Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La familiarització a l’escola bressol

    Redacciósetembre 2, 20213 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La tria d’escola bressol és una decisió molt important que prenen les famílies i són elles, abans que els mateixos infants, qui estableixen el primer contacte, començant per les jornades de portes obertes, seguint amb la inscripció i matrícula, i acabant amb la primera trobada amb l’educadora de referència. És, per tant, imprescindible treballar conjuntament amb la família en una mateixa línia i des del primer moment per tal de garantir que la seva participació durant tota aquesta etapa educativa sigui real i efectiva, ja que aquesta és fonamental pel ple desenvolupament de l’infant a l’escola.

    Els primers dies d’entrada d’infants i famílies a l’escola bressol són essencials i d’ells se n’ha de fer sempre una reflexió molt acurada, atès que aquests primers moments són clau per establir vincles i sinergies entre totes les parts. A més, aquest instant ens reclama fer una distinció terminològica important, entre adaptació o familiarització. La paraula “adaptació” suggereix que és l’infant qui ha de modificar qui és per ajustar-se a l’escola, als nous ritmes, a les educadores i als nous adults que l’acompanyaran; mentre que el mot “familiarització” ens porta a parlar de l’escola bressol com aquell espai que esdevindrà una llar, un entorn on establir vincles entre l’infant, la família i les educadores i educadors.

    El procés de familiarització, que ateny tant als infants com a les famílies, no es pot circumscriure a un espai de temps concret, atès que són diversos els factors que influeixen en el fet que els vincles s’estableixin i enforteixin en un període més o menys curt. Per exemple, que la família disposi de temps per acompanyar al seu fill o filla en aquests moments és un element que facilita aquest procés. Per aquest motiu, entre molts d’altres, cal donar un lloc prioritari a la família perquè se senti part del projecte, acollida, escoltada i valorada. Generar un clima de benestar amb les famílies, on puguin compartir les seves emocions, dubtes i angoixes, afavoreix la comunicació, que és vital tant en aquestes primeres passes com durant tota l’estada a l’escola bressol.

    El procés de familiarització, quan es fa amb coneixement, proximitat i empatia, ajuda l’infant a sentir-se segur i confiat respecte a si mateix, als altres i al món que l’envolta

    Cal tenir present que l’entrada a l’escola acostuma a ser per l’infant la primera separació física, afectiva i temporal del nucli familiar en un nou espai amb noves persones. Un canvi i una ampliació important del seu entorn, on descobrirà noves relacions, noves emocions i nous coneixements i aprenentatges. L’infant necessita, en aquest procés, de l’acompanyament professional i expert de l’adult, ja que emocions com l’enyorança o la tristesa poden aparèixer i han de ser recollides (conjuntament amb el nen o nena), identificar-les, anomenar-les i acompanyar-les, sempre, amb una mirada individualitzada. Cada infant ho viu i expressa de manera diferent: alguns ho fan amb el plor, d’altres redueixen la gana, l’estona de dormir o simplement l’aparició de la tristor es produeix més endavant. Escoltar l’infant i empatitzar amb ell des d’una mirada respectuosa és del tot indispensable per acompanyar-lo en aquest procés.

    Les i els professionals de l’educació adreçada a la petita infància són les grans responsables d’estar al costat de l’infant i les famílies en aquest procés de “familiarització”. En fer-ho amb professionalitat, coneixement, proximitat i empatia, l’infant es sentirà segur i confiat respecte a si mateix, als altres i al món que l’envolta. En definitiva, serà un nen o nena obert a nous aprenentatges que, a la vegada, facilitaran el seu desenvolupament afectiu, cognitiu i emocional.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Dues concertades de barri a Badalona i L’Hospitalet, tocades de mort
    Next Article
    Reportatge
    El menjar escombraria com a premi emocional pels infants, un risc que pateixen les famílies sense recursos
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}