Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La importància de la participació de la comunitat a l’educació

    Francesc Imbernonmaig 16, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Francesc Imbernón és catedràtic de Pedagogia de la Universitat de Barcelona

    Aquests darrers dies han sortit notícies als mitjans de comunicació sobre la disminució de la participació dels Consells Escolars a les escoles amb l’aplicació de la LOMCE. Ja fa temps que ho criticàvem però ara, no sabem perquè, s’ha fet més públic. I realment és un tema molt important de debat.

    Una de les característiques del nostre Sistema Educatiu ha estat, des de la transició, la reivindicació de la participació de la comunitat educativa en les decisions escolars. I així es va plasmar en les Lleis que es van fer després de la dictadura i fins i tot a la Constitució, ho diu a l’article 27, que ara tant s’apel·la. Va ser una demanda que es va anant recollint en els textos legals començant per la LODE de 1985, la LOCE del 2002 i la LOE de 2006 que la participació era “nuclear”. També a la Llei catalana (LEC) el tema de la participació de la comunitat educativa i escolar (diferencia ambdues) apareix en diversos articles com a molt important. I va arribar el Partit Popular i polítiques neoconservadores i això es comença a qüestionar i enderrocar.

    Què ha passat que ja no volen que participi la comunitat amb decisions que forma part d’un dret de l’educació?

    La primera resposta es que no es vol la participació ja que existeix una determinada idea de las polítiques educatives i socials de no donar veu dels assumptes públics al poble, que es un principi de democràcia fonamental  emparada per declaracions internacionals (Declaració Universal de Drets Humans, el Pacte Internacional de Drets Civils i Polítics, et.).

    Per tant, com a conseqüència de la primera, la  segona resposta es que es sap que el dret a la participació de la comunitat educativa en les decisions dels centres escolars es un procés que es basa en els principis democràtics de participació social i disminuir aquesta participació es reduir els drets col·lectius de la població. I aquesta manca de participació, pot provocar un major nivell de discrecionalitat en les polítiques educatives i una major autoritarisme d’altres òrgans educatius com ja estem veiem amb el desplegament de les actuals lleis.

    I, realment per què ha de  participar la comunitat educativa en les decisions escolars? La comunitat es un aliat o un  enemic perillós?

    L’ensenyament  té, entre d’altres, una missió que es superar les desigualtats, ensenyar a ser un ciutadà o ciutadana democràtic i lluitar contra la exclusió social de qualsevol infant. Actualment, degut a moltes circumstàncies socials i econòmiques, en certs contextos socials ens mostren clarament que sense l’ajuda de la comunitat que envolta la institució educativa és difícil que per sí sola sigui capaç d’assolir aquestes missions. L’escola necessita la comunitat per educar als infants, o sigui, la comunitat ha de ser un aliat.  Conjuntament amb la comunitat es poden construir escenaris més educatius dins i fora de la institució educativa, ja que aporten elements valuosos a l’educació que contribueix a una millora de tots i totes.

    Per tant, treballar a l’escola conjuntament amb la comunitat es necessari i imprescindible, però no únicament com a consulta (heus aquí el parany actual de les lleis) sinó com a partícips de les decisions i de la implicació a l’educació dels seus fills i ciutadans. I més en el segle XXI on les oportunitats d’aprenentatge fora de l’escola poden provocar un gran desajustament educatiu amb el que es fa dins. La participació de la comunitat a l’escola ajudarà a la solució de problemes de diversa índole que abans no es donaven.

    Diguin les lleis el que diguin, les escoles han de prendre la consciencia i establir els mecanismes (encara que siguin de resistència) perquè participi la comunitat en les decisions del procés educatiu ja que això millorarà l’educació dels infants i el nostre futur.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El boicot acadèmic a Israel truca a les portes de la Generalitat
    Next Article Abandonament escolar, atur i suïcidi juvenil?
    Francesc Imbernon
    • X (Twitter)

    Catedràtic de Pedagogia de la UB

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}