Feta amb materials recuperats i figures de ferro (reproduccions de dibuixos dels infants), il·lustra el dret al joc, el dret a una llar i a una família i el dret a ser estimat. L’escultura ha quedat instal·lada a partir d’aquest mes de juny en un parterre d’un carrer de Taradell, situat davant de l’edifici d’educació infantil de l’escola.
Molt probablement és el primer monument públic que hi ha a Catalunya dedicat a aquests drets. L’acte va comptar amb la presència de les principals autoritats municipals, amb l’alcalde al capdavant, i amb el president de la Taula per a la Infància i l’Adolescència de Catalunya. Al seu voltant, centenars de persones, nens i nenes i adults que varen participar d’un acte de celebració on no hi va faltar la música, amb la cantada d’un himne als drets de l’infant, amb paraules dels nens i nenes i composat per a l’ocasió. També hi va haver parlaments, alguns d’ells fets pels infants, i un piscolabis final preparat per les famílies.
L’escultura és el resultat d’un any de treball. A mitjans d’octubre de 2017, els infants i mestres del parvulari de l’escola Les Pinediques de Taradell varen iniciar un procés de recerca a partir d’objectes quotidians i d’una estada al “Guixot de 8” que es va anar mantenint i allargant durant tot el curs escolar. A partir d’una visita a les instal·lacions de “Guixot de 8”, el llenguatge de les escultures va esdevenir el fil conductor d’un projecte que ha abastat tot el present curs i que es concreta i finalitza amb aquesta instal·lació.
“Guixot de 8”, amb seu a Taradell, l’ànima de la qual és l’artista i inventor Joan Rovira, és una de les primeres companyies d’Europa que porta jocs per carrers i places. I ho fa amb jocs originals, de fabricació pròpia i construïts amb materials recuperats, primer, procedents de drapaires i, després, de les deixalleries de la Mancomunitat La Plana. Les seves intervencions s’han pogut veure en més de trenta països de tot el món.
El llenguatge de les escultures
Al llarg de tot el procés de treball mestres i infants van traslladar a l’artista interrogants de tota mena, transformats en escultura. Expressar-se i interrogar-se sobre el món a través de materials i instal·lacions és un joc que, tot i anar molt enllà, els infants van començar a copsar ja amb la primera de les visites i que es va anar configurant com a projecte al voltant del llenguatge de les escultures:
- Què ens expliquen i què ens pregunten les escultures d’en Joan del Guixot de 8?
- Ens podem explicar amb altres llenguatges en comptes de fer servir les paraules? Amb quins? Amb què? Com?
- Quins codis coneixem?
- Els artistes ens expliquen coses amb les seves obres?
- Hi ha escultures al nostre poble? On són? Què hi veiem? Ens expliquen o pregunten coses aquests escultures?
- Seriem capaços de fer nosaltres una escultura que expliqui coses o plantegi preguntes al poble de Taradell?
Els aspectes que anaven sorgint i s’anaven plantejant durant els procés de treball van posar en evidència que l’interès dels infants es centrava, precisament, en els seus drets, la qual cosa va animar mestres i artista a tirar endavant amb la proposta. Paral·lelament, les mestres es varen posar en contacte amb l’Ajuntament per tal de mantenir-lo al corrent del projecte i amb la intenció futura que l’escultura pogués esdevenir pública i fixa per al municipi. L’Ajuntament va entomar positivament la proposta i va posar les condicions per fer-ho possible.
El resultat ha estat, doncs, una escultura de gran format: L’Arbre dels Drets de l’Infant, inaugurat en un acte d’un intens sentit comunitari. Una escultura que esdevé una nova peça del patrimoni municipal, nascut del treball de nens i nenes en el marc d’un projecte que va més enllà del context escolar i que ha implicat molts agents de la comunitat: ajuntament, família, amistats, veïns… I, al costat del procés d’aquest projecte compartit i convertit en patrimoni públic, també roman a la vista de tothom, el recordatori i la necessitat de conèixer, celebrar, preservar i fer efectius tots els drets de l’infant.