Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    La jornada intensiva i les interrupcions: el cavall de batalla del temps escolar

    Pere Ricartnovembre 11, 20195 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Un debat sobre els horaris escolars organitzat pel Consell Escolar l'any 2019. Jordi Rodon, dret, presenta l'acte
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La quarta jornada del cicle de converses al voltant del temps a l’educació es va celebrar el dimecres 6 de novembre a la Biblioteca Mestre Martí Tauler de Rubí. La jornada va ser la de més afluència gràcies a l’assistència d’un gran nombre de docents interessats pel tema que s’hi tractava: la gestió del temps escolar als centres. Aquest cicle de xerrades conclourà dissabte vinent 16 de novembre, en la jornada anual que celebrarà el Consell Escolar a l’Auditori de la Facultat de Lletres de la Universitat Autònoma de Barcelona.

    La primera intervenció va ser del pedagog Albert Lacruz, el qual va explicar els mètodes per tal d’aconseguir l’eficàcia en els objectius plantejats a l’escola. Per poder ser eficaç a l’hora de transmetre el missatge, es va aixecar de la taula i va decidir explicar davant del públic les dues eines que ajuden les organitzacions en l’eficàcia:

    • Lideratge
    • Gestió del temps

    Segons Lacruz, l’escola no s’ha aturat prou en aquest segon punt, no s’ha fomentat tant com cal. I és que la gestió del temps no només ens permet ser més eficaços, sinó que també ajuda a reduir l’estrès, la qual cosa suposa un benefici tant en el benestar docent com en la seva tasca amb l’alumnat.

    L’estrès, al cap i a la fi, no és res més que una resposta del sistema endocrí davant de situacions perilloses o angoixants. L’estrès en si és fruit de la segregació de cortisol per part de les glàndules suprarenals, que si es produeix constantment pot arribar a afectar el sistema immunològic, el digestiu i les funcions executores.

    Intervenció d’Albert Lacruz | Foto: Consell Escolar

    Pel que fa a les solucions, Lacruz es basa primer de tot en la llei de Parkinson per afirmar que una de les eines per gestionar bé el temps és delimitar-lo, saber-lo planificar. Promoure la cultura de la “no-interrupció” és un altre dels pilars fonamentals, sobretot si tenim en compte que moltes de les interrupcions a l’escola són evitables i que una de les claus per l’èxit a la feina és l’esforç sostingut.

    Basant-se en la teoria d’Eisenhower va concloure la seva ponència afirmant: “Abans d’iniciar una tasca, pensa sempre per quan i per a qui l’has de fer”.

    Crítica ferma a la jornada partida

    La segona intervenció va anar a càrrec de Xavier Díez, membre del Consell Escolar de Catalunya en representació del sindicat Ustec. A partir de vivències personals (“la manca de temps em va matar com a alumne”) i de dades d’estudis i proves pilot en diferents escoles i instituts, va voler fer una defensa aferrissada de la jornada continuada als centres.

    Frases com “a Catalunya no hi ha jornada partida, hi ha jornada intensiva curta i jornada intensiva llarga” o “de vegades he tractat malament un alumne per culpa del cansament acumulat” van permetre reforçar la seva posició. Aquesta postura va acabar de quedar del tot clarificada quan va detallar tots els beneficis que suposa concentrar les classes al matí:

    • Reducció de faltes greus per part dels alumnes
    • Reducció de l’absentisme (que sobretot tenia lloc a les hores de tarda)
    • Reducció de l’abandonament prematur
    • Millora dels resultats escolars

    “Si el conseller intenta posar fi a la jornada continuada tindrà un casus belli“, va avançar Díez, per al qual alguns dels estudis que advocarien per mesures d’aquest estil “són de laboratori”, fets per gent que no ha trepitjat una aula. Amb tot, Díez sí que va admetre que sis hores seguides a secundària són massa, i que potser es podria estudiar fer les hores més curtes, de 50-55 minuts.

    El temps escolar amb un component de classe

    L’última intervenció de la taula la va fer Manuel Pulido, representant de Comissions Obreres al Consell Escolar de Catalunya.

    El primer concepte que va plantejar, abans de qualsevol debat, va ser la necessitat de garantir que els horaris siguin saludables i equitatius per tothom, de manera que no apareguin diferències en aquest sentit entre els diferents tipus de centres. Per tal d’assolir-ho, va afirmar, cal un consens en l’àmbit educatiu i analitzar a qui beneficia i a qui perjudica cada canvi que es proposi.

    Pulido va plantejar com a solució per als migdies, en comptes de l’abolició dels menjadors escolars, que s’instauri el menjador universal i gratuït, ja que la primera opció podria afectar els llocs de treball extres que l’horari del migdia comporta. Si no ens volem quedar com estem, va concloure, cal un compromís per part de la Generalitat, un compromís que ha de ser econòmic.

    Diverses solucions, encara més preguntes

    El torn de preguntes, com ha estat una constant en aquestes jornades, va servir per plantejar el complex debat des de nous punts de vista que no s’havien tingut en compte a les ponències.

    Una de les solucions plantejades en aquest apartat final va ser unificar les matèries en classes dinàmiques de 2-3 hores per evitar els canvis constants que suposa passar de cop d’una classe a una altra per cursar una matèria completament diferent. “No hi ha més interrupcions que l’horari actual a secundària”, va determinar un assistent al debat.

    Davant del plantejament de la possibilitat de cursar a secundària 5 hores al dia i allargar el període lectiu entre l’1 de setembre i el 15 de juliol, Xavier Díez va respondre amb un “no” taxatiu, que va exemplificar amb la calor insuportable que fa el 15 de juliol i el fet que ja s’estan cursant, a hores d’ara, més hores que a la mitjana europea. Amb 5 hores i mitja diàries, de fet, se seguiria complint aquesta característica, va afirmar.

    Les demandes finals dels assistents (canvis en horari i matèria que no afectin les sobrecàrregues que ja estan assumint els docents o horari més flexible a infantil i primària per evitar les interrupcions) mostren la feina que queda encara per fer en matèria de temps escolar. Caldrà, per tant, seguir treballant-hi amb la voluntat d’escoltar sempre totes les parts.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Consell Escolar de Catalunya temps educatiu
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    ‘Sorry, we missed you’, ‘Parásitos’ i ‘Comportarse como adultos’
    Next Article
    Opinió
    Reflexions sobre una nova pedagogia
    Pere Ricart

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Anàlisi
    El 70% dels adolescents de 14 anys tenen accés il·limitat a pantalles en el seu temps lliure

    novembre 13, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}