Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La bellesa dels ‘Escrits per una escola inclusiva’

    Jordi Badiellaabril 12, 20184 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “Els nens difícils són a una societat allò que un tronc verd és a una estufa de llenya. Si l’estufa no tira, el tronc fumeja i els experts es precipiten a examinar-lo, a posar en qüestió el seu grau d’humitat i altres detalls científics que expliquin unes bombolles, una escuma i uns xiulets que ni tal sols s’haurien notat si la xemeneia hagués estat ben orientada”.

    Aquest pensament de Fernand Deligny va acompanyar, bona part de la seva la vida, Josep Maria Jarque, de qui ara Octaedro, en la col·lecció “El diari de l’educació, recursos educatius”, ens ofereix Escrits per una escola inclusiva, un llibre pòstum.

    Un llibre que recull 14 articles de Josep Maria Jarque seleccionats temàticament tot seguint l’ordre que suggereixen les conclusions del seu darrer treball publicat “L’escola inclusiva a Catalunya: una il·lusió seductora”.

    De cadascun dels set conceptes elementals per a l’assoliment d’una educació inclusiva, que proposa l’enyorat pedagog (inclusió, personalització, obertura, qualitat, resposta, equitat i transformació), en podem llegir dos articles, allunyats en el temps: generalment, un dels primers articles publicats els anys 70 o 80, i un altre dels darrers anys.

    Són altament significatives, també, les dues fotografies reproduïdes en l’edició: l’una, feta a Pontons l’any 1962, on apareix amb la seva muller, Montserrat Martínez —còmplice de l’autor en les idees i les accions—, al començament de la seva vida en parella; l’altra, feta a Corbières, Suïssa, l’any 1998, al llindar de la jubilació. Dos testimonis gràfics perfectament coherents amb el missatge del llibre.

    Potser la gràcia d’aquest llibre és que el lector pot adonar-se fàcilment que el germen de l’escola inclusiva ja estava en l’inici del pensament de Josep Maria Jarque i que, malgrat les distraccions a les quals ens pot portar, per exemple, l’evolució en el temps del lèxic que trobem en el llibre (deficients, minusvàlids, discapacitats), aquesta és una qüestió conjuntural, no pas nuclear. El nucli del seu pensament, com demostra la selecció d’articles del llibre, era l’escola inclusiva, fins i tot abans que aquesta existís en l’imaginari educatiu català.

    Escrits per una escola inclusiva és un llibre cridat a ser una obra de referència, un petit tractat sobre el tema on trobar inspiració per a la noble i difícil tasca de crear una educació diferent per a cadascú, però igual per a tothom, sense exclusions. Un tractat que és el resum del pensament de tota la vida del seu autor. Una guia per a l’humanisme a l’escola. Un llibre intrínsecament bell.

    La bellesa d’Escrits per una escola inclusiva rau en el fet que els articles que conté, allunyats com dèiem gairebé 40 anys els uns dels altres, ens submergeixen en una intuïció que transcendeix l’espai i el temps del present; i els lectors hi podem conversar: observar-los i reflexionar-hi. Aquesta conversa és el centre neuràlgic del plaer que experimentarem quan la intuïció esdevindrà una mena de comprensió, no del missatge de cada article, la qual cosa només és una part del tot, sinó de l’equilibri i el sentit de les parts i el tot.

    Acostumats com estem a l’ús del mètode científic per comprendre la realitat, per a la lectura d’Escrits per una escola inclusiva proposo el mètode artístic, la definició del qual debem al també enyorat Jorge Wagensberg, i que és una proposta igualment simple en la seva complexitat: captar l’estímul, conversar i comprendre (o intuir). L’educació inclusiva, o millor encara, l’educació sense adjectius, és un art i convé mirar-la com a tal.

    Per tant, quan escomentem la lectura del llibre, tinguem presents aquests elements:

    L’estímul: Octaedro i El diari de l’educació ens l’ha posat a l’abast.

    La conversa és el pas següent. Podrà ser de tres tipus:

    1. Conversar amb el llibre (llegir-lo).
    2. Conversar amb nosaltres mateixos (reflexionar-hi).
    3. Conversar amb els altres (parlar-ne).

    I, finalment, a la comprensió hi arribarem al final del procés cognitiu, quan en llegim un capítol o, encara millor, quan haguem acabat la lectura del llibre i experimentem el plaer del seu assoliment.

    Tot plegat, Escrits per una escola inclusiva ens transmet un pensament fet a partir d’uns elements ben senzills i entranyables: una estufa de llenya i un tronc verd que, intuitivament, són a la base del dret de tothom a ser tractat igual. Podríem esperar més bellesa?

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    L’Institut Joan Boscà en el punt de mira: croada ‘antiadoctrinament’ i amenaces al seu director
    Next Article
    Opinió
    Una escola feminista a imatge del país que ve
    Jordi Badiella
    • X (Twitter)

    Filòleg i professor de secundària a l'escola cooperativa El Cim de Terrassa, federada a EscolesCoop.

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}