Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La flexibilitat organitzativa i curricular és possible i necessària

    jaguilarmaig 20, 20209 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    En essència, les successives lleis d’educació han modificat poc aquesta organització, exceptuant les lleis dels governs del PP, on persisteix l’obsessió de treure del sistema educatiu a l’escola bressol, deixant-la com un servei assistencial al més pur estil de les guarderies laborals i en benefici de la iniciativa privada.

    Aquests mesos de la Covid –i malauradament del que es preveu que es mantindrà– posen de manifest les dificultats de l’encaix entre les etapes. Continua preocupant el pas d’etapa per dos motius diferenciats: per una banda tenim les qüestions de mercat, bàsicament per la distribució de l’alumnat ens els centres, i per l’altra  subsisteix sense resoldre el que l’article 76  de la Llei d’Educació de Catalunya (2009)  defineix  com “Adscripció de centres amb la finalitat d’ordenar el procés d’escolarització i facilitar la continuïtat educativa …”,  especialment rellevant si tenim en compte les declaracions de principis sobre l’educació bàsica (LEC -art 57), on es diu textualment que “ha de mantenir coherència amb l’educació infantil i amb l’educació postobligatòria i ha de garantir la coordinació entre les etapes que la componen per tal de facilitar la continuïtat del procés educatiu i assegurar als alumnes una transició adequada d’una etapa a l’altra”.

    Així doncs, tenim aquestes dues qüestions: l’administrativa i la coordinació curricular, que són claus per la coherència pedagògica i l’equitat. Ambdós aspectes no s’han executat amb tot el marge que permet la legislació, són necessaris i manifestament millorables.

    Les etapes educatives

    La Logse va generar fortes tensions entre diferents col·lectius, que es van observar en el procés de discussió que va durar dos anys, evidenciant el pes les patronals privades i els col·legis professionals. El producte final reflecteix les concessions als diversos estaments, sense aclarir el finançament de l’aplicació –que, com ja sabeu,  va acabar executant el govern del PP, que havia votat en contra de la llei–.

    Les conseqüències sobre com es va tancar el currículum, com es van definir els cossos docents i com s’articulaven les etapes en els centres educatius són la mostra clara dels acords i pactes que es van fer en el seu moment.

    L’escola privada i concertada, en els casos que ho ha pogut fer, ha unificat centres des d’educació infantil a postobligatòria. Els poders públics, propietaris i responsables de l’escola pública, no ho han portat a terme, fet que ha generat importants greuges comparatius respecte a la coherència i la continuïtat en l’enfocament curricular, com en la seguretat que s’ofereix a les famílies en el moment de la tria de centre educatiu.

    A Catalunya, en els tres darrers anys, s’han començat els instituts-escola. A l’Estat són comptades les experiències que aglutinen des d’educació infantil fins a les etapes postobligatòries, o d’educació infantil 0-6 anys.

    Hem de considerar l’etapa educativa com un àmbit espaciotemporal que es pot configurar segons diferents criteris. El criteri fonamental que s’ha utilitzat han estat les etapes de desenvolupament evolutiu dels educands i els seus ritmes de maduració. Si entenem que les seves fronteres no són rígides ni fixes dins del contínuum evolutiu, els límits de les etapes han de ser flexibles i concebre-les com un ecosistema educatiu amb infraestructures que permetin una organització convivencial i un projecte més enllà de cicles i etapes, amb aules comunes, de desdoblament, aules ben adequades  de música i plàstica, amb espais, racons, mediateca, laboratoris, tallers, espais esportius, multidisciplinaris…

    En segon lloc cal considerar que cada etapa educativa ha de tenir dues funcions complementàries: la funció educadora, que s’adapta a la diversitat de l’alumnat de cada etapa, i la funció epistemològica, que té la finalitat de garantir la selecció i organització correcta dels continguts curriculars adequats per aconseguir els objectius determinats per cada etapa com a base de tot possible aprenentatge de futur.

    El model institut-escola permet la interacció entre l’alumnat dels diferents cicles i etapes, facilitant la cohesió, l’aprenentatge cooperatiu, el vincle i el respecte entre ells, així com la garantia d’un aprenentatge globalitzat, integrador i holístic.

    Les experiències de centres que treballen per cicles amb agrupacions d’edats diverses, com és el cas de bona part de les escoles rural, alguns instituts-escola i centres d’infantil, primària o secundària,  ens mostren que altres combinacions són possibles amb resultats perfectament contrastats d’èxit.

    Parlant d’etapes, suggereixo redimensionar la postobligatòria des de l’enfocament de l’educació al llarg de la vida, més que debatre l’obligatorietat, o no, dels estudis fins als 18 anys. Ens han de preocupar més les connexions d’entrada i sortida permanent del sistema educatiu, amb multiplicitat d’oferta a molts nivells, sempre d’acord amb els interessos de les persones implicades i amb un bon acompanyament en les decisions i processos.

    La superació de la formació professional pràctica i el batxillerat selectiu preuniversitari han de donar pas a una visió més global, personalitzada i, per tant, diversa. Probablement centres específics amb visió de formació al llarg de la vida podran resultar més motivadors i aconseguir recuperar l’impuls necessari per afrontar els reptes educatius del segle XXI.

    Sobre currículum

    L’educació del segle actual reclama superar les 500 o  800 pàgines del nostre currículum, de primària o de secundària, que sovint desconeixen bona part del professorat i que afavoreixen l’ús dels llibres de text. Altres països han aconseguit, en 50 pàgines, expressar el que és necessari i comú per l’educació bàsica, i confien en els professionals la concreció i desenvolupament. Aquesta seria una opció a explorar per tal d’aconseguir implementar un currículum realment competencial i adaptat a la situació del centre, en funció de l’entorn.

    Recordo bé l’entrada d’un càtedro que es va autoproclamar, per escalafó, cap de departament a l’institut i pocs dies després va anunciar que havíem de decidir el disseny curricular de la matèria. “Bon començament!”, vaig pensar, mentre recollia els documents sobre el disseny curricular, exemplificacions interessants i experiències notables… Malauradament, tot va acabar quan a la primera reunió aclareix: “No, del que es tracta avui és de decidir quina editorial triem”. Punt i final. Sobra dir que durant anys la possibilitat de prescindir de llibres de text –ara materials de consulta– va estar vetada.

    Aquesta és una realitat massa estesa sobre com s’apliquen els currículums oficials a moltes escoles i instituts, i això ha portat a focalitzar el debat en el temari no realitzat, en com avaluem, perdent la perspectiva de les intencionalitats educatives en un aprenentatge competencial. Això agreujat quan,  de cop i volta, es tanquen les aules i… el llibre, gran suport, com ho fem, ara, sense aula?

    Les diverses editorials han desenvolupat propostes fetes per bons especialistes de les àrees, que  poden ser un bon material de consulta o de suport en determinats moments, però estan elaborats des d’una realitat en abstracte i, per tant, no s’adapten a la situació de cada aula o alumne. Se suposa que els docents haurien de concretar les accions i activitats a l’aula en funció de les decisions de l’equip docent, més enllà dels llibres.

    Malauradament, l’elaboració dels dissenys curriculars a l’Estat i a Catalunya s’ha fet per etapes, amb equips més multidisciplinaris a educació infantil i primària i més específics, de matèria,  a secundària. La descoordinació entre etapes és més que evident, com també entre les diverses matèries en el cas de secundària.

    Quan el 2007 van arribar les “Competències bàsiques” vam creure que era una gran oportunitat per remoure les “assignatures” i redimensionar l’acció a les aules…, però com diu Antonio Bolivar “el que ha de canviar no es pot prescriure perquè els canvis en la pràctica depenen del que pensin els professors”. El final d’aquest plantejament, i fins a la situació actual, ens ve definit per la Lomce, que ha suposat un retorn al passat, a l’assignatura pura i dura, i a les retallades en la formació del professorat.

    Com ho han demostrat molts centres,  és possible anar molt més enllà d’aquesta situació retrògrada, i treballar per projectes, per àrees de coneixement o àmbits d’aprenentatge, es poden formar equips de docents mixtes de primària i secundària com estan treballant els instituts-escola, amb projectes ben definits, objectius clars i metodologies innovadores. Tot això suposa un gran esforç perquè la normativa i l’autoritat educativa no facilita els canvis. El control i la burocràcia demanen molta inversió de temps dels docents, el qual resta de la necessària reflexió i formació que cal per engegar i continuar processos acordats i consensuats.

    L’administració educativa, a més de recollir i validar l’expertesa de moltes iniciatives, faria un bon servei si explicités clarament quin és el currículum bàsic per l’educació obligatòria. Així: clar, assequible, llegible, necessàriament adaptable, base d’avaluació interna i externa, necessàriament competencial i sens dubte curt. Confiar en els professionals i no reglamentar l’acció a les aules.

    No puc acabar aquest apartat sense recordar que els aprenentatges es realitzen dins i fora de l’aula i del centre, més enllà de l’horari i l’espai escolar, que cal una bona acció d’acompanyament per fer realitat la personalització de l’aprenentatge. Com diu en Cèsar Coll, comporta que “cada aprenent pugui construir la seva trajectòria d’aprenentatge a partir de les seves necessitats i els seus interessos” i això implica “reconèixer a l’aprenent capacitat de decisió i control sobre el que es fa i com es fa” i sobretot, que hi trobi sentit.

    En la personalització de l’aprenentatge pren molta importància el vincle amb la comunitat educativa i també el vincle de la persona amb el seu procés educatiu, vetllar per mantenir la motivació, tenir cura de l’autoestima i contemplar la singularització.

    Cuidar els diferents aspectes del procés d’aprenentatge, com la continuïtat i el vincle, és el que permet que malgrat les crisis es torni a trobar sentit i coherència en el mateix procés d’aprenentatge i que es generi una discontinuïtat d’èxit, aturades que tots hem experimentat i que ens han servit per avançar.

    Per acabar, crec necessari dotar d’una formació inicial i continuada al professorat, afermar la confiança en les decisions dels claustres, tot recolzant i acompanyant els projectes educatius coherents i inclusius.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Reflexions de treball cooperatiu en temps incerts
    Next Article
    Opinió
    Tornar a l’escola, l’educació social i l’oportunitat de la Covid
    jaguilar

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}