, tercera puntuació a nivell internacional i la primera de l’Estat.

    Al marge de sentir-nos molt satisfets pels resultats, fora bo aprofundir en les dades, ja que l’avaluació moderna no es justifica simplement com a certificació de la qualitat d’un àmbit sinó, i sobretot, per la seva capacitat de transformar el sistema i millorar-lo.

    La mirada avaluativa no pot ser estàtica sinó dinàmica. Ha de proveir d’informació valorada per facilitar la interpretació dels resultats, la reflexió i conduir l’acció. No hem de pensar que establint llistats de puntuacions dels diferents països i fomentant la competència entre ells és el camí ideal. Cal generar una nova cultura basada en compartir i no en competir.

    D’entrada és molt important assenyalar que únicament un 10% dels estudiants no obtenen un rendiment òptim (quan es considera com a xifra bàsicament desitjable i de referència el 15%). Considerem, per tant, que, d’acord amb l’estudi, el 90% dels nostres estudiants de 2n d’ESO, estan preparats per estudiar i viure en un món digital. Conseqüentment, i pel que fa referència a aquesta competència, el nostre sistema s’ha mostrat satisfactòriament inclusiu (el marge d’estudiants que queden fora del sistema és mínim). Per altra banda, el percentatge d’alumnes amb rendiment extraordinari és del 2,2%, xifra notablement superior a la de la majoria de països i comunitats.

    Tot i això, també apareixen elements preocupants com és la gran diferència que hi ha entre les puntuacions dels estudiants provinents de famílies afavorides i desafavorides i entre els nadius i els immigrants. És evident que la bretxa és molt important, però cal reflexionar sobre el tema per tal de facilitar intervencions que puguin reduir-la.

    Tant la situació de dèficits de certes famílies per raons econòmiques com la seva condició d’immigrants representen dues variables que no són independents sinó que estan molt relacionades. La raó de fons per les baixes puntuacions, no rau tant en aquests dèficits, sinó en l’insuficient capital sociocultural que porten associats. Assenyalo això perquè el sistema educatiu difícilment pot incidir en la situació econòmica o en la condició d’immigrants, però sí que té un marge molt ampli per generar polítiques que compensin els dèficits socioculturals i és aquí on caldrà actuar amb energia.

    No hem de pensar que establint llistats de puntuacions dels diferents països i fomentant la competència entre ells és el camí ideal. Cal generar una nova cultura basada en compartir i no en competir

    Hem d’evitar situar la immigració com a causa dels baixos resultats, aquest pensament ens porta al derrotisme perquè no podem canviar-ho i ens pot conduir a estigmatitzar a aquests col·lectius. Detectar la magnitud del problema, en canvi, ens ha de moure a ressituar els recursos que calguin i a modificar l’estructura i l’organització del sistema per tal d’incrementar el seu capital sociocultural.

    Per altra banda també em molesta tractar la immigració com si es tractés d’un paquet compacte. No és el mateix un col·lectiu d’estudiants orientals, que un de magrebins, subsaharians o llatinoamericans. Les seves necessitats són molt diferents i cal ser més específics en les actuacions. Identificar els resultats de forma diferenciada és urgent i necessari.

    També cal diferenciar els resultats en la competència digital dels immigrants que van ser escolaritzats als tres anys i els que ho han fet de forma tardana. En un estudi que va realitzar el Consell Superior d’Avaluació de Catalunya es va demostrar que els resultats en competències bàsiques dels nens immigrants escolaritzats als tres anys eren els mateixos que els dels nadius de la mateixa franja socioeconòmica. Crec que cal analitzar el mateix en aquest cas per tal de detectar l’arrel del problema i cercar la millor solució.

    L’estudi també assenyala la bretxa per qüestió de gènere que s’ha detectat. Les noies puntuen 25 punts de mitjana per sobre dels nois. Novament, hem de segregar els resultats d’acord amb la naturalesa dels ítems de la prova per tal de situar el tema en el seu just context.

    Així veiem que la competència digital és un constructe que abasta quatre dominis:

    • 1.- Comprensió de l’ús de l’ordinador
    • 2.-Recopilació d’informació
    • 3.- Producció de la informació
    • 4.-Comunicació digital

    És absolutament necessari segregar la informació i analitzar per separat els quatre dominis i veure si la bretxa és homogènia o és singularment diferent segons el domini. Alguns són fonamentalment tècnics i altres estan més vinculats a altres competències de caràcter més lingüístic. Entendre on rau la diferència, per raó de gènere, ens ajudarà a prendre les decisions més encertades i a relacionar aquesta competència amb altres substancials dels sistemes educatius.

    Finalment, un altre aspecte important a considerar és el diferencial significatiu de puntuació entre els centres públics i els concertats, on els concertats puntuen 37 punts per sobre dels públics. Novament, no és la condició de públic o privat la que determina el diferencial sinó les variables associades que comporten.  

    Crec que fora bo analitzar-les. Fins ara, hi havia la convicció que la situació econòmica o el diferencial en quant el nombre d’immigrants escolaritzats marcaven les diferències de rendiment entre els dos tipus de centres. Cada cop més això ens és un tòpic. L’homogeneïtat entre centres és cada cop més evident, ja que les dades indiquen que els percentatges d’alumnat vulnerable són molt similars. Comprovar-ho és senzill, ja que estem parlant de 50 centres (34 públics i 16 concertats). Fora bo determinar-ho amb precisió.

    Per altra banda i gràcies a l’enquesta que acompanya a la prova ICIL, tenim informació d’un conjunt de variables de context que caracteritzen a cadascun dels centres. Cal veure si la raó de fons de les diferències entre les dues tipologies de centres rau realment en diferencies entre l’alumnat o se situa en les pràctiques educatives, l’estabilitat de la plantilla, el model organitzatiu o altres variables incloses en l’estudi.

    El gran potencial d’aquestes proves no se situa tant en els resultats, com en els estudis que es puguin fer creuant les diferents variables. Això havia constituït treball del Consell Superior d’Avaluació, que elaborava posteriorment un informe complet. Confiem en el fet que es mantindrà la tradició.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Competències digitals digital opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleCompartint coneixement: la meva trajectòria com a formador​
    Next Article
    Entrevista
    Jordi Pigem: “Anem cap a un món cada cop més centrat en l’eficiència tecnocràtica i més orfe de valors”
    Joan Mateo Andrés

    Catedràtic de Mètodes d’Investigació i Diagnòstic en Educació de la Facultat d’Educació de la UB. Va ser secretari de Polítiques Educatives al Departament d’Ensenyament (2013-2015). Abans havia presidit el Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu, càrrec que va tornar a ocupar fins al 2021

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Anàlisi
    Com es construeix una teoria de la conspiració

    maig 28, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}