Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta

    Javier González: “L’Associació Escola Benaiges continua gràcies al suport de la gent”

    Ana Basanta

    Feu-los llegir… Com?

    Josep Maria Turuguet Salgado

    25 frases cèlebres inspiradores sobre educació

    Nati Bergadà
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    La llengua materna mai s’oblida

    Agència SINCnovembre 18, 20143 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    La llengua materna mai s'oblida. / Foto: wecometolearn
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Durant l’exposició primerenca a un idioma, el cervell forma representacions dels estímuls sonors que componen el llenguatge, però fins ara no se sabia si el cervell les mantenia o les degradava amb l’absència de l’exposició contínua a la llengua.  Un estudi, publicat aquesta setmana a la revista PNAS i realitzat en 48 nenes xineses adoptades per famílies de parla francesa, revela que el cervell reconeix l’idioma matern (en aquest cas, el xinès) malgrat que l’ús de la llengua s’abandoni.

    “Gran part de l’aprenentatge del llenguatge ocorre en la part més primerenca de la vida, abans fins i tot que un nen digui la seva primera paraula. Tot i la predisposició que tenen els nens per aprendre una llengua, s’ha obert un debat sobre si el que aprenen roman en el cervell o no quan deixen d’usar-lo”, explica a Sinc Lara Pierce, investigadora del departament de Psicologia de la Universitat McGill (Canadà) i una de les autores de l’estudi.

    Per determinar si el cervell era capaç de retenir la llengua, Pierce i els seus col·legues canadencs van estudiar l’activitat cerebral de les nenes segons l’ús que es va fer del francès i el xinès durant la seva infància. A partir d’enregistraments que contenien sons característics del xinès, una ressonància magnètica va distingir tres grups d’entre 9 i 17 anys.

    Un idioma d’oïdes

    Cada grup es va diferenciar pel nivell d’ús de l’idioma des del naixement. En el primer, les nenes van néixer en una família francoparlant i eren considerades monolingües. En el segon, van ser adoptades per una família de parla francesa abans dels tres anys, de manera que desconeixien el xinès. En el tercer grup, les nenes van escoltar el xinès des del naixement i van aprendre els dos idiomes simultàniament.

    En analitzar l’activitat cerebral de cada grup, els investigadors van comprovar que les nenes bilingües i les que no sentien el xinès des d’abans dels tres anys van reaccionar de manera similar a l’escoltar l’idioma. No obstant això, les que van tenir una exposició única del francès i que mai van sentir el xinès no van tenir la mateixa activitat cerebral.

    “Observem que les representacions neuronals dels sons d’un llenguatge persisteixen en el cervell al llarg del temps, encara que el llenguatge no s’ha escoltat o usat durant anys. Per contra, el cervell respon de forma diferent si no hi ha hagut experiència amb el xinès”, afirma Pierce.

    Els primers anys són clau

    L’estudi aprofundeix en el coneixement de la plasticitat cerebral en edat primerenca, a més de ser important en persones que van aprendre en els seus primers anys de vida una llengua.

    “És possible que això sigui un avantatge per a cert tipus de gent que vulgui reaprendre una llengua que ha escoltat en la seva infància. A més d’això, la investigació ens ajuda a entendre el que fa el cervell amb els primers sons que experimenta, i ens permet aprofundir en la plasticitat cerebral en una edat primerenca “, conclou la investigadora.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Com podem mantenir l’ànim tal com estan les coses?
    Next Article
    Entrevista
    Pepe Menéndez: “La jerarquia no dóna l’autoritat moral al professor”
    Agència SINC

    Related Posts

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    maig 13, 2025

    Opinió
    Discriminació per motiu de discapacitat a l’elecció de la llengua base a València

    març 11, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}