Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    José Antonio López

    Jaume Celagener 30, 20256 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Tinc davant meu les notes que corresponen a les pràctiques del curs 1975-76 i de Pedagogia I firmades per en José Antonio. Dos notables, no està malament. No recordo si el curs 76-77 vaig tenir-lo també a Pedagogia II. Crec que sí. La nota va ser un 9.

    Sempre he defensat que vaig ser una persona molt afortunada en la meva formació inicial a l’Escola de Mestres de Sant Cugat, abans que es convertís en Facultat de Ciències de l’Educació. Els responsables d’aquesta formació coneixien els tres costats del triangle educatiu: la matèria que havien d’ensenyar, les competències professionals que ha de tenir algú que es vulgui dedicar a la docència i com és el subjecte que ha d’aprendre. Molts d’ells compaginaven la feina universitària amb el fet de treballar a diferents escoles com a mestres i tutors. Les classes les fèiem a la Casa de Cultura de Sant Cugat. Jo sortia escopetejat de l’escola on treballava i acostumava a perdre’m les sessions de primera hora. Aleshores havia de parlar amb el mestre corresponent sobre què hauria de fer per continuar compaginant treballar de mestre sense títol i estudiar. Em van facilitar la feina, però mai em van donar peixet. Ara aquesta situació seria impossible.

    Vaig ser una persona molt afortunada en la meva formació inicial a l’Escola de Mestres de Sant Cugat, abans que es convertís en Facultat de Ciències de l’Educació

    Un d’aquests mestres inoblidables va ser en José Antonio López, que va morir fa no pas gaire i que ara se li ret un homenatge al qual no puc assistir perquè a la mateixa hora participo en una taula rodona a la biblioteca Jaume Fuster. Mai he desitjat tenir el do de la ubiqüitat i poder estar a diferents llocs a la mateixa hora. Avui sí que lamento no tenir aquest poder i aquest article és la meva manera de manifestar el reconeixement que tinc per en José Antonio i, sobretot, l’estimació vers aquell home inquiet, molt simpàtic i que parlava pels colzes. Era una persona que es feia estimar.

    Però en aquells dies que encara enyoro no li dèiem José Antonio. Ell era l’Echebé, per la manera que tenia de dir EGB.

    L’Echebé coneixia els tres costats del triangle que he comentat abans, però afegia un coneixement que no era gaire habitual entre el pensament renovador: la importància de les lleis, decrets, normes, etc., que el poder polític anava impulsant. Recordo que si parlava de l’avaluació comentava què en deia la normativa oficial sense oblidar que les normatives tenien un marge d’interpretació que ens calia conèixer i mirar que aquest marge interpretatiu anés a favor del nostre alumnat.

    Un d’aquests mestres inoblidables va ser en José Antonio López, que va morir fa no pas gaire i que ara se li ret un homenatge

    Recordo una prova oral amb ell. Em va demanar que li expliqués què entenia justament per avaluació continua i jo vaig dir que a qui més qüestionava un procés avaluatiu era al mateix mestre. En un procés avaluador el mestre també surt avaluat. La idea li va semblar interessant i ens vam passar més de tres quarts d’hora conversant sobre aquest tema sense oblidar què deia la normativa general i particular. Anava de la llei a la pràctica i de la pràctica a la llei amb una facilitat admirable. Sabia donar la impressió que ell també aprenia en aquestes converses.

    Més endavant vaig mantenir molts contactes amb en José Antonio quan vaig ser president de Rosa Sensat. Era un soci molt actiu, ple d’idees i projectes que omplien el despatx on ens reuníem. Va ser en aquesta època, parlo dels anys 85 i 86, quan va sortir publicat el llibre “Elements d’organització i avaluació del centre educatiu d’EGB” escrit amb Pere Darder. Després es va publicar el llibre “El funcionament de l’escola Pública a Catalunya”. Abans ja s’havien editat els Quafes. En Pere el va dedicar a l’escola privada i en José Antonio a la pública. Van ser uns qüestionaris molt ben pensats on cada escola i cada mestre podia situar-se en una escala de 5 esglaons i cada apartat estava dedicat a un punt rellevant del funcionament d‘una escola. En Pere i en José Antonio van ser dels primers que van reflexionar i elaborar un material molt útil d’un tema que començava a treure el nas en el debat educatiu: Com ens podem avaluar i avaluar els nostres centres. Aquests dies he estat revisant aquests materials i mantenen una actualitat ben remarcable.

    Anava de la llei a la pràctica i de la pràctica a la llei amb una facilitat admirable

    També va ser responsable dels Serveis Territorials i recordo la vegada que ens va rebre a la seu dels serveis, al carrer Casp, a un grup de mestres que estàvem en vaga per reclamar un seguit de millores. Ens escoltava amb aquell somriure ple d’ironia, distinció de saviesa que el caracteritzava i va arribar un moment que ens va preguntar: I això on ho heu après? Vam respondre: de tu. I ell va respondre: Renoi, sí que ho he fet bé.

    Què ens volia dir amb aquesta resposta tan ambigua? Què ho havia fet molt bé perquè el que reclamàvem era molt just o que no ho havia fet gaire bé perquè les nostres reivindicacions tenien poc sentit? Jo estic convençut que tot i ocupar el càrrec que tenia estava molt a prop de les nostres queixes i demandes i que faria mans i mànigues per fer-les realitat.

    I per acabar aquest comentari on intento expressar el meu agraïment per tot el que vaig aprendre d’ell i amb ell, vull comentar dues frases que repetia sovint: “Del dit al fet, quin camí hem fet?”, paraules amb les quals pretenia posar en evidència la diferència entre el que dèiem i el que fèiem i la més expressiva: “mucho te quiero perrito, pero de pan poquito”, que és prou evident el seu significat.

    Quins temps que ens va tocar viure!, però viure’ls amb gent com en José Antonio és un privilegi, una bella i fèrtil memòria.

    Per cert, de quin signe del zodíac era? Pregunto això perquè quan intervenies a classe aturava el teu parlament per dir-te: tu ets Leo, oi? I sempre, o gairebé, ho encertava.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    memòria Obituari opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Ajudant a millorar la lectura es milloren moltes coses
    Next Article
    crònica
    El llarg camí per una igualtat real de dones i nenes en l’esport
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}