Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Inspirar l’aventura: Quan els mestres també gosen arriscar

    Opinió
    Inspirar l’aventura: Quan els mestres també gosen arriscar

    David Cossetembre 15, 20253 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | EscolesCoop
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Una primera idea és una bombeta que s’encén inesperadament enmig del brogit de la ment i de l’enrenou del món. Sovint, la seva llum s’esvaeix o queda tancada en una habitació sense sortida.

    A les escoles estem posant el focus en la creativitat dels infants i dels joves, i també en les competències que els permeten aterrar les seves idees transformadores, aquelles que poden millorar la realitat. I ho fem des d’una mirada cooperativa i interdisciplinària. En podem dir emprenedoria, o com més us agradi.

    Tot això té molt sentit, però voldria anar més enllà. Les preguntes que em faig són: I els mestres? I l’Escola com a organització? Què fem amb les nostres pròpies bombetes quan s’encenen de cop i volta? Disposem de mecanismes per acompanyar idees valuoses des que neixen fins que es fan realitat?

    Les escoles cooperatives de treball tenim un avantatge que no ens és exclusiu ni garanteix res per si sol: la participació democràtica dels socis i sòcies, les persones que cada dia aixequem, vitalment i professionalment, el projecte educatiu.

    Ens hem de preguntar qui té les idees i qui realitza els plans de viabilitat. No som prou cooperativa si no creem un sistema que faciliti que qualsevol idea valuosa de qualsevol persona de l’organització pugui arribar a la concreció

    Sempre m’han impressionat moltíssim els debats entre socis d’una escola cooperativa sobre la conveniència o no d’invertir en l’obertura d’una nova línia d’activitat. Mestres i persones d’administració i serveis valorant una idea i el seu pla de viabilitat. Tots ells assumiran un risc conjuntament i a parts iguals. Contemplar les mans d’aquests professionals elevades per decidir democràticament l’obertura d’un nou servei o fundar una nova empresa no té preu. Li dona tot el sentit del món a la democràcia.

    Però tampoc no n’hi ha prou. Ens hem de preguntar qui té les idees i qui realitza els plans de viabilitat. No som prou cooperativa si no creem un sistema que faciliti que qualsevol idea valuosa de qualsevol persona de l’organització pugui arribar a la concreció. Som tants i entre tots podem tenir tantes visions que, si no disposem d’una sistemàtica de recollida d’idees i posterior anàlisi, correrem el risc d’anar-nos apagant o de negar-nos els tresors de la creativitat i l’emprenedoria.

    Tenir bones idees pot ser fortuït o no, però mai no és suficient. Cal valentia i molta empenta més enllà de la idea. Qui treballarà per a l’aterratge compartit d’aquests idees? Serem millors com organització si posem a l’abast de persones visionàries les eines i l’acompanyament perquè puguin liderar ells mateixos el desplegament del seu pla.

    Eduquem des d’allò que som i no només des d’allò que sabem. Les neurones mirall van fent de les seves constantment, i el nen adquireix valors i maneres de procedir per imitació i per aquella impregnació que meravella cada vegada que la constatem. Massa sovint algú comença amb “A les escoles s’hauria d’ensenyar… ”. Preguntar-nos què volem transmetre no és prou eficient ni té massa sentit si constantment no ens fem un plantejament profund sobre què som i com som els docents i les organitzacions educatives. No és gens nou. Només des d’un ser construït i viscut es pot educar de debò.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    EscolesCoop opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    Prevenir l’addicció a l’univers digital
    Next Article
    Entrevista
    Cecilia Bizzotto: “Es pensa que l’educació sexual és ‘follologia’ i no és això”
    David Cos

    President d’Escola Cooperativa Sant Gervasi i de Creixen Educació. Membre de la Junta d’EscolesCoop

    Related Posts

    Opinió
    Divulgació sobre neurodiversitat: del discurs buit al coneixement útil

    desembre 16, 2025

    Opinió
    Qui és el centre de l’educació, l’alumnat o el professorat?

    desembre 15, 2025

    Opinió
    Tecnocentrisme obscur versus  un nou antropocentrisme

    desembre 12, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.