“Si ets titulat en alguna enginyeria, matemàtiques, filologies o altres i vols ser professor de secundària, apunta’t a la borsa de treball de docents, des de demà passat, 26 d’abril, fins al 14 de maig! Més info, http://gen.cat/borsadocents18”. Aquest tuit difós aquest matí des del compte oficial de la Generalitat (@gencat), amb un vídeo protagonitzat per Helena García Melero, confirmava la notícia ja difosa ahir per El Periódico: el departament d’Ensenyament obre la borsa d’interins a titulats en enginyeries, matemàtiques o filologia malgrat que no tinguin encara el màster de formació del professorat, obligatori des de 2009. Aquesta notícia està aixecant una onada de crítiques contra el departament, a qui s’acusa d’improvisació i falta de planificació.
La borsa s’obre a tots els serveis territorials per a les especialitats de cultura clàssica, francès, llengua catalana i literatura, llengua castellana i literatura i matemàtiques, les especialitats que aquest curs 2017-2018 han costat més de cobrir les baixes. També s’obre la borsa de forma força generalitzada a les especialitats d’anglès i física i química, i en determinades especialitats de la formació professional. L’anunci deixa clar que el màster deixa de ser un requisit “de forma excepcional” per al proper curs.
“El Departament d’Ensenyament té sociòlegs de l’educació en plantilla? Diria que cap ni un. Aquest és el drama. I la planificació que fan és una caixa negra que té responsables però no cap sociòleg”, aquest és l’interrogant que ha llençat a twitter el sociòleg Xavier Martínez-Celorrio, professor de la UB que a més fa classes en el màster de formació de professorat. En el mateix sentit es pronunciava David Altimir, membre de l’executiva de Rosa Sensat: “Tants sociòlegs fent estudis en el mon de l’educació i resulta que no es fan les previsions que necessita l’escola pública? Caram!”.
Ismael Palacín, director de la Fundació Bofill, ho qualifica d’improvisació. “La improvisació d’Ensenyament és greu: aquests nens van néixer fa 12 anys i la demografia ja permet anticipar necessitats”, ha piulat. Un altre docent que ha piulat ha estat Quim Molina, director general de Jesuïtes Bellvitge: “I quin missatge ens dóna amb aquesta mesura?”, es preguntava. Per CCOO, existeix un “menysteniment del departament envers el professorat”, que es remunta a l’any 2015. També FAPAC ha piulat que “Ensenyament continua improvisant. No s’han tingut en compte les dades de natalitat ni les necessitats territorials”.
A banda d’aquests, hi ha un munt de reaccions de persones més anònimes: “Em sembla de molt mal gust que persones amb el màster del professorat encara no hagin tingut l’oportunitat de treballar, mentre que d’altres amb el màster a mitges ja estiguin rodant dins la borsa i treballin a jornada sencera”, deia una professora de les terres de Ponent. “Si ja teníem certs dubtes sobre la capacitació pedagògica del Màster de Secundària, sobretot en allò més important:la didàctica, la gestió de grups en una edat complexa i l’acció tutorial, que es pugui accedir a ser professor sense cap fonament pedagògic és posar en risc el futur”, ha escrit un altre docent.
La notícia també ha irritat especialment el sector dels psicopedagogs, ja que aquests professionals es queixen de tot el contrari. Això és, que malgrat estar exercint la seva tasca als instituts, el departament d’Ensenyament obliga ara a tots els llicenciats en Psicopedagogia posteriors a l’any 2009 a fer el màster si volen continuar podent exercir la seva feina. Des del compte “Psicopedagogia reivindica” aquest matí s’ha piulat això: “Incongruències del departament @ensenyamentcat. És una INJUSTICIA que nosaltres ens obliguin a fer el màster quan estem sobradament preparats. @Psicopedaenllu1 reclama modificació de la normativa arbitrària. Perquè uns sí i altres no? “