Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    La Lomloe ja és la nova llei educativa

    Redacciódesembre 23, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    La ministra Celaá, aquesta tarda al Senat
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Un tràmit ràpid, dos mesos abans del termini que tenia el Senat per discutir el text de la Lomloe, sense escoltar possibles ponències i discutint les esmenes presentades, 640 en total, a tota velocitat. Finalment, aquesta tarda, amb els vots a favor de PSOE, Podemos, ERC, PNB i Más País, i l’abstenció de Junts per Catalunya i Bildu, la Lomloe comença la seva marxa. En total, 142 vots a favor, 112 en contra i nou abstencions.

    El Senat ha acollit aquest dimecres el seu Ple en el qual s’han discutit tres vetos, a més de les esmenes presentades, per blocs, amb una important crítica de propis i estranys, no sols a la llei, sinó també al procediment que s’ha utilitzat perquè la Lomloe passi de la forma més ràpida i sense cap canvi.

    El PSOE ha rebut les crítiques de partits com a PP, Ciutadans, UPN, Partit Regionalista de Cantàbria, PAR, Más País… per la falta de diàleg que s’ha viscut, no sols en la sessió del Ple sinó també en la de divendres passat a la Comissió d’Educació. El partit del Govern no ha permès que es realitzés cap intervenció més enllà de les parlamentàries, de la mateixa manera que no ha transigit amb cap de les esmenes.

    Celaá ha intervingut davant la premsa una vegada aprovada la llei. Ha assegurat que la Lomce «ja és cosa del passat, és una qüestió superada» i s’ha mostrat emocionada davant la possibilitat de donar compliment a l’acord parlamentari de tota l’oposició el 2013 per derogar-la a la primera oportunitat.

    La ministra ha insistit que la llei ofereix oportunitats per tot l’alumnat i es basa «en l’excel·lència i l’equitat». Segons Celaá, la Lomloe aposta «pel desenvolupament del talent de totes les persones: qui avança més ràpid arriba al màxim del seu desenvolupament, i qui necessita reforç arriba també a la meta».

    De nou ha insistit que la llei s’ancora «en el pacte constitucional» i, al mateix temps, se sustenta en cinc principis: «l’interès superior del menor, la personalització de l’ensenyament, la coeducació, el desenvolupament sostenible i la digitalització».

    La ministra Isabel Celaá ha estat acompanyada durant la votació de la Lomloe per alguns companys del Govern, com Teresa Ribera, Eduardo Grande Marlaska, José Luis Ábalos o Nadia Calviño.

    Crítiques

    Més enllà de les crítiques sobre la celeritat en el tràmit o la falta de diàleg, les crítiques fonamentals que s’han pogut escoltar tant en la sessió d’avui com en la de divendres passat han tornat a estar relacionades amb l’escola concertada, els centres d’educació especial, la llibertat d’elecció de les famílies o el castellà com a llengua vehicular del sistema educatiu.

    Novament s’ha criticat l’atac que, segons l’oposició, aquest text suposa contra la llibertat de les famílies de triar centre, ja que restableix la programació de l’administració a l’hora d’obrir centres educatius o elimina la demanda social com un dels elements clau.

    Per Isabel Celaá, la llei no suposa cap atac per l’escola concertada, amb la qual, ha dit, ha mantingut i mantindrà el diàleg sempre. «Saben que la llei no és un atac (a la concertada), no la qüestiona».

    Els crítics han insistit també amb l’acusació segons la qual la llei portarà al tancament dels centres d’educació especial (la majoria concertats) en preveure que els centres ordinaris obtinguin els recursos humans i materials necessaris per fer efectiva l’educació inclusiva en el termini de deu anys.

    Novament, el paper del castellà en els sistemes educatius com el català o el basc, principalment, ha sortit a col·lació per part dels senadors del PP, Vox i Ciutadans. Han criticat que les famílies no puguin escolaritzar als seus fills en l’idioma que decideixin, han esgrimit la recent sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya que assenyala que el sistema d’immersió lingüística vulnera al castellà i el relega a un estat residual. L’oposició ha reclamat un canvi de redactat en la llei, a fi que es tornés a recollir (com a la Lomce), l’obligatorietat que el castellà sigui l’idioma vehicular d’ensenyament a tot l’Estat.

    Encara que la sentència ha estat evocada en diversos moments durant el debat de vetos i esmenes a la llei, la ministra ha assegurat que «respectem les decisions dels tribunals» i que no té més que dir sobre el tema.

    Alguns partits de l’oposició com el PP, Ciutadans o UPN han assegurat que portaran el text davant els tribunals quan sigui possible, per entendre que, en alguns dels seus preceptes, resulta inconstitucional.

    La llei entrarà en vigor 20 dies després de ser aprovada.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Isabel Celaá legislació Lomloe
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Falta de formació, estrès o sobrecàrrega de treball, entre els problemes de l’ensenyament digital
    Next Article
    Opinió
    Aquest Nadal no juguem amb les emocions, acompanyem-les!
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    Reportatge
    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    maig 29, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}