Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Educació paralitza l’adjudicació de places docents per errors en el sistema

    Ana Basanta

    «Si a casa ningú entén res del que t’expliquen a l’escola, el camí el fas sol»

    Víctor Saura

    L’Ajuntament de Barcelona deixa sense feina més de 250 mestres d’Escoles Bressol Municipals

    Alba Moreno Fontclara

    La Facultat d’Educació de la UB se suma a la petició d’una investigació sobre Ramon Flecha

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    La Universitat de Barcelona obre una investigació contra Ramón Flecha i el CREA

    Pablo Gutiérrez de Álamo
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » La Mediació Escolar en la Interculturalitat

    Opinió
    La Mediació Escolar en la Interculturalitat

    Joan Gamero Gómezgener 25, 20234 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La Mediació Escolar en la Interculturalitat, des d’una mirada pedagògica i seguint la línia d’investigació del Grup de Recerca de Mediació del Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya, recull reflexions fetes des de la situació de partida de centres escolars on es requereix una intervenció mediadora amb característiques de interculturalitat.

    Així doncs, les línies següents són el resultat de la reflexió i constatació d’una perspectiva escolar i pedagògica de realitats i vivències, que requereixen una intervenció diferenciada per part dels professionals de  l’educació del Centre Educatiu: equips docents, pedagogs/as, psicopedagogs/gues, professionals de suport/atenció educatiu…, amb una marcada línia pedagògica (on s’han d’incloure els mediadors i mediadores escolars).

    A priori, la Mediació Escolar contempla una sèrie de models normatius que tenen per objectiu prevenir la violència escolar, millorar el clima als centres educatius i ensenyar habilitats per solucionar disputes, per tant,  dissenya estratègies i realitza accions vinculades amb la totalitat de la comunitat educativa.

    La Mediació Intercultural Escolar potencia valors com la igualtat, el respecte i la diversitat

    La Mediació Intercultural Escolar té com a eix vertebrador la direcció i la gestió de les situacions diferenciades derivades de la inclusió de l’alumnat d’origen estranger i/o de cultura gitana en el sistema educatiu. Aquestes situacions diferenciades poden ser causades per:

    • Incomunicació entre famílies de l’alumnat i la direcció del centre escolar o el propi alumnat
    • Malentesos per codis culturals
    • Conflictes derivats de significats polítics o religiosos entre els contextos d’acollida i els de l’origen
    • Convivència entre grups culturalment diversos

    Per tal de millorar els escenaris d’inici, la Mediació Intercultural Escolar s’ha de plantejar com a objectiu general de referència la creació d’espais de comunicació, inclusió i respecte dins del marc d’una escola inclusiva, que garanteixi:

    • Autonomia, on tothom s’ha de sentir acompanyat, membre de la comunitat, amb independència d’expressar les creences i opinions
    • Respecte i empatia, amb les realitats divergents de l’entorn
    • Ús d’habilitats socials, per aconseguir una comunicació fluïda, resolutiva i àgil
    • Bona gestió  de la comunicació amb les diferents  cultures i la resolució de conflictes

    Des d’aquesta mirada integradora, la Mediació Intercultural Escolar potencia valors com la igualtat, el respecte i la diversitat, per tal d’ impulsar el diàleg i l’escolta respectuosa i efectiva com a eina de resolució de conflictes. Al mateix temps, promou el llenguatge inclusiu i no discriminatori, per evitar els estereotips, els prejudicis i el rebuig. En definitiva, ha de garantir la integració i l’èxit escolar dels infants, adolescents i joves en el sistema educatiu, amb independència del seu origen i codis culturals i religiosos.

    L’Equip de Mediació del Centre Educatiu, i en el seu nom la persona mediadora, ha ser competent en una sèrie de funcions per assolir els resultats desitjats, com:

    • Estudi de les necessitats del centre educatiu per entendre el context i adaptar-se a les situacions
    • Acollida d’alumnes, famílies i professorat novell
    • Responsable de programes de sensibilització, especialment amb el claustre docent
    • Educació intercultural, elaborar pautes d’actuació respecte a les famílies i a l’organització del centre
    • Facilitador de recursos complementaris, així com assessorament dels aspectes culturals de l’alumnat immigrant
    • Afavorir la participació de l’alumnat  tant a l’aula com a les activitats extraescolar
    • Assessorament i tramitació de documents
    • Informar sobre el sistema educatiu
    • Mediar en els conflictes que es puguin derivar
    • Intervenció en casos d’absentisme
    • Traducció i interpretació dels codis culturals, del llenguatge…
    • Servei de transmissió d’informació a les famílies
    • Promoció d’activitats interculturals

    D’altra banda, no es pot obviar l’ambigüitat i confusió de la tasca mediadora causada per la imprecisió quant a límits, l’ intrusisme professional, la manca de coordinació, o en ocasions el desconeixement per part de la comunitat educativa de les funcions dels professionals en mediació. És important que aquests professionals participin en la vida i gestió del centre escolar, per poder ser part implicada en les sinergies del centre o centres, on desenvolupin les seves funcions.

    A tall de conclusió…

    La Mediació Intercultural Escolar ha de ser entesa, no com un espai professional independent, sinó com una formació de tots el agents educatius en una sèrie d’habilitats i estratègies sobre les que s’estableixen models de convivència idonis, òptims i adequats. I la Persona Mediadora,  com un membre més del microsistema escolar, que participi en el centre, que s’impliqui i que estigui al servei de tota la comunitat. En la Mediació Escolar i, molt especialment, en la Mediació Intercultural Escolar, el pedagog/a i el psicopedagog/a té un paper clau, com a membre de l’equip de mediació de l’escola i com per la vessant pedagògica de la Mediació.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Interculturalitat mediació opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    L’educació pública crida a la vaga
    Next Article
    Actualitat
    Milers de manifestants reclamen una educació i una sanitat públiques i de qualitat
    Joan Gamero Gómez

    Related Posts

    Opinió
    Una mirada serena a l’educació d’aquí

    juliol 21, 2025

    Opinió
    Respectar el que cadascú decideix

    juliol 18, 2025

    Opinió
    Davant l’odi que creix, educació antifeixista

    juliol 17, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}