Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La màgia de les ràtios baixes

    Xènia Colom Querolmarç 28, 20214 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Setembre de 2020, inici d’un curs esperat, les emocions a flor de pell, les ganes de veure’ns de retrobar-nos i tantes coses per explicar-nos. Ganes de retornar a l’escola que vam deixar enrere fa tants i tants mesos. Comença el nou curs. Els mestres uns dies abans, espantats i il·lusionats en la mateixa mesura. Els alumnes uns dies més tard arriben i tot torna a prendre sentit.

    Arriben i els omplim de noves informacions, mascareta, rentat de mans, desinfecció de materials, entrada i sortida per diferents portes, etc… Atenen, fan cas, ho respecten i ens donen una altra lliçó. El que semblava impossible, ho tirarem endavant entre tots.

    Tinc la sort de ser tutora d’un grup de 1r de primària que han pogut dividir i que ara, en comptes de ser de 26, serà de 16 nens i nenes. A l’inici no soc conscient de tot el que m’aportarà ser tutora de només 16 alumnes, però ara, amb perspectiva, crec que tot han estat beneficis.

    Començo el curs intentant descobrir en quin punt estem del procés de lectoescriptura, tema tan típic i tan especial de cicle inicial. Me n’adono que estem lluny, lluny d’on estan normalment els alumnes quan inicien primer i lluny els uns dels altres, cadascú al seu punt. Com he dit abans, seguim, ho tirarem endavant entre tots.

    Passen els mesos i les evolucions són increïbles, potser més impressionants que altres anys. Com pot ser que comencéssim el curs tan lluny i l’evolució hagi estat tan bona? Pensant què hem fet diferent altres anys m’adono que el punt important aquí és la ràtio actual.

    Treballar amb 16 nens i nenes m’ha permès arribar a tots els alumnes, dedicar-los l’estona que han necessitat, acostar-me, ser més conscient del procés que estan fent. Regalar-nos moments relaxats de tu a tu, fer-los un seguiment des de molt més a prop. De la mateixa manera que he pogut ser més propera, malgrat la distància física, a les famílies, parlar-los dels fills i filles, regalar-los, també, més moments de tu a tu.

    Treballar amb 16 nens i nenes m’ha permès arribar a tots els alumnes, dedicar-los l’estona que han necessitat, acostar-me, ser més conscient del procés que estan fent.

    No només puc parlar de lectoescriptura, ho puc generalitzar a tots els aprenentatges. I no només aprenentatges acadèmics sinó aprenentatges de vida. Per al món emocional dels infants aquest grup petit també ha estat un regal. Les converses són relaxades, no es cansen d’escoltar-se els uns als altres, comparteixen, aconsellen… Les dinàmiques d’aula amb 16 alumnes són més agradables, més recollides. Ràpidament ens hem sentit grup.

    L’avaluació ha estat més agradable, més significativa. Hi ha més observació, hi ha més moments d’escoltar, de mirar de prop i de mirar de lluny. Al llarg dels dies podem recollir molta  més informació que mai i l’estona que dediquem a la redacció del que observem, a la comunicació cap en fora, és de més valor. No pateixes pensant que has de fer el mateix amb tants i tants alumnes i que no arribaràs. Amb 16 arribes a tot.

    Així doncs, si una cosa he d’agrair a la covid19 ha estat l’oportunitat que m’ha donat de fer aquest tastet de ser tutora d’un grup petit. Agrair que m’hagi donat l’oportunitat de treure les meves conclusions sobre les ràtios des de l’experiència i no des del que em podia imaginar com havia fet fins ara. I des d’aquí, penso que tant de bo, tothom fes aquesta reflexió i s’escoltés més els docents que estem a peu d’aula i que opinem i traiem conclusions des de la pràctica i l’experiència del dia a dia.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió Ràtios
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    La covid persistent en infants i adolescents: una barrera en l’aprenentatge
    Next Article
    Opinió
    L’educació és un bé públic i comú que es construeix en col·laboració
    Xènia Colom Querol

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}