Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Junts pel Sí i el PP acaben amb el recorregut parlamentari de la ILP per una nova llei d’educació

    Pau Rodríguezmaig 18, 20164 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Imatge del Parlament de Catalunya
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Els vots de Junts pel Sí i el Partit Popular han posat punt i final al recorregut parlamentari de la ILP per una nova llei d’educació. Amb la seva majoria a la Cambra catalana han aprovat les esmenes a la totalitat contra aquesta iniciativa, que aposta per acabar amb els concerts a les escoles privades i garantir l’accés gratuït a totes les etapes educatives, des de l’escola bressol fins la universitat. La CUP, CSQEP i PSC han votat a favor de que la ILP passés a debatre’s en comissió, però no ha estat suport suficient. C’s s’ha abstingut.

    Els promotors de la iniciativa han lamentat el que consideren un “menyspreu” a la democràcia. “Per què tenim una llei d’ILP si en 15 minuts de debat parlamentari en llancem una a la paperera?”, es preguntava Rosa Cañadell, ponent de la iniciativa. “En un escenari d’obertura d’un procés constituent, des de baix i entre totes, una ILP hauria de ser molt ben rebuda”, ha expressat Cañadell, per acabar criticant a Junts pel Sí i al PP que defugin el debat: “Parlar d’educació és fonamental per qualsevol país”.

    Per part de Junts pel Sí, la diputada Anna Simó ha argumentat que no estan en contra del debat educatiu, però sí d’una ILP que no concorda amb el programa electoral de la seva coalició. “Complim el nostre programa, que parla de mantenir la LEC –la Llei d’Educació de Catalunya vigent–, de desenvolupar-la i, mentrestant, treballar per un nou Pacte Nacional d’Educació que serveixi de base per a una nova llei” que, en cas de prosperar el procés sobiranista, ja no estaria dins el corsé competencial actual.

    Precisament la voluntat última d’elaborar una futura llei d’educació per part de Junts pel Sí és el que més ha indignat la comissió promotora de la ILP, que té aquest mateix objectiu. “Potser és que no es vol que surti a la llum alguns negocis privats en el món de l’educació”, ha protestat Cañadell.

    Suports a la tramitació, malgrat les diferències

    La ILP ha patit aquest dimecres un cop de porta al Parlament malgrat que partits com la CUP, CSQEP, PSC i C’s s’han oposat a les esmenes de Junts pel Sí i el PP. Això no vol dir que totes aquestes formacions donin suport íntegre al text –només la CUP n’ha incorporat els postulats al programa electoral–, però sí que accepten que es pugui debatre en comissió parlamentària. Un exemple significatiu és el de C’s, que no ha recolzat les esmenes tot i que la ILP aboga per la immersió lingüística en català, un model a les antípodes del que defensa la formació taronja.

    Tampoc no recolzen en la seva totalitat la iniciativa els diputats de Catalunya Sí que es Pot, tot i que han defensat la seva tramitació al·legant que “la LEC ha estat incapaç de resoldre molts dels problemes estructurals que té l’educació del nostre país”, segons el diputat Marc Vidal. Una llei d’educació no hauria de permetre, segons Vidal, que es pugui tancar un centre educatiu sense el consens de l’Administració local i la comunitat educativa, tal com ha passat en els últims cursos atesa la davallada de la natalitat.

    Acabar amb els concerts, la mesura més polèmica

    La ILP, que va arribar al Parlament el juliol del 2014 després d’un procés de recollida de signatures –unes 95.000–, considera que s’han d’eliminar progressivament els concerts educatius, i oferir als centres concertats si es volen integrar a la xarxa pública o quedar-se com a centres privats sense finançament públic. Els seus promotors consideren una “anomalia” el percentatge de centres concertats a Catalunya, molt per sobre del de sistemes de referència com Finlàndia.

    A més de la gratuïtat en l’accés, la ILP també aposta per garantir un 6% del PIB d’inversió en educació –mesura present a la LEC, tot i que mai s’ha complert–, promoure l’autoavalació del professorat en detriment del pes de les inspeccions i les proves de competències bàsiques, i donar més capacitat de decisió als claustres de docents sobre la gestió organitzativa, pedagògica i econòmica dels centres”.

    Del Parlament un altre cop als carrers?

    Els promotors de la ILP han fet una roda de premsa poques hores abans de celebració del debat en què han exigit a Junts pel Sí i el PP que recapacitessin les seves esmenes. “El que presentem avui no és una llei estructurada i acabada sinó que són les bases i les línies mestres per forjar una nova legislació”, argumentava Marina Pérez, portaveu del grup promotor de la ILP.

    Davant el rebuig que ja s’intuïa per part del Parlament, han assegurat que la continuaran defensant als carrers. “Avui pot ser que s’acabi el debat parlamentari sobre la ILP però el que segur que no acabarà és el debat social, perquè tenim més de 90.000 firmes que ens recolzen”, ha afegit Cañadell.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    ILP educació
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Museus i educació: així serà el futur?
    Next Article
    Opinió
    Els mestres en el camí de la innovació: sols o acompanyats?
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}