Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    La solució del Govern per a l’homologació dels títols divideix els enginyers

    Laura Olíasmarç 14, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Un enginyer informàtic / CC-by Cory M. Grenier (Flickr)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Un enginyer informàtic / CC-by Cory M. Grenier (Flickr)
    Un enginyer informàtic / CC-by Cory M. Grenier (Flickr)

    Publicat originalment a eldiario.es

    “Dues setmanes com a màxim“. És el termini fixat pel ministre d’Educació, José Ignacio Wert, per al lliurament al Consell d’Estat del reial decret que equipararà internacionalment les titulacions universitàries anteriors a l’Espai Europeu d’Educació Superior (EEES), conegut com a Pla Bolonya. L’esborrany de la normativa, que exigien amb urgència els col·lectius d’enginyers, no acontenta a totes les associacions professionals.

    La manca d’homologació de les titulacions “pre-Bolonya” al Marc Europeu de Qualificacions, que la Unió Europea reclama des de 2008, va portar a la Federació d’Associacions d’Enginyers Industrials d’Espanya i al Col·legi General de Col·legis Oficials de la mateixa disciplina a denunciar al Govern davant la Comissió Europea el passat mes de febrer.

    Els enginyers porten anys demanant l’homologació dels seus títols perquè s’estan veient molt afectats a l’estranger , on molts han emigrat per buscar feina. “Hi ha 3.000 enginyers de Camins fora d’Espanya. És una cosa que no pot dir cap altra disciplina”, precisen des seu col·legi professional. Aquest col·lectiu ha estat molt implicat en el bloc #Soymastereuropeo , que intenta visibilitzar la reclamació del sector. 

    Els enginyers que van cursar estudis de cinc anys o més demanen el nivell de màster, que sí que han reconegut altres països europeus, la qual cosa els perjudica en les contractacions i en l’adjudicació de projectes a l’estranger. Les empreses amb enginyers amb nivell de màster puntuen més en els concursos públics d’obra, el que deixa en desavantatge a les companyies que donen feina a espanyols. 

    Carlos Martínez Gorriagán, diputat de UPyD, va exigir al ministre d’Educació una data per a l’aprovació de l’esmentat Reial decret, durant la sessió de control de dimecres passat al Congrés. Wert, que va admetre que no podia “negar que aquests problemes existeixen” (encara que el retard no correspon només al Govern del PP), va fixar un termini de “dues setmanes com a màxim” perquè el text arribi al Consell d’Estat, tràmit previ a la seva publicació al BOE.

    Un text “feixuc i innecessari”

    El ministre també va afegir que havia fet arribar el formulari del decret a “tots els col·lectius afectats”, cosa que desmenteix Luis-Manuel Tomás Balibrea, president de la Federació d’Associacions d’Enginyers Industrials d’Espanya. “Hem aconseguit l’esborrany, però no perquè ens ho hagi enviat el Ministeri d’Educació, quan hem estat una part molt activa en aquest tema”, assegura.

    Balibrea coincideix amb Manuel Morau, president de l’Institut de l’Enginyeria a Espanya (organisme que engloba totes les associacions d’Enginyeria Superior amb atribucions), en què l’esborrany elaborat pel ministeri és “farragós” i “innecessari” .

    “No entenc com fan un farragosíssim procediment per elaborar les equiparacions quan es podria posar en una frase, com van fer recentment amb els graus de més de 300 crèdits, per exemple Medicina, que tenen nivell 3, de màster”, critica Morau. Balibrea reitera aquest aspecte: “No és comprensible que per fer les equiparacions muntin un text en el qual exigeixen nombrosos informes previs, fins i tot la possibilitat de sondejos i enquestes d’opinió per valorar ‘la conveniència o no d’iniciar el procediment'”, afirma indignat . Per la seva banda, el Ministeri dirigit per Wert sempre ha argumentat que la solució seria general, per a totes les titulacions, el que complicava la redacció del decret.

    L’esborrany del reial decret, de fet, no conté les equivalències dels títols anteriors a Bolonya sinó que exposa el procediment perquè sigui l’Agència Estatal d’Avaluació de la Qualitat i de l’Acreditació (ANECA), en un termini màxim de tres mesos , la qual les elabori en diversos informes a la Direcció General de Política Universitària.

    Aquesta Direcció haurà de sol·licitar també informes preceptius, encara que no vinculants, al Servei Jurídic del Ministeri d’Educació, Cultura i Esport i al Consell d’Universitats. Després de l’avaluació dels informes, es notificarà la resolució definitiva del procediment en un termini màxim de sis mesos. L’últim pas, serà la publicació al BOE d’aquestes equivalència (a nivell 2, grau, o nivell 3, màster). 

    “És un sense sentit que allarguin d’aquesta manera les homologacions amb un tema tan urgent”, es queixa Tomás Balibrea. “L’esborrany a més desenvolupa la convalidació de titulacions estrangeres i també hi trobem irregularitats. S’equiparen títols estrangers a estudis que aquí no existeixen, com “Graduat en Enginyeria de Camins, Canals i Ports”. Amb el Pla Bolonya, el títol d’Enginyer de Camins és un màster. “Això augmentarà la confusió”, apunta.

    Al Col·legi d’Enginyeria de Camins s’acontenten amb el decret, “perquè des del Ministeri s’han compromès a que l’ANECA homologui els títols de Camins de manera urgent”. “Calculem que en uns quatre mesos tindrem les equiparacions“, afirma un portaveu.

    “Els enginyers de Camins es consolen amb el decret del Ministeri perquè els urgeix molt una solució i, després d’esperar tant, que iniciïn els treballs ja és una bona notícia”, opina Morau. Aquest dilluns l’Institut d’Enginyeria exposarà la seva posició a la Unió Professional de Col·legis d’Enginyers per arribar a una postura comuna al text.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Bolonya enginyeries homologació Ministeri d'Educació
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Mestres de Shanghai desembarquen a Anglaterra per ensenyar matemàtiques
    Next Article
    Opinió
    Escola i entorn: sorpresa al carrer
    Laura Olías

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Anàlisi
    Tria pragmàtica de places MIR

    maig 16, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}