Avui hi ha 51.101 membres de la comunitat educativa confinats a casa, d’acord amb les dades que actualitza diàriament el traçacovid. Encara, però, representen un percentatge baix, respecte del total. Els 48.715 alumnes confinats són el 3,38% del total i els 2.238 docents l’1,36%. De fet, segons la secretaria general d’Educació, Núria Cuenca, en les cinc setmanes que fa que ha començat el curs hi ha un 94% de centres educatius que encara no han hagut de confinar cap dels seus grups estables, i, dels que ho han hagut de fer, al voltant del 80% només ha tingut un o dos grups confinats. Fins el moment s’han desconfinat 2.500 grups i es preveu desconfinar-ne 1.800 més fins a finals d’octubre, el que passa és que molt probablement el ritme de grups confinats continuï en augment, ja que la tendència diària és a confinar-ne més dels que es desconfinen.
Cuenca ha ofert aquestes dades en roda de premsa, juntament amb el secretari de Polítiques Educatives, Carles Martínez. Per la número dos del Departament d’Educació, “l’escola no està aïllada del context comunitari, i el que passa a la societat s’acaba reflectint a l’escola. De tota manera, les mesures estan funcionant i no hi està havent brots a les escoles. Tots els contagis ens venen de fora”.
Aquesta afirmació contrasta amb la dada que va donar dimecres la Xarxa de Vigilància Epidemiològica de Catalunya (XVEC), segons la qual actualment hi ha 197 brots actius en l’àmbit de l’ensenyament (s’inclou des de llars d’infants a universitats) que afecten 1.091 persones contagiades. Es consideren brots les agrupacions “de tres o més casos confirmats” que tenen un vincle entre si. Aquesta xifra de brots encara està lluny dels que es comptabilitzen en l’àmbit familiar (797, gairebé el 60% del total), però per primer cop supera els que es comptabilitzen en residències (136) i en l’entorn laboral (64).
En referència a aquestes dades, Cuenca ha apuntat que el volum de persones que hi ha al sistema educatiu i el que hi ha a les residències geriàtriques és difícilment comparable, així com el fet que a les residències les mesures de prevenció de contagis són “molt més extremes i restrictives”, mentre que “en el sistema educatiu són mesures més lleus perquè la realitat és diferent”. Per la secretaria general d’Educació, les dades demostren que “el sistema educatiu es manté estable i així ho hem compartit també amb els responsables de Salut”, per la qual cosa ara mateix no es contempla cap canvi d’escenari, ni en l’àmbit de l’educació infantil i primària, ni la secundària ni en la postobligatòria, que és l’única etapa en la qual hi ha un reduït percentatge de grups de batxillerat (8%) i FP (20%) on s’està aplicant un sistema híbrid d’ensenyament.
El model híbrid i l’Institut Terra Roja
Precisament aquest sistema híbrid és el que han volgut aplicar a l’Institut Terra Roja de Santa Coloma de Gramanet, amb alumnat anant uns dies a la setmana de forma presencial i seguint el curs des de casa uns altres, a fi i efecte de garantir unes aules poc densificades. La negativa dels serveis territorials d’acceptar aquest model ha dut el claustre d’aquest institut a revoltar-se, amb diverses accions de protesta. Avui, Núria Cuenca ha explicat que s’oferirà a aquest institut formar part del pla pilot que es vol fer aquest curs d’ensenyament híbrid, i que implicarà al voltant de vint centres de secundària, i només per 3r i 4t d’ESO.
Passar al model semipresencial, ha dit Cuenca, “no pot ser una mesura aïllada d’un centre, sinó que s’ha de fer en el marc d’un pla que està definint la direcció general d’Innovació, i que comptarà amb l’acompanyament de la inspecció educativa”. Serà, però, una prova pilot “molt excepcional”. Cuenca ha repetit per activa i per passiva que no hi ha cap previsió ni intenció de passar al model híbrid o semipresencial. Amb tot, Carles Martínez ha recordat que tots els centres estarien preparats per fer-ho si fes falta, ja que en els plans de reobertura que van fer en el seu dia van d’haver de contemplar aquest escenari.
La número dos d’Educació també ha explicat que s’estan registrant moltes més baixes de professorat de les habituals i que en aquestes setmanes les substitucions han estat pràcticament el doble que les del curs passat en el mateix període. Això “està tensionant la borsa d’interins”, falten sobretot mestres de primària, i per això s’ha decidit obrir la borsa a totes les especialitats de primària, i no es descarten altres mesures de flexibilització, com que docents d’infantil o de secundària puguin fer substitucions a primària “en especial en el cas de vacants de difícil cobertura”. El mateix criteri s’aplica a la secundària en determinades especialitats, en les quals es permet la inscripció a la borsa encara que no es tingui el títol del màster de formació del professorat, si bé cal estar matriculat en el màster.
Protocol per als centres d’educació especial
La secretària també ha anunciat que s’ha publicat el protocol específic per als centres d’educació especial. Un document amb l’objectiu que els centres “puguin mantenir el màxim possible els seus serveis, que en molts casos els alumnes només poden rebre en els propis centres. Perquè que aquests alumnes estiguin confinats no causi un perjudici al seu desenvolupament personal”.
El protocol preveu per aquests centres la possibilitat d’establir les quarantenes supervisades, de tal manera que es pugui dur a terme la quarantena dels membres del grup estable no positius al propi centre, de forma segura. Per fer-ho possible s’han de donar un seguit de requisits:
– L’alumne o alumna rebrà una atenció de la qual a casa no pot disposar.
– Existeix l’acord de les famílies i els professionals.
– La prova PCR ha estat negativa.
– L’infant o adolescent no presenta cap símptoma.
– Es pot produir la prestació del servei perquè:
- es disposa de transport privat per als trajectes;
- el centre disposa d’espai suficient per garantir que no hi ha contacte amb altres grups;
- es permet fer l’activitat educativa habitual.