Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    La fi de l’educació per a la ciutadania: ja no cal ni pensar ni conviure

    Jaume Funesmaig 5, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Jaume Funes és psicòleg, educador i periodista

    Vaig enviar el llibre Álex no entiende el mundo a un grup d’adolescents per mirar d’obtenir les veritables crítiques de qui han de ser els seus lectors. En una de les primeres respostes una noia de 15 anys em diu: “en llegir-ho m’ha recordat molt a una classe de Ciutadania” i continua “hi ha molts dels temes dels que parles amb els que et sens identificada”. No em queda més remei que pensar que els adolescents dels propers cursos ja no tindran la possibilitat de fer aquest comentari, que algunes de les seves preocupacions formin part del currículum escolar. La LOMCE ha fet desaparèixer Educació per a la Ciutadania i, tot i que tenir una assignatura no era la millor manera d’educar per a ser persones i ciutadans, ara ni tant sols caldrà que algú s’hagi preocupar pel tema a l’escola. A més, l’escola acadèmica podrà obviar definitivament qualsevol tema controvertit i esdevindrà encara més un lloc en el que no hi caben les adolescències.

    No estaria de més, però, que anéssim prenent nota de tot allò que poc a poc desapareix de l’educació i l’escola quan hem de viure temps conservadors. Si teníem educació per a la ciutadania és perquè majoritàriament crèiem que hi havia qüestions de les quals els alumnes havien de parlar, investigar, escoltar, formar-se un criteri propi, de manera rigorosa, seguint criteris científics i ètics. Ara ja no. Tot això és sobrer.

    Per si algun dia escampa no estarà de més repassar els continguts de la tasca d’educar ciutadans i ciutadanes. En diferents escrits he insistit que, si més no, educar per a ser persones i ciutadans suposava tractar, en diferents moments i formats, deu grans qüestions:

    1. Els drets humans. O, dit d’una alta manera, discutir si es veritat o no que tothom neix amb els mateixos drets, la mateixa dignitat, les mateixes necessitats de ser feliç. Si no és a l’escola on l’aprenen a on serà? Fora tot és l’afirmació de la desigualtat i la construcció d’argument per a justificar-la. No és difícil trobar (de maneres molts més simples) arguments com aquest (d’un estudiant brillant, de l’elit social, a primer d’universitat): “Conceptes com a “drets humans” o “dignitat de la persona” són creacions -en el fons ficcions- de la civilització per fer l’existència més suportable”

    2. Els drets dels infants. Comprendre què vol dir ser un subjecte actiu de drets amb independència de l’edat i descobrir com es pot exercir. Construir la pròpia autonomia rebutjant la condició de menor. Saber-se persona amb opinió i amb dret a comunicar-la. Lluitar pels drets dels altres companys d’infància i adolescència.

    3. Les formes de construir allò que cadascú és i vol ser. Descobrir i construir poc a poc les diverses identitats, anar firmant progressivament el resultat de la pròpia vida.

    4. El descobriment de les formes de vida en comú. L’organització de la comunitat i de la societat, els valors i les contradiccions en les que es fonamenta. Els pactes, els acords, les normes que la fan funcionar.

    5. El lloc de l’ètica en la regulació de la conducta. El descobriment que tot no val, que no és igual qualsevol forma d’actuar, qualsevol comportament.

    6. El descobriment dels altres. La comprovació que necessitem els altre per a ser un mateix

    7. La comprovació de les diversitats, el descobriment d’un món mestís i canviant

    8. Les eines per a observar la realitat, veure les desigualtats, interrogar-se sobre el perquè de tot plegat. Les eines per imaginar-se-la diferent i  pensar en canviar-la

    9. La prioritat de la capacitat de dubtar, de qüestionar, d’aprendre a pensar. Les eines per esdevenir subjectes que es fan preguntes i desitgen saber. Descobrir com a llarg del temps moltes persones han pensat i moltes han discrepat del pensament dominant. Descobrir els temps i les societats en les que uns imposen a d’altres les seves raons.

    10. Accedir a una forma de pensar i ser que permeti relativitzar de la pròpia”fe”, la pròpia “cultura”, se crític amb elles, acceptar influències de les altres. Poder negar-se a que els pares fiquin les seves “esglésies” a l’escola.

    Després, l’índex ha d’incorporar la dimensió social i ètica dels mons, les preocupacions singulars de cada cicle vital, de cada etapa educativa. Si parléssim d’adolescents l’educació per a la ciutadania era, hauria de continuar sent, una forma d’educar practicant l’ètica del risc i de l’acompanyament. Em parlarem del tema un altre dia.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Escola del Bosc: la primera escola pública catalana i renovadora compleix 100 anys
    Next Article
    Actualitat
    Beques trampa: els estudiants “Sèneca” es queden sense l’ajut de residència
    Jaume Funes

    Psicòleg, educador i periodista

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.