Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    «Si a casa ningú entén res del que t’expliquen a l’escola, el camí el fas sol»

    Víctor Saura

    Sobre las competències bàsiques a Catalunya. Què està passant?

    Francesc Imbernon

    Professionals de 50 centres educatius demanen estabilitzar els equips socials a escoles i instituts

    Ana Basanta

    L’Ajuntament de Barcelona deixa sense feina més de 250 mestres d’Escoles Bressol Municipals

    Alba Moreno Fontclara

    El temps a l’escola, una paradoxa

    Pere Vilaseca Canaleta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » La Fapac denuncia mala planificació, tancament de línies i opacitat en procés de preinscripció

    Actualitat
    La Fapac denuncia mala planificació, tancament de línies i opacitat en procés de preinscripció

    Redacciójuliol 16, 20193 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: Edu Bayer
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La Federació d’Associacions de Pares i Mares de Catalunya (Fapac) ha fet balanç del procés de preinscripció i n’ha criticat, un any més, la “mala gestió de l’oferta de places públiques” per part del Departament d’Educació, tot i que es veu un “increment progressiu de la demanda de les famílies” per aquesta opció.

    A Barcelona, d’acord amb les dades facilitades a l’entitat pel Consorci d’Educació, la demanda de places en escoles públiques ha arribat al 51% i les famílies que han apostat només per opcions públiques en el procés de preinscripció han augmentat del 39% el curs 2018-2019 al 41% el curs 2019-2020. La Fapac, però, ha detectat 231 alumnes de P3 a qui s’ha derivat cap a l’educació privada concertada, tot i que s’havien augmentat en 114 les places públiques en aquest curs a la ciutat.

    El curs vinent també arrencarà, com a mínim, amb 37 grups menys de P3 respecte del final del curs anterior, segons el recompte publicat per la Fapac. A 1r d’ESO, l’oferta de places augmenta de les 1.906 de final del curs que acabem de tancar a les 1.924 del curs vinent, increment que la Fapac troba “totalment anecdòtic i insuficient” per absorbir les incorporacions durant el curs escolar – l’anomenada matrícula viva. Consideren que això és “una clara aposta del Departament d’Educació per l’escola concertada en detriment de la pública”.

    Per contra, l’entitat també ha comptabilitzat, com a mínim, amb 30 grups addicionals a P3 – els bolet – repartits entre Barcelona (8 grup addicionals), Lleida (2), Santa Margarida de Montbui (2) i 18 municipis més i 21 bolets, fins ara, a 1r d’ESO: 5 a Barcelona, 2 a Manresa, 2 a Mataró i la resta en uns altres 12 municipis.

    Pel que fa a les ràtios, la Fapac ha detectat que, a la ciutat de Barcelona, s’han augmentat en 39 centres a P3 i en 22 centres a 1r d’ESO. També han trobat més casos d’aquesta pràctica a Sabadell (a grups de P3 de 5 centres i 1 grup de 1r d’ESO), a Terrassa (on afecten 14 instituts), Sentmenat, Collbató i Esparreguera.

    El Departament d’Educació encara no ha fet públiques les dades del procés de preinscripció escolar en les etapes obligatòries, que va finalitzar el passat divendres. La Fapac ha basat els seus càlculs en la informació obtinguda a través de les Comissions de Garanties i Admissió (òrgans que supervisen i controlen el procediment d’assignació de places) i del Portal de Transparència de la Generalitat de Catalunya.

    Per això, denuncien “l’absoluta opacitat del Departament d’Educació, que ha tornat a posar de manifest la manca de voluntat política per a caminar cap a una gestió transparent dels recursos públics”. Expliquen que les dades amb les quals han treballat aquestes comissions s’han entregat “de manera parcial, incompleta, a destemps i negant, sovint, accés a informació transcendent” i que se’ls ha obligat a signar “documents de confidencialitat confusos”.

    Optar per l’assignació d’ofici

    Amb totes les dades, la Fapac conclou que cada vegada més famílies prefereixen l’escolarització pública, cosa que creuen que hauria de traduir-se en polítiques educatives més planificades i que fomentin que aquesta tendència. En canvi, consideren que “l’Administració segueix sense respondre de manera responsable”, amb “mesures improvisades que acaben deteriorant la qualitat del sistema educatiu”.

    Per això, l’entitat repeteix que caldria “optar per un sistema d’assignació d’ofici”. La seva proposta és que el sistema de preinscripció “limiti l’elecció de centre” com a mesura per reduir la segregació escolar i millorar la planificació.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    AFFAC Preinscripció Preinscripció escolar Preinscripcions
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    La indústria militar s’infiltra a l’educació
    Next Article
    Opinió
    7 propostes originals per fer fora el bullying de les aules
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Actualitat
    Les claus per reduir l’abandonament escolar prematur a Barcelona

    juny 23, 2025

    El Consell d’Educació enviarà una queixa a TV3 pel ’30 minuts’ sobre l’escola inclusiva

    juny 11, 2025

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    juny 5, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}