Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La hipocresia actual de la inclusió a les escoles

    Aida Jiménezmarç 22, 20234 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Manifestació per una escola inclusiva a la Plaça de Sant Jaume, l'abril de 2009 | Foto: Arxiu Plataforma Escola Inclusiva
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    He dubtat molt a fer aquesta publicació, ja que soc conscient que actualment és un tema que remou molt.

    La meva formació va començar amb el grau de pedagogia. Això em va portar a treballar, durant tres anys, com a auxiliar d’educació especial (el que entenem com a vetllador/a) amb infants de tres anys i amb autisme i síndrome de Down. En el meu cas, tots els infants feien escola compartida, és a dir, unes hores estaven a l’escola ordinària (és quan jo els acompanyava i durant tota la seva jornada, sempre amb el mateix infant) i, la resta, a l’escola d’educació especial. Abans de fer la proposta d’escola compartida, vam valorar quines hores i moments eren més beneficiosos que estigués a l’escola ordinària o d’educació especial. Amb el temps, vam observar que aquesta proposta era molt favorable per als infants en qüestió, la resta del grup i les persones adultes que els acompanyàvem.

    Després de pedagogia, vaig decidir fer educació infantil, perquè em vaig adonar que tenia la necessitat d’atendre la totalitat del grup, i no només als infants amb més diversitat funcional. Quan vaig tenir la meva primera tutoria de 3 anys, em va tocar enfrontar-me a una nova realitat: havia d’atendre a la totalitat del grup i, per tant, també als infants amb NESE. Va ser molt complicat, perquè, a diferència de la realitat que vaig viure com a auxiliar d’educació especial, no hi havia un informe i, per tant, tampoc un suport d’educació especial a l’aula.

    Actualment, sabem la importància que donem a la inclusió (com ha de ser!), de fet, quan et presentes a unes oposicions, les formadores ja et diuen que, com més vegades facis servir la paraula “inclusió” durant la redacció, més punts tens… i ara ve la part controvertida i que em referia a l’inici de la publicació: actualment, sento que hi ha molta HIPOCRESIA amb la inclusió.

    Ens sentim frustrades i, a poc a poc, sentim que part de la il·lusió que sentim cap a aquesta professió, s’esfuma

    Soc la primera que pensa que l’escola ha de ser per a TOTHOM, però la nostra realitat no ho permet. Perquè l’escola sigui per a tothom i, per tant, atengui els infants amb diversitat funcional, implica una modificació, profunda, de: la mirada (per tant, formació), temps, espais, materials i recursos humans especialitzats. Tenim alguna d’aquestes coses? Per tant, mentre no ho tinguem, hem de comptar amb el suport de les escoles d’educació especial?

    Em sembla hipòcrita i injust que els infants amb diversitat funcional estiguin a les escoles ordinàries, sense aquests suports (o, potser, només un d’aquests i a mitges) i ens atrevim a dir que som escola inclusiva. No, no som escola inclusiva, perquè no estem atenent, com mereix, a aquest infant. Paral·lelament, tampoc atenem la resta. No parlo d’una escola en concret, sinó de totes, ja que, malauradament, parlo amb companyes de diferents escoles i totes patim la mateixa realitat, ja que això no depèn de les decisions de les escoles, sinó dels governs.

    Sempre que comparteixo aquesta sensació amb altres companyes, la conclusió que arribem és que ens sentim frustrades i, a poc a poc, sentim que part de la il·lusió que sentim cap a aquesta professió, s’esfuma.

    Així doncs, penso que una de les obligacions i responsabilitats com a professionals de l’educació és fer arribar als governs aquest malestar per totes les parts implicades i, per tant, que ens comprenguin (si cal, que s’apropin a la realitat de les aules…) totes les persones que estan implicades en aquest procés, ens ajudin i ens ofereixen el suport emocional i els recursos que necessitem.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Escola inclusiva Necessitats especials opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Cynthia Martínez: “Apostar per l’escola pública millorarà els nivells de segregació”
    Next Article
    Actualitat
    Professors universitaris van a la vaga per protestar contra la precarietat laboral
    Aida Jiménez

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}