Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Reportatge
    La prevalença del TDAH a Europa i el seu impacte en nens i adults

    La psiquiatria té l'obligació d'augmentar la seva experiència en l'avaluació diagnòstica i el tractament del TDAH, i de proporcionar suport psicològic i estratègies educatives i, en alguns casos, tractament farmacològic als afectats.
    Mario Maffeifebrer 24, 20255 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Amb llicència de Depositphotos
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquesta notícia ha estat publicada originalment a la revista XQ

    El trastorn per dèficit d’atenció i hiperactivitat (TDAH) és un dels trastorns neurobiològics i psiquiàtrics més comuns a la infància que, en la majoria dels casos, persisteix a l’edat adulta. Afecta milions de persones a tot el món.

    No és exactament una malaltia mental, sinó una condició neuroconductual anormal que pot afectar negativament la qualitat de vida de la persona que ho pateix, especialment si està en edat escolar.

    El TDAH es reconeix cada cop més a Europa com un problema important. Segons les estimacions més actualitzades, al voltant del 5-7% dels nens i del 2-4% dels adults ho pateixen, amb una certa variabilitat en funció dels criteris de diagnòstic adoptats.

    A Itàlia, un estudi recent assenyala una prevalença mitjana en nens del 5,9%, mentre que entre la població adulta baixa a l’1,4%. A Espanya, les estimacions destaquen que entre un 3 i un 7% dels nens pateixen TDAH, amb una presència de l’1,2% en la població de 18 a 44 anys. A Portugal encara no hi ha estudis específics, però sembla que les xifres coincideixen amb les europees.

    Amb llicència de Depositphotos

    Causes clíniques

    El TDAH s’associa a desequilibris en els sistemes neuroquímics en els quals intervenen la dopamina i la noradrenalina, dos neurotransmissors crucials per regular l’atenció, la motivació i el comportament. La dopamina intervé en el sistema de recompensa del cervell, que influeix en l’estat d’ànim i en la capacitat de concentració. Les persones amb TDAH acostumen a tenir nivells més baixos de dopamina en determinades zones del cervell, cosa que podria explicar les seves dificultats per concentrar-se i mantenir l’atenció. D’altra banda, la norepinefrina té relació amb la resposta a l’estrès, les funcions cognitives i el control dels impulsos.

    Els medicaments utilitzats per tractar el TDAH, com els estimulants (per exemple, el metilfenidato), actuen augmentant els nivells de dopamina i noradrenalina al cervell, millorant així la capacitat de concentració i reduint la hiperactivitat i la impulsivitat.

    TDAH en nens i adolescents

    Els símptomes associats a aquest trastorn són més evidents en els infants: dificultat de concentració, hiperactivitat, impulsivitat, timidesa paralitzant i dificultats en les relacions socials. Els alumnes amb TDAH solen tenir dificultats per seguir les classes, fer els deures i complir les normes de l’aula, cosa que els pot provocar frustració i fracàs escolar. A més, el trastorn se sol associar a trastorns de l’estat d’ànim, ansietat i baixa autoestima.

    Durant l’adolescència, les dificultats tendeixen a aguditzar-se degut a l’augment de les exigències escolars i socials. Els joves amb TDAH són més propensos a consumir i a dependre de substàncies psicotròpiques, a la conducció temerària, la ludopatia, l’obesitat, la impulsivitat extrema i a la dificultat per gestionar les emocions.

    Nombrosos estudis demostren que, quan els adolescents amb TDAH gestionen de manera òptima aquesta neurodivergència, adquireixen gradualment punts forts notables en comparació amb els seus companys: una marcada creativitat, la capacitat de pensar de manera innovadora i de trobar solucions originals als problemes. A més, aquestes capacitats acostumen a anar associades a una evolució del caràcter, que passa de la timidesa i la reserva a l’histrionisme i l’exageració.

    No obstant això, aquests casos són força rars. El més habitual és que el trastorn estigui infradiagnosticat o es diagnostiqui tard, sobretot en el cas de les nenes, ja que els símptomes poden ser menys evidents que en els nens. El TDAH sol confondre’s amb altres trastorns, com l’ansietat o la depressió, fet que dificulta encara més la identificació i el tractament adequat.

    La manca d’especialistes amb formació, les diferències en els protocols de diagnòstic entre els diferents països europeus i la persistència d’estereotips sobre el TDAH contribueixen a fer que aquest trastorn continuï essent desconegut, malgrat que, en contextos socials més difícils, pot degenerar en un trastorn psiquiàtric en tota regla.

    El TDAH a l’edat adulta

    Contràriament al que es pensava, el TDAH no desapareix amb l’edat adulta, sinó que acostuma a manifestar-se de maneres diferents: dificultats per gestionar el temps, per organitzar les activitats diàries o per mantenir la concentració a la feina. Altres problemes relacionats amb el TDAH a l’edat adulta són les dificultats per mantenir relacions interpersonals, l’oblit constant d’objectes i cites, i un risc més gran de desenvolupar ansietat i depressió.

    És possible que hàgiu vist que a Internet proliferen diferents tests –molt qüestionables– per autodiagnosticar el TDAH. Es pot dir que és un trastorn “de moda”, sobretot després que es descobrís que, juntament amb els problemes esmentats, pot desenvolupar habilitats especialment valuoses en determinats camps professionals “creatius” (com el disseny, l’art o l’escriptura). A més, la capacitat d’“hiperconcentració” en interessos específics permet a aquestes persones dedicar-se amb passió i dedicació a projectes que els entusiasmen, cosa que sovint dóna lloc a resultats excel·lents.

    Peter Shaman, un empresari nord-americà d’èxit atribueix la seva capacitat innovadora al TDAH, considerant-ho un “superpoder” que li ha permès destacar al seu camp. A Silicon Valley i altres llocs, el TDAH és freqüent a tots els nivells, des d’alts directius fins a programadors.

    Tot i això, el TDAH és una afecció que compromet la qualitat de vida amb freqüència, tant en adults com en nens. La psiquiatria té l’obligació d’augmentar la seva experiència en l’avaluació diagnòstica i el tractament del TDAH, i de proporcionar suport psicològic, estratègies educatives i, en alguns casos, tractament farmacològic als afectats.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    salut mental TDAH
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Visibilitat, prestigi i acompanyament institucional per al lleure educatiu i sociocultural
    Next Article
    Opinió
    És l’hora de tornar a l’àgora humana
    Mario Maffei

    Periodista professional i divulgador mèdic-científic, i llicenciat en Economia per la Universitat Bocconi de Milà, amb especialització en màrqueting sanitari. Professor de grau i postgrau. Conseller delegat de la cooperativa IdeaDinamica.

    Related Posts

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025

    Opinió
    El bullying que no fa soroll

    maig 16, 2025

    Opinió
    Mirades precioses contra l’aïllament

    abril 17, 2025

    2 comentaris

    1. Joan M Girona on febrer 24, 2025 10:07 am

      Una altra visió del TDAH

      https://diarieducacio.cat/el-tdah-els-medicaments-i-les-diferencies/

      https://www.cuadernosdepedagogia.com/Content/Documento.aspx?params=H4sIAAAAAAAEAO29B2AcSZYlJi9tynt_SvVK1-B0oQiAYBMk2JBAEOzBiM3mkuwdaUcjKasqgcplVmVdZhZAzO2dvPfee–999577733ujudTif33_8_XGZkAWz2zkrayZ4hgKrIHz9-fB8_IorZ7LOnb3bo2dt7uL_78Bde5nVTVMvP9nZ27-_u7e3hg-L8-mk1fXO9yj87z8om_38AnGkR-DUAAAA=WKE

      Reply
    2. Joan M Girona on febrer 25, 2025 10:42 am

      Una visió diferent del tema del TDAH
      https://diarieducacio.cat/el-tdah-els-medicaments-i-les-diferencies/

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}