Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La tornada en set preguntes

    Jordi Badiellasetembre 1, 20143 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Jordi Badiella és professor a l’Escola el Cim de Terrassa i membre de la xarxa Espurn@

    Aquest estiu, que encara dura, m’he trobat dos exalumnes pel carrer. Les classes ja s’havien acabat i l’encontre va ser, en tots dos casos, un premi de final de curs. És freqüent, en aquesta professió, que ens passi això, com també ho és que pensem que cada curs els nostres alumnes tenen la mateixa edat, però que nosaltres tenim un any més. Aquest és un fenomen que deixa de produir-se quan l’alumne marxa de l’escola i els anys també comencen a passar per a ell, fins al punt que sovint no el reconeixem, a no ser que ens aturi per preguntar-nos si recordem qui és. Llavors, es produeix un moment màgic, allò que James Joyce va batejar, en un sentit literari, com a epifania, un moment en què realitat interna i realitat externa són sentides com una mateixa cosa. En el camp de l’educació, l’epifania es fa encara més palesa, sobretot, si l’exalumne tenia dificultats afegides a les pròpies de l’edat i vam fer el que estava a la nostra mà per ajudar-lo. La qual cosa, generalment no és gaire, però és molt: somriure, escoltar, comprendre, parlar, animar. I ensenyar, que també forma part -part-, de la nostra feina.

    Per als mestres i professors, l’any comença al setembre. Com per a molta gent, el nostre cap d’any és un moment propici per a la formulació de desitjos i bones intencions. Per a molts, també és un moment idoni per als dubtes, potser més que per a les conviccions. Les que segueixen són set preguntes fetes a peu d’obra, ara que som a punt de començar. I no porten implícita cap resposta, perquè en la nostra feina, ja ho sabem, les respostes també són una altra forma de pregunta.

    Pregunta 1: Què cambiarà a l’escola en els propers cinc anys? O bé, quina lectura del present podríem fer que ens permetés intuir el futur?

    Pregunta 2: Els alumnes canviaran en els propers cinc anys? Això és: quines noves necessitats tindran? Què els podrem oferir per cobrir-les?

    Pregunta 3: Quina mena d’inèrcies m’atenallen i no em deixen ser prou dúctil a l’adaptació per oferir sistemàticament novetats pedagògiques?

    Pregunta 4: La lògica del sistema educatiu ha canviat en alguna cosa? Ho observo en alguna escola, en algun mestre, en algun alumne? Ergo…

    Pregunta 5: L’escola està ben organitzada? Quins processos ens caldria canviar per ser més eficients i oferir més coherència a la comunitat?

    Pregunta 6: A l’escola, la producció de noves idees és satisfactòria? Sabem convertir les idees en estratègies i les estratègies en accions?

    Pregunta 7: Innovar en solitari ja és suficient? Podríem buscar la manera d’arribar junts i millor a les necessitats canviants de l’alumnat?

    Podria ser que l’estiu proper, o que els propers cinc estius, ens trobéssim algun exalumne pel carrer que cridi el nostre nom per saludar-nos i per dir-nos, amb això, que ho vam fer bé, que els dubtes són més eficients que les conviccions; que els canvis, sovint, sorgeixen d’haver fet una bona lectura del futur; que la ductilitat en la feina és un actiu personal; que la lògica del sistema no és la de les persones; que l’eficàcia s’amaga en la transformació de les idees en estratègies i d’aquestes en accions…

    Bona tornada i feliç curs nou!

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La marxa educativa arriba al final entre la ILP i havaneres a Pujol
    Next Article
    Actualitat
    Les cicatrius de qui s’ha fet adult en temps de crisi
    Jordi Badiella
    • X (Twitter)

    Filòleg i professor de secundària a l'escola cooperativa El Cim de Terrassa, federada a EscolesCoop.

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}