Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La importància d’escollir rector i el govern de les universitats

    Francesc Imbernonnovembre 12, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

     

    La Universitat de Barcelona (UB) ha començat un procés electoral que culminarà aquest desembre en l’elecció de rector (10 i 11 en primera volta i 17 i 18 en segona). I dic rector, ja que sembla que no hi haurà aquesta vegada cap candidatura de rectora, perquè les tres candidatures que es presenten són homes. Triar un rector potser sigui un tema que importa poc o tingui poca repercussió en la ciutadania, encara que la decisió de qui dirigirà la Universitat de Barcelona, la més gran de Catalunya, tingui conseqüències en la formació dels futurs ciutadans. I ja s’estan movent i fent campanya, de forma indirecta, els diversos candidats, un d’ells l’actual rector.

    I el proper rector haurà de continuar lluitant per una Universitat de Barcelona que ha de consolidar les seves estructures acadèmiques i organitzatives futures. La falta de recursos i tot el que està passant degut a la pandèmia ha provocat un petit terrabastall a totes les universitats. S’haurà de treballar de valent per veure com enfocar la universitat en aquestes circumstàncies presencials i virtuals. Ja sabem que tota persona que arriba a tenir un poder de decisió té limitacions i ho pot utilitzar per a moltes coses i, encara que legitimat per les eleccions, és impredictible les repercussions que poden tenir les seves decisions. D’aquí la importància d’unes eleccions.

    Totes les universitats han patit una crisi. La de reorganitzar l’estructura com a conseqüència de la manca de recursos de les retallades que encara perduren, perquè no ha estat, en els darrers temps, ni tampoc és ara una prioritat política de les administracions. Que no hauria de ser un canvi de la governança com alguns indiquen (més jeràrquica, menys participativa, més empresarial,  més mercantilització de l’ensenyament superior…). Aquest canvi menys participatiu no està demostrat que hagi millorat en algunes universitats privades que l’han fet. Encara que sempre és important millorar l’eficàcia i l’eficiència de qualsevol institució, però si ho és en benefici de la ciutadania perquè millora la docència i la recerca. També, en els darrers temps. hi ha hagut un lògic aixecament del professorat pels salaris precaris dels associats i per la falta de places d’estabilitat. Per ara no s’ha trobat solució. Però que s’hauria de trobar.

    Potser sigui més interessant i profitós mirar el futur. Els reptes del futur de la Universitat de Barcelona i la resta d’universitats són suficientment importants perquè preocupi a molts, a dins i fora de la universitat. La Universitat de Barcelona necessita un govern que es preocupi d’introduir-se de forma adequada en el futur, amb un caràcter nacional i internacional amb els mitjans materials i humans que disposem.  Es necessita continuar i prioritzar una nova estructura i política acadèmica, del professorat i estructural més flexible, solidària i sostenible (fins i tot arquitectònica).

    La UB del present i del futur s’ha d’adequar a les noves titulacions, a la innovació i millora de les  metodologies docents, a la formació dels seus docents i personal d’administració, a la recerca disciplinar i a la relacionada amb l’ensenyament. També ha de tenir en compte les noves necessitats de l’ensenyament, la digitalització i el nou concepte d’aprenentatge de l’alumnat, basant-se en aquesta idea de promoure una ciutadania acadèmica, on professorat i alumnat participen activament en l’aprenentatge i en el compromís amb la societat. La universitat ha de ser una experiència d’aprenentatge per a tothom que la conforma.

    Es necessita promoure el debat, el diàleg i el treball col·lectiu universitat-societat perquè la comunitat universitària, i externa a ella, se senti compromesa amb aquest futur tan important per la universitat, que és cultura i que té una funció social. Evitar no engrossir el col·lectiu dels desencantats, dels d’ensenyar a la meva manera, de desitjar la jubilació anticipada o de no importa qui mani.  Preocupar-se de lluitar per contractar, formar i tractar bé a un professorat jove que sobreviu amb contractes porqueria i promoció escassa. La Universitat de Barcelona ha de cuidar aquest professorat jove que es el relleu generacional (hi ha un gran envelliment del professorat) i el futur de la docència i la recerca.

    Ara ens toca triar a un equip rectoral que sigui capaç de comptar amb tots i establir una dinàmica de futur. Els nous temps esdevenidors necessiten idees per continuar tenint una de les millors universitats del món, almenys en els rànquings mundials d’universitats.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Què pot suposar per l’educació als EUA la victòria de Joe Biden?
    Next Article
    Opinió
    Carta a Raquel
    Francesc Imbernon
    • X (Twitter)

    Catedràtic de Pedagogia de la UB

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}