Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La motivació a l’escola

    Redacciófebrer 15, 20187 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    3d motivation arrow
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    (c) Acistock

    La motivació humana és una de les forces més intenses que ens mou per aconseguir els nostres objectius. Prenem decisions i les portem a terme amb l’impuls, sigui personal o compartit, que ens empeny a acceptar l’esforç que requerirà seguir el camí per aconseguir allò que ens hem proposat

    Per encarar qualsevol activitat que desenvolupem, necessitem un incentiu, sigui quina sigui la situació i la tasca a dur a terme. Si estem motivats la realitzarem millor, amb més entusiasme, amb més alegria i els resultats seran superiors.

    Aquesta premissa és completament extrapolable al camp de l’educació. Un nen/a ben motivat aprendrà molt més ràpid, i amb més entusiasme que aquest/a nen/a sense estímuls. El mateix podem afirmar respecte a la funció dels/de les mestres.

    El docent  també necessita aquest impuls que aporta entusiasme a la tasca diària, doncs poden sorgir problemes, haver angoixes, assumir molta pressió. És imprescindible que el/la mestre/a sigui el motor d’aquesta motivació, però també el/la beneficiari/a.

    Convé reconèixer què es el que motiva al col·lectiu docent. Tothom ha de fer correctament la seva feina, i això requereix una certa motivació. Però hi ha uns professionals que desenvolupen una feina en la qual sembla que aquesta ha de ser més intensa i que ha de sortir d’ells mateixos. Es tracta de professions en les que la seva tasca està sempre referida a persones, en ajudar o acompanyar a altres individus, on sembla que convergeixen la motivació pròpia i la que es transmet. Hem de pensar que no tota persona que exerceix una professió l’ha escollida vocacionalment, la qual cosa no impedeix que la desenvolupi de forma excel·lent. Per tant crec que hi ha d’haver també una motivació externa, que impulsi al professional a anar cada cop més enllà.

    Als/les mestres ens preocupa com motivar als alumnes, com fer aquestes tasques més amenes, més lúdiques, més engrescadores…  o com introduïm els continguts de cada dia amb un joc. Estem tant pendents dels nostres alumnes que sovint oblidem que la nostra motivació és tan important com la seva. Sense sentir-la, difícilment la podrem transmetre.

    No és el mateix una història quan ens l’expliquen amb entusiasme, que si ens la reciten d’una manera monòtona i desganada. El contingut serà el mateix però el resultat serà molt diferent.

    Si volem entusiasmar hem de transmetre entusiasme, hem d’encomanar les ganes de saber, les ganes d’aprendre. L’alumne ha de trobar en nosaltres el motor d’aquest viatge que comencem cada curs i al que volem que tots i totes s’hi apuntin. Hem d’aconseguir que vulguin tirar endavant i, sobretot, que gaudeixin en el trajecte que entre tots i totes estem dissenyant i portant a terme. És molt important que ningú es quedi enrere, especialment el/la mestre/a.

    Quina classe de motivació pot tenir un/a mestre/a?

    Podem trobar un gran paral·lelisme entre la motivació que s’ha desenvolupat en l’àmbit empresarial i la que pot correspondre al món docent. Existeix molta literatura que, partint de la teoria de les necessitats de Maslow[1], desenvolupa tot allò que impulsa a l’acció humana. Als dos tipus de motivació que habitualment es citen, intrínseca i extrínseca, que varen ésser proposats per Douglas McGregor[2], podem afegir la que es plasma en l’èxit dels altres amb els qui hem conviscut. Les dues primeres afecten al mestre en sí mateix, i la tercera ho fa a través de l’evolució del seu alumnat.

    La motivació intrínseca fa referència a qualsevol resultat que desitgem experimentar internament a l’actuar. L’autorealització del/de la mestre/a, la pròpia satisfacció, la constatació dels seus avenços, el reconeixement o prestigi que rep per la seva tasca. El mirall on es pot mirar i gaudir de la satisfacció personal respecte a la seva feina.

    La motivació extrínseca queda representada pels incentius externs que esperem de l’entorn, en reconeixement de la nostra actuació. La recompensa que ens arriba i que sabem que podrem aconseguir amb els resultats de la nostra tasca.

    A les dues citades es pot afegir, i amb gran importància en la tasca educativa, una altra mena de motivació, altruista o que es manifesta a través d’altri. És la que prové dels resultats que l’acció d’una persona pot provocar en els demés, sentint com pròpia la satisfacció pels seus èxits.

    Totes les organitzacions són sempre les seves persones, però en pocs espais és tan intensa aquesta consideració com en l’escola. Aquí és on es troben alumnes, mestres,  famílies i, en definitiva, tota la societat. Incorpora la transmissió de coneixements de tota mena d’àrees, juntament amb la dels valors que els permetran edificar el seu futur.

    Les famílies desitgen veure progressar els seus infants confiant en els/les seus/seves mestres. Aquests, més enllà de la feina diària, necessiten també criteris, recolzament en la seva innovació, i molta motivació per transformar cada curs acadèmic en una experiència igual d’ il·lusionant que la primera vegada que van tenir contacte amb els seus alumnes.

    Necessitem uns objectius per saber on volem arribar, sense els que difícilment podrem arribar enlloc. Calen unes metes clares i sentir que el compromís amb la seva consecució serà reconegut. Convé tenir present que quan no hi ha estímul hi ha desmotivació.

    Tant el/la professor/a com l’estudiant, per obtenir bons rendiments han d’estar motivats per allò que fan. D’altra manera no aconseguiran els objectius o, si més no, aquests seran menys ambiciosos.

    Per tot l’alumnat no serveix la mateixa motivació. Ens cal trobar la forma d’incentivar a cada infant. Potser sovint ens descuidem d’incloure en els nostres objectius com despertar l’atenció d’aquell/a alumne/a que no mostra cap mena d’interès en res del que fem a l’aula.

    L’infant està en el moment on tot es curiositat, ganes de fer, interès per saber, voluntat d’aprendre. Sembla que hagi de ser fàcil trobar la font de motivació per arribar a determinat lloc, però no sempre és així. A la classe hi ha molts interessos diferents, potser un per a cada nen/a i això fa que es necessiti una motivació personalitzada. És molt difícil per un/a mestre/a trobar aquests petits impulsos per transmetre a cada un dels/de les alumnes per a que aquests estiguin involucrats en allò que fan.

    Durant la nostra vida anem tenint inquietuds i això ens porta a fer coses noves. Quan es creu posseir prou experiència, sovint hi ha una manca de motivacions que comporta la sensació que ja ho hem fet tot i que ja ens en podem retirar. En altres espais on també es congrega un grup humà amb homogeneïtat, com pot ser una llar d’avis, és molt dur observar la seva manca d’alegria, de ganes, d’interès de fer, de veure, d’escoltar.

    A la vellesa sovint manca un al·licient per continuar, per esforçar-se, per aconseguir més fites, enlloc de deixar-se anar i esperar… i esperar. La infantesa és tot el contrari, està carregada de plans, curiositat, ganes de saber. En definitiva desborda motivació.

    La tasca del docent es donar sortida a  tota aquesta energia, a les ganes de fer i descobrir coses. La nostra feina és motivar per desenvolupar totes les aptituds dels infants. El nostre objectiu fonamental en la tasca docent és aconseguir que, en el futur, el nostre alumne esdevingui un adult amb les màximes competències possibles, tant acadèmiques com socials, personals, relacionals… Això hauria de ser la nostra gran motivació.

    La motivació, en conclusió, és imprescindible dins del món educatiu. Sense ella no hi ha aprenentatge ni creixement personal.


    [1]  Motivación y personalidad. Madrid: Ediciones Diaz de Santos, 1991

    [2]  Leadership and motivation: essays of Douglas McGregor. Cambridge, MA: MIT press, 1966

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Motivació opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Escola adoctrinadora? De Boko Haram a Paolo Freire – II Trobada “Canviar l’escola per canviar el món”
    Next Article
    Actualitat
    Els anuncis de joguines en què nenes es preocupen del seu físic es dupliquen en un any
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}