Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La roda del silenci

    Jordi Panyella Carbonellgener 4, 20244 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Edificis totalment destruïts a la ciutat de Gaza l'octubre del 2023 | Wikimedia Commons
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Mai llegeixo els premis Planeta. Per principis. Sempre m’havia fet molta ràbia l’estratègia de màrqueting dels Lara: dies abans de la cerimònia ens apareixien amb algun comentari d’alta tensió política i ja està, ja havien captat una atenció dels mitjans de comunicació que els hi durava fins a l’acte de lliurament.

    Però el meu amic Joan em va venir amb Últimos días en Berlín, finalista al Premi Planeta l’any 2021, escrit per Paloma Sánchez-Garnica. «Me l’he llegit amb un sol dia, l’has de llegir», em va dir. Com que al Joan li voldria fer més cas del que li faig, vaig decidir començar per atendre la seva recomanació. I no en un dia, però sí que en una setmana, ja havia llegit el llibre. El que més m’ha impressionat del llibre és el retrat minuciós i angoixant de l’ascens del nazisme com a sistema hegemònic. Tota mena de persones, a poc a poc, detall a detall, de manera a vegades insignificant, anaven entrant a una roda que primer era silenci i després ja complicitat. D’aquesta, no en podien sortir.

    Deixar de comprar pa a un forn assenyalat, acceptar un petit privilegi a canvi d’una petita informació, un bon lloc de feina condicionat a no atendre a certes persones… cada fet, cada detall tenia un petit nivell de gravetat, però per minso que fos, ja eres a dins la roda. M’ha colpit la banalització de la manca d’ètica.

    Fa unes setmanes, a les escoles de Catalunya s’havia convocat una concentració per demanar l’alto al foc a Gaza, cridar ben fort «No a la Guerra», i clamar per una Palestina Lliure. A l’Escola La Floresta, l’equip Directiu amb l’acord de la Junta de l’AFA, van enviar una carta a totes les famílies dissuadint a fer la concentració, doncs l’escola és un lloc de Pau i davant d’un conflicte no ens podem posicionar, i que la política ha de quedar fora de les aules. És la mateixa escola que durant un any sencer ha tingut una pancarta, amb el logotip de l’Ajuntament de Sant Cugat, on es llegia: «Sant Cugat amb Ucraïna». La mateixa escola on l’equip directiu amb el suport del claustre va iniciar el curs amb una pancarta a l’entrada reclamant més recursos. La Regidora d’Educació de l’Ajuntament de Sant Cugat havia demanat a totes les escoles que evitessin acollir actes com el convocat.

    El drama majúscul és haver demanat a les persones que no ens manifestem, que no ens expressem

    El drama no és, només, que membres d’una comunitat educativa no entenguin que davant d’un genocidi, convocar-se i demanar que s’aturi és un acte d’humanitat i, per tant, d’educació; el drama majúscul és haver demanat a les persones que no ens manifestem, que no ens expressem.

    Al llibre Últimos días en Berlín hi ha un moment que les protagonistes tenen una discussió on una li diu a l’altre: «jo no estic d’acord amb les teves idees, però si cal, em deixaré la pell per a que puguis expressar-les». El detall és molt important: el conflicte no és entre projectes polítics o entre opinions, és entre aquelles persones que defensen la llibertat d’expressió, i aquelles que la neguen.

    Fa uns mesos, en l’article l’Anti-rotllana, vaig intentar exposar l’estratègia, que en aquell moment van liderar els membres del partit Ciutadans, d’evitar els diàlegs, les converses i les discussions, tant als centres educatius com en qualsevol d’aquestes que ara anomenem les infraestructures socials. És una deriva perillosa, ja que en el no-debat, en la suposada neutralitat de l’espai públic, el que s’imposa és el pensament hegemònic, i aquest sempre afavoreix als poderosos.

    A l’escola de la Floresta s’ha obert la porta a la roda del silenci, que de seguida esdevindrà de la por i just després de la complicitat. Si acceptem que l’educació és no opinar, no educarem per a pensar, sinó per a obeir.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    conflictes Drets Humans Educació en Drets Humans Gaza opinió Palestina
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Sanitat, finances i educació, els sectors amb més estrès laboral
    Next Article
    Actualitat
    Entre l’alfabetització i la prohibició del mòbil en centres educatius
    Jordi Panyella Carbonell

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025

    6 comentaris

    1. Magdalena Salvadó on gener 5, 2024 12:38 pm

      Article excel.lent. El comparteixo de dalt a baix, des de les referències a l’ed. Planeta, a la novel.la citada, que he llegit, i naturalment a la tesi que si acceptem que l’educació és no opinar anem de cap al desastre.

      Reply
    2. Violant González-Antó on gener 5, 2024 1:58 pm

      Comparteixo el text.
      Parlar de Pau és sempre educatiu.
      I ensenyar a pensar i a expressar el pensament, la tasca de la bona docència.
      Salut i Pau!

      Reply
    3. Ester on gener 5, 2024 3:02 pm

      Comparteixo de primcipi a fi, el silenci que estem vivint amb el drama humà que pateix Gaza i Palestina en general és en sí còmplice de la barbàrie. Em sento molt i molt avergonyida de la societat occidental.

      Reply
    4. Montse cuinera on gener 5, 2024 3:28 pm

      Totalment d acord.
      podem sentir la ferum del nazisme.

      Reply
    5. Teresa on gener 7, 2024 4:38 pm

      olé!

      Reply
    6. PERE CARBONELL SEBARROJA on gener 8, 2024 10:27 pm

      Totalment d’acord amb el que s exposa a l article.
      Que la suposada neutralitat que evita el debat no ens faci còmplices dels agressors. A l escola és debateix. Sembla que pancartes de suport a Ucraïna si, i de suport a Gaza no? Ajuntament de Sant Cugat,quin criteri seguiu?

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}