Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Innovar o transformar?

    Jaume Carbonelljuny 10, 20196 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    iStock

    La innovació és un concepte polisèmic que es presta a múltiples lectures en funció de qui l’utilitza, en quin context té lloc i a quines finalitats respon. Tota transformació educativa i social de signe emancipador inclou un component innovador, però no tot procés innovador suposa una transformació. En certa manera, s’assembla a la distinció tan lúcida com diàfana que va assenyalar en el seu moment Rosa Luxemburg entre reforma i revolució, aplicat en aquest cas a l’àmbit educatiu.

    Perquè la innovació s’associa, amb freqüència, a desenvolupament o adaptació del sistema capitalista; a novetat o producte de temporada; a modernitat i actualització educativa; a canvis cosmètics o a simples millores parcials. Es posa l’èmfasi en els aspectes metodològics –com ho fem– i s’oblida o es relativitza el sentit de l’educació –per què el fem–. Cal recordar que aquesta noció d’innovació està associada a les tesis d’autors com J. A. Schumpater, de fa ja gairebé un segle, per al qual la innovació és un aspecte clau en el desenvolupament de l’economia capitalista, la qual no pot romandre estàtica sinó que ha d’estar canviant constantment des de dins per un nou esperit d’empresa. Un relat que va anar prenent cos i perfeccionant-se a mesura que s’ha anat assentant el neoliberalisme i el capitalisme cognitiu estretament lligat al desenvolupament empresarial, amb les seves pertinents penetracions en la cultura, el currículum prescriptiu i ocult, el lideratge i la gestió i organització dels centres escolars.

    Per a algunes persones, no obstant això, el concepte d’innovació no s’identifica en absolut amb aquest discurs de reproducció adaptada i perfeccionada del poder establert –cada vegada més financer que econòmic i polític–. No obstant això, hi ha qui per evitar les confusions prefereix parlar de renovació pedagògica. Raons no en falten, encara que caldrà veure com muden les paraules en el futur. En qualsevol cas, una cosa és clara: els processos de transformació educativa estan interpel·lats per la radicalitat del canvi cultural, social i polític, així com pels processos de cooperació que apoderen democràticament tots els agents educatius que intervenen en la socialització de la infància i la joventut.

    Quins són els senyals de la innovació o de la renovació educativa de caràcter transformador? Grosso modo, i de manera telegràfica, podríem esmentar-se aquestes tres. La primera té a veure amb el tipus de coneixement que es construeix: amb la curiositat i el desig que genera, més enllà d’una activitat o avaluació puntual, amb projecció al llarg de la vida; amb el seu grau de rellevància, vinculació amb l’experiència personal, l’entorn i les diverses intel·ligències i llenguatges; amb el seu caràcter emancipador i alliberador que aspira a un avenir més democràtic i esperançador; amb la capacitat de generar pensament reflexiu i profund per comprendre críticament una realitat incerta, canviant i complexa; amb una presència enèrgica del pensament crític en totes les matèries del currículum; amb mirades llargues, sensibles i crítiques amb la realitat per a interpretar-la, qüestionar-la i transformar-la, al mateix temps que es van modificant les relacions del subjecte amb l’entorn. Un coneixement que requereix documentació i recerca, contrast de parers, escolta activa, sòlides argumentacions i moltes preguntes. Perquè sovint aquestes són més importants que les respostes. I, un coneixement, finalment que trenqui amb la rigidesa dels codis disciplinaris i amb la fragmentació curricular, i que aposti decididament per les diferents versions de la globalització i integració de tota mena de coneixements, pel diàleg entre els diversos sabers i llenguatges.

    El segon senyal d’identitat es nodreix de l’apoderament democràtic dels diversos actors educatius –alumnat, professorat i famílies– respecte a la presa de decisions entorn del currículum –què s’ensenya, com s’ensenya i amb quins criteris s’avalua–; l’organització dels temps i espais; i els mecanismes de gestió i control. Es tracta de democratitzar la democràcia escolar actual dotant de més contingut i poder els actuals òrgans de representació i participació. Ens referim al poder de l’assemblea de l’aula seguint, per exemple, l’estela de Freinet; al poder del treball cooperatiu o col·laboratiu que, trencant amb l’aïllament docent tancat en un lloc anomenat aula, s’estén i comparteix a tot el centre i es projecta al territori, aprofitant la seva capital cultural i social, teixint complicitats i compromisos amb el conjunt d’actors individuals i col·lectius; o al poder de la paraula que es visualitza en una conversa permanent tractant de recuperar el significat originari i real de conceptes i vocables avui dia tan devaluats per les mitges veritats i les mentides: el que avui es coneix com fake news. El dilema a dilucidar és qui i des d’on es construeix l’hegemonia cultural.

    I el tercer senyal d’identitat al·ludeix als valors, finalitats i drets que es defensen. ¿Fins a quin punt reprodueixen els valors de la cultura dominant i els mecanismes d’explotació o desigualtat de forma més o menys cridanera i amb diferent grau d’intensitat o, per contra, es plantegen altres valors alternatius més humanitzats i un model de societat basada en la solidaritat i en una justa redistribució de la riquesa? O, dit en paraules de Freire, ¿es tracta de reproduir la cultura bancària o d’avançar cap a un procés emancipador presidit per la justícia social i la més àmplia llibertat? En aquest sentit, convé assenyalar el caràcter polític de l’educació com a forma de resistència davant de tot allò que condueix a la barbàrie, a la ignorància, a la desigualtat i a qualsevol discriminació, sigui per motius de raça, gènere o d’un altre tipus, així com a les diferents manifestacions de la violència: física, psicològica i institucional.

    L’educació es troba davant una nova cruïlla on convergeixen dues amenaces complementàries: la dels nous feixismes que miren cap al passat, que dibuixen un paisatge uniforme en blanc i negre, que encoratgen el discurs de l’odi, que posen severes traves a immigrants i refugiats i que qüestionen diverses conquestes ètiques i socials. I la del neoliberalisme que dibuixa un paisatge de futur marcat per l’omnipresència de l’espai privat en detriment del públic; de la dictadura del mercat que no fa més que augmentar la precarietat, deixant a la intempèrie un ampli sector de la societat; i l’hegemonia de la competitivitat en prejudici de la solidaritat.

    L’emancipació individual i la transformació social, per contra, signifiquen inclusió, equitat, drets humans i socials, cura col·lectiva, ben comuna, somni i esperança per construir un món, en paraules de Rosa Luxemburg, on les persones siguem socialment iguals, humanament diferents i totalment lliures.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    USTEC demana la dimissió de Bargalló
    Next Article
    Actualitat
    El ‘sudoku’ dels horaris escolars; pros i contres d’un meló que es vol obrir
    Jaume Carbonell
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}