Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Per una avaluació que ajudi a aprendre

    Meritxell Monguillot

    Una educació digital amb sentit: per què no ens podem permetre 40 anys més d’improvisació política?

    Pilar Gargallo Otero

    Gaza: educació i compromís social

    Associació Convives

    Benvinguts a una nova etapa: el procés de familiarització a l‘escola bressol

    Rosa Garcia Roura

    Sindicats urgeixen a millores salarials i estabilització de plantilles en l’inici de curs

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Inspirar l’aventura: Quan els mestres també gosen arriscar

    Opinió
    Inspirar l’aventura: Quan els mestres també gosen arriscar

    David Cossetembre 15, 20253 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | EscolesCoop
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Una primera idea és una bombeta que s’encén inesperadament enmig del brogit de la ment i de l’enrenou del món. Sovint, la seva llum s’esvaeix o queda tancada en una habitació sense sortida.

    A les escoles estem posant el focus en la creativitat dels infants i dels joves, i també en les competències que els permeten aterrar les seves idees transformadores, aquelles que poden millorar la realitat. I ho fem des d’una mirada cooperativa i interdisciplinària. En podem dir emprenedoria, o com més us agradi.

    Tot això té molt sentit, però voldria anar més enllà. Les preguntes que em faig són: I els mestres? I l’Escola com a organització? Què fem amb les nostres pròpies bombetes quan s’encenen de cop i volta? Disposem de mecanismes per acompanyar idees valuoses des que neixen fins que es fan realitat?

    Les escoles cooperatives de treball tenim un avantatge que no ens és exclusiu ni garanteix res per si sol: la participació democràtica dels socis i sòcies, les persones que cada dia aixequem, vitalment i professionalment, el projecte educatiu.

    Ens hem de preguntar qui té les idees i qui realitza els plans de viabilitat. No som prou cooperativa si no creem un sistema que faciliti que qualsevol idea valuosa de qualsevol persona de l’organització pugui arribar a la concreció

    Sempre m’han impressionat moltíssim els debats entre socis d’una escola cooperativa sobre la conveniència o no d’invertir en l’obertura d’una nova línia d’activitat. Mestres i persones d’administració i serveis valorant una idea i el seu pla de viabilitat. Tots ells assumiran un risc conjuntament i a parts iguals. Contemplar les mans d’aquests professionals elevades per decidir democràticament l’obertura d’un nou servei o fundar una nova empresa no té preu. Li dona tot el sentit del món a la democràcia.

    Però tampoc no n’hi ha prou. Ens hem de preguntar qui té les idees i qui realitza els plans de viabilitat. No som prou cooperativa si no creem un sistema que faciliti que qualsevol idea valuosa de qualsevol persona de l’organització pugui arribar a la concreció. Som tants i entre tots podem tenir tantes visions que, si no disposem d’una sistemàtica de recollida d’idees i posterior anàlisi, correrem el risc d’anar-nos apagant o de negar-nos els tresors de la creativitat i l’emprenedoria.

    Tenir bones idees pot ser fortuït o no, però mai no és suficient. Cal valentia i molta empenta més enllà de la idea. Qui treballarà per a l’aterratge compartit d’aquests idees? Serem millors com organització si posem a l’abast de persones visionàries les eines i l’acompanyament perquè puguin liderar ells mateixos el desplegament del seu pla.

    Eduquem des d’allò que som i no només des d’allò que sabem. Les neurones mirall van fent de les seves constantment, i el nen adquireix valors i maneres de procedir per imitació i per aquella impregnació que meravella cada vegada que la constatem. Massa sovint algú comença amb “A les escoles s’hauria d’ensenyar… ”. Preguntar-nos què volem transmetre no és prou eficient ni té massa sentit si constantment no ens fem un plantejament profund sobre què som i com som els docents i les organitzacions educatives. No és gens nou. Només des d’un ser construït i viscut es pot educar de debò.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    EscolesCoop opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    Prevenir l’addicció a l’univers digital
    Next Article
    Entrevista
    Cecilia Bizzotto: “Es pensa que l’educació sexual és ‘follologia’ i no és això”
    David Cos

    President d’Escola Cooperativa Sant Gervasi i de Creixen Educació. Membre de la Junta d’EscolesCoop

    Related Posts

    Opinió
    Per una avaluació que ajudi a aprendre

    setembre 10, 2025

    Opinió
    Tornem a l’escola: Tot un repte!

    setembre 9, 2025

    Opinió
    La Història amb ChatGPT

    setembre 9, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}