Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La Formació Professional Bàsica: desastre imminent

    Jaume Funesabril 20, 20145 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Jaume Funes és psicòleg, educador i periodista

    La LOMCE s’està aplicant ja. Aquesta vegada a tota velocitat no sigui que governin aviat uns altres i l’aturin (?). Però entre les “curiositats” de l’acceleració està la implantació immediata de la Formació Professional Bàsica. Com si el més urgent fos tornar a la classificació accelerada de l’alumnat i permetre que els “bons” estudiïn el més aviat possible sense distorsions.

    La nova FPB significa fonamentalment tres canvis: començar vies escolars diferents i sense comunicació entre elles als 15 anys; anar de manera quasi obligatòria per aquest camí si ets repetidor, no aproves i no sembles disposat a posar-te a estudiar; obtenir al final un títol que tant sols té la sortida d’anar a buscar-se la vida o fer més FP. Ben bé es com tornar a una realitat que només els grans hem conegut amb l’última llei educativa del franquisme. Els nois i noies havien d’acabar l’escola obligatòria i, en funció de si aprovaven o no, anar-se a estudiar la FP o el Batxillerat. Quaranta anys intentant suprimir els absurds del sistema escolar per tornar a la casella de sortida!

    En el meu cas, com en el de molts lectors i lectores, la meva oposició a aquesta “nova” formació professional és ideològica (lluito per una escola que construeix oportunitats no per la que reprodueix i aguditza les desigualtats socials), però ara em preocupen molt més els problemes concrets i quotidians que crearà la seva aplicació, els danys irreversibles en un ampli grup dels nostres adolescents. Hem de tenir present que a prop d’un de cada tres adolescents de 15 anys ha repetit algun curs de l’ESO, no va amb la seva promoció. La xifra dels que no tenen el títol final és si fa o no fa similar. Això significa que el curs vinent haurem de situar en la nova via, si més no, a un de cada quatre dels estudiants que ara estan fent 3er o s’han quedat en cursos anteriors (això voldria dir uns 20.000 adolescents de tot Catalunya, amb grans diferències de distribució per “barris”).

    Aquesta FP classificatòria és, a sobre, més del mateix. La mateixa ràtio d’alumnes per profe, una organització curricular acadèmica pura i dura, impartida pels mateixos profes que ja no els suportaven fent ESO, etc. Això si, amb alguns aprenentatges suposadament professionalitzadors que, per mor d’una certa manipulació, generaran automàticament un desig d’aprendre en els adolescents que odien l’escola.

    A on es posaran en marxa totes aquestes places de FPB? A la pública, a la concertada, a la privada? En els instituts que havien sigut escoles de FP o en els pota negra que segueixen anomenant-se de batxillerat? S’aprovarà o suspendrà a 3er en funció del nombre places que cada institut vol tenir de secundaria post obligatòria i de les “necessitats” de la seva plantilla?

    El dany més important, però, el patiran directament els itineraris vitals de molts nois i noies. Ni a Madrid ni aquí volen parar-se una estona a descobrir qui són el nois i noies que veuen alterat el seu itinerari escolar, o alteren l’itinerari previst pel sistema escolar i ara hauran d’anar a la FPB. Entre ells i elles hi ha molts danyats per la vida i ferits per l’escola. Moltes adolescències que, provisionalment, es torcen i moltes adolescències tortes en vides tortes. En molts casos la seva deriva escolar té a veure amb “accidents” de la vida i amb “incidents” escolars.

    Les autoritats acadèmiques simplifiquen el món de les relacions entre els adolescents i l’escola. Per elles només existeixen dues categories: els que volen estudiar i els que volen treballar, però com que com són molt joves cal que aprenguin algun “ofici”. No miren la realitat, no es paren a escoltar les vides acadèmiques, no pensen en el que passa fora de l’escola. Obliden com és va crear la desafecció.

    Bona part d’ells són nois i noies en escoles que ja han arribar a la mútua exclusió. Els i elles passen d’escola o la “lien” permanentment. Les seves escoles consideren que ja no tenen res a fer, creuen que ja no poden fer res més, senten que és millor per a les dues parts que estiguin fora de les seves aules. O, simplement, són nois i noies adolescents als que la didàctica i la metodologia academicistes van situant poc a poc fora del desig d’aprendre i de la vivència de que poden aprendre. Només caldrà una repetició o un conflicte fora de lloc més per a que pensin que l’escola no és el seu lloc. Etc, etc.

    El desastre de l’aplicació de la FPB és perfectament conegut: l’abandó de tota connexió positiva amb els aprenentatges i amb la preparació per formar part d’una societat complexa es dispararà. El malestar de molts adolescents és multiplicarà. Clar que, com que ja no estaran en el sistema obligatori, la nota PISA millorarà. A més, la classificació social seguirà en el seu lloc.

    Sorprèn que el Departament d’Ensenyament (potser perquè no és d’Educació) estigui submisament disposat a posar-la en marxa. Ha objectat (amb tota la raó i la justícia) el menyspreu del català i la invasió de competències, però no posa ni una trava a l’aplicació d’articles que menyspreen a una part significativa de catalans i que torna a fonamentar les basses d’una societat dividida des de la infància. Poden fer moltes coses, però no volen. Una molt simple: podrien oposar-se si més no donant instruccions per que cap consell orientador dels equips educatius de les escoles digui que a un alumne li convé fer FPB. El problema és que l’escola que volen és en gran mesura la que dibuixa la LOMCE.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    equitat Exclusió social Formació Professional Bàsica Joventut Lomce opinió Orientació professional
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleLa utilitat de l’inútil
    Next Article
    Actualitat
    Wert tampoc compleix amb l'”excel·lència”: la beca no arriba l’universitari excel·lent sense recursos
    Jaume Funes

    Psicòleg, educador i periodista

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}