Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Cabòries d’un substitut inestable

    Víctor Saura

    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdú

    L’evidència científica no arriba a un consens sobre els efectes de les pantalles en la salut mental dels infants i adolescents

    Ares Biescas (Verificat)

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Cinquanta anys construint la Nova Escola Pública

    Joan Domènech
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Ingredients per millorar la professió docent

    Anàlisi
    Ingredients per millorar la professió docent

    Un informe d'EsadeEcPol signat per Lucas Gortázar repassa algunes de les fites que estan entorpint la professió docent, com ara la complexitat de les aules, la manca d'una carrera docent clara i atractiva o de polítiques centrades en el professorat
    Pablo Gutiérrez de Álamoabril 15, 20257 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Pol Rius
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Fa uns dies ho deixava clar un estudi de la Fundació SM i Educo ONG , el 38% dels docents treballen amb desaferrament per evitar acabar cremats amb la situació amb què han de lluitar, que podria resumir-se en unes aules cada vegada més complicades (per la manca d’atenció de les famílies, en part) i per una pesada burocràcia que no ens deixa burocràcia.

    En aquesta ocasió, i sota el títol L’estat de la professió docent a Espanya , Lucas Gortázar, director de Research i sènior fellow d’Educació a EsadeEcPol, fa un repàs d’algunes de les claus que poden estar afectant la situació del professorat. “Venim d’uns anys de veure molta gent cremada a la professió”, assegura al telèfon. “Fa molt de temps que rebo molt feedback semblant, sobretot a partir de la pandèmia i volia entendre què està passant”, explica.

    L’informe repassa tres punts de vista, tres qüestions que, segons diverses investigacions, estan influenciant la situació de desenganxament, de desafecció. D’una banda, hi ha la creixent complexitat de les aules, amb un alt creixement de la població d’origen estranger de primera i segona generació, al qual se suma l’augment constant des del 2017 del percentatge de nenes, nens i adolescents (NNA) en risc d’exclusió social o pobresa (per sobre del 34%) i, és clar, amb una situació emocional i de salut mental .

    Al costat d’aquest tema hi ha el de les condicions de treball del professorat, la pèrdua de poder adquisitiu, les diferències salarials entre cossos, les hores lectives i de treball, així com les ràtios. Totes són qüestions que, d’una manera una altra han millorat força des de la crisi, Gran Recessió com l’anomena l’informe, a partir del 2012. Però sobre la taula n’estan sempre algunes.

    D’altra banda, la manca de polítiques dedicades al professorat (formació inicial, accés a la professió, carrera docent…) està tenint un impacte important i és, des del punt de vista de l’investigador, la pota més preocupant. “Tenim bons professors que sobreviuen sense carrera docent; si la tinguessin s’enfrontarien millor al que els està passant”, creu Gortázar.

    Carrera docent

    Aquest és el punt més complicat, de ben segur, de millorar. Tot i això, l’investigador es llança a la piscina de fer propostes que podrien millorar, primer, el prestigi de la professió i, després, l’exercici i la pràctica dels seus professionals.

    Té clar que cal que per estudiar magisteri o un màster de secundària, seria interessant fer proves prèvies a la carrera, més enllà de la nota de tall. Cal elevar el llistó perquè els qui s’acostin a aquests estudis ho facin per interès laboral i personal real, i no com a professió refugi com ha estat en els darrers anys en bona mesura.

    Per a Gortázar és important deixar clar que la professió docent “no és per a tothom”. Amb aquestes proves d’accés “es tracta que vull estar segur que ho pots fer” i per això caldria posar èmfasi en les competències acadèmiques a primària i en les pedagògiques i socioemocionals a secundària, defensa.

    També aposta per la creació d’un MIR educatiu que fa uns anys ja va xifrar en uns 1.500 milions d’euros per alliberar el professor tutor i incentivar tant a això com dedicar-ne una part al professorat en “pràctiques”. “És caríssim?, es pregunta. La inversió val la pena, és el moment de més impacte de la formació (a l’inici de la carrera). I l’ofici s’aprèn a classe; és millor que els bons acompanyin els nous en el procés.”

    A la necessitat d’una bona formació del professorat als seus inicis, se suma el fet de la gran inestabilitat, sobretot a la pública, als centres de més difícil exercici. És a dir, el personal amb menys experiència està, principalment, als centres on les dificultats són més grans, cosa que no fa més que accentuar les dificultats.

    A l’informe, Gortázar defensa també la necessitat de l’existència d’algun tipus d’avaluació de l’exercici docent, així com de l’observació entre iguals, molt minoritària a Espanya davant de països de l’entorn.

    Apunta a un sistema similar l’establert a la Llei d’Educació de Catalunya i que va tenir i té importants crítiques per part dels sindicats. Es tracta de donar més poder de decisió en la contractació a les direccions dels centres i que l’experiència laboral no sigui el factor determinant en la destinació del professorat. “Que el centre pugui seleccionar perfils i que es donin complements de destinació. Al final, el poder el tenen els qui tenen plaça i poden triar, mentre que la resta no té poder. Això lamina l’estabilitat dels claustres i s’acarnissa amb l’alumnat amb més necessitat”.

    Alumnat cada cop més complex

    És precisament aquest alumnat amb més dificultats el que es troba al centre de l’espècie de tempesta perfecta que enfronta la professió docent.

    Un personal a primària que, segons recull Gortázar, no té unes elevades competències en matemàtiques i llengua, i un professorat de secundària que, encara que en té, no acaba de desenvolupar competències pedagògiques suficients per bregar amb la complexitat de les seves aules.

    Unes i uns joves amb més problemes d’estabilitat emocional i psicològica que, en bona mesura, es troben a llars amb dificultats econòmiques importants derivades de la inflació o de la pujada del preu de l’habitatge; que tenen docents que canvien cada pocs anys i que, en bona mesura, no tenen l’experiència ni el coneixement sobre la tasca docent més potent.

    Tot això en un país, recull l’informe, en què no hi ha una aposta sistemàtica per posar suports i reforços en àrees com ara llengua i matemàtiques. Tot i els esforços dels PROA+, el document elaborat per Lucas Gortázar recull que Espanya no inverteix gaire en la comparativa internacional en què aquest tipus d’accions arribin a la major part possible de l’alumnat que ho necessita.

    L’estatut que no arriba

    Tot això en el marc d’un estatut docent que no arriba malgrat les moltes vegades que es repeteix, des de fa 15 anys (mínim) la importància. Des d’Ángel Gabilondo i el pacte que no es va arribar a signar per l’avançament electoral, fins a Íñigo Méndez de Vigo, amb el Llibre Blanc redactat per José Antonio Marina, Carmen Pellicer i Jesús Manso, passant per les 24 mesures presentades per l’actual Executiu, sense esmentar el fet que el president del Govern central, Pedro Sánchez, parlés en el seu moment de la “legislatura del professorat”. Moltes declaracions s’han fet, però s’ha avançat poc o res en aquest sentit.

    Sobre l’actual negociació que fa unes setmanes comencés el Govern central amb els sindicats de la Mesa Sectorial, Lucas Gortázar no es mostra especialment optimista. No només per allò anteriorment dit, sinó perquè el Govern es troba en minoria al Congrés i bona part dels socis que té miren cap als seus interessos, és a dir, Catalunya i el País Basc. A més, “13 comunitats autònomes són governades per l’oposició”, recorda.

    I, per tancar la dificultat, la manca d’una unitat sindical clara, cada vegada més diversa i amb interessos més divergents. D’una banda, els sindicats de classe com podrien ser CCOO o UGT; davant d’ells, els més corporatius, com CSIF o ANPE, per no parlar d’altres, com el de professors de secundària de Catalunya, de creació recent.

    El professorat es troba en un dels moments més complicats per a la professió, amb multitud de reptes que se li demanen o exigeixen, més enllà del que és netament instructiu, amb uns vímets debilitats per la manca d’inversió, d’una banda, i de polítiques d’incentiu i prestigi per l’altra.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    docents professorat
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    La IA no llegeix els teus pensaments, però sap com gaudeixes
    Next Article
    Opinió
    Davant la polarització: educació
    Pablo Gutiérrez de Álamo
    • X (Twitter)

    Periodista especializado en educación. Director de El Diario de la Educación. Antes en Periódico Escuela

    Related Posts

    Opinió
    Tancar la bretxa entre l’aula i acadèmia

    juny 27, 2025

    Opinió
    Educar en llibertat o per a la llibertat?

    juny 18, 2025

    Opinió
    La crisi de la professió docent

    juny 17, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}