Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Infants, publicitat televisiva i estereotips, una combinació explosiva

    Redacciójuny 15, 20185 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Un nen mirant la tele
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Un nen mirant la tele | Acistock

    Els nens i nenes d’entre quatre i set anys són els menors d’edat que més temps passen davant el televisor, gairebé tres hores al dia, segons apunten les dades de l’Informe Televisió i Menors 2015, elaborat per l’Associació d’Usuaris de la Comunicació (AUC), a partir de dades de Kantar Mitjana. En la mateixa línia, l’estudi Kids TV Report, de la consultora Eurodata TV Worldwide, reflecteix que els nens i nenes residents a Espanya estan en els primers llocs de països europeus que més temps dediquen a veure la televisió, superant la mitjana europea de 2 hores i 14 minuts, molt per davant dels menors a Anglaterra i França i bastant lluny de l’hora i 33 minuts que dediquen els nens i nenes a Alemanya.

    En aquest marc s’ha generat en els últims 30 anys una gran preocupació pel tema de la publicitat infantil televisiva i els seus efectes. A Europa, Suècia és el país més estricte en matèria de regulació. Des de 1991 va prohibir la publicitat televisiva dels productes destinats als menors de dotze anys, al mateix temps que advoca per que es generalitzi aquesta prohibició a tots els països de la Unió Europea.

    Tal com s’assenyala al llibre Marketing Madness de Jacobson i Mazur, els menors es converteixen en un objectiu publicitari especialment senzill a causa de la seva fragilitat emocional. “La base de la publicitat és fer que la gent senti que sense el producte s’és un perdedor. Els nens són molt sensibles a això. Si se’ls diu simplement que comprin alguna cosa no obeiran, però si se’ls diu que seran uns parias si no ho compren, s’haurà aconseguit la seva atenció”.

    A Espanya, el principal estudi el va realitzar el professor José Manuel Esteve, qui va utilitzar una  metodologia consistent a computar les comandes realitzades pels nens en les “cartes als reis mags” (2.029 cartes estudiades) i correlacionar aquest còmput amb el volum de publicitat aparegut en televisió. Es va trobar una correlació molt alta (95%), la qual cosa demostra que les preferències dels nens i nenes mantenen una relació directa amb les marques de joguines que gaudeixen en televisió de major presència i major pressupost.

    Publicitat i imatge corporal

    Ara bé, si centrem els efectes de la publicitat en la seva influència en l’acte imatge corporal, estudis com el de Zaida Salazar (2007), que analitzen el contingut dels productes publicitats a diversos mitjans han trobat que el 36% corresponia a articles o pràctiques per modificar el cos i obtenir una figura més acord al patró prim que dicta la moda actualment, per exemple productes d’alimentació light, cirurgia estètica, plàstica o reconstructiva i tractaments per embellir que inclouen la pèrdua de pes.

    No obstant això, els mitjans llancen missatges contradictoris promocionant sovint conductes i protocols poc saludables o amb alt contingut de greixos i sucres durant la programació infantil. Dos segments completament diferenciats per les estratègies mediàtiques: continguts que mostren nens feliços gràcies al consum de sucres i greixos en forma de brioixeria, llaminadures o menjar ràpid, enfront d’aquells en els quals apareixen adults feliços i prims mercès, bàsicament, al consum d’aliments de baixes calories. “Aquesta contradicció acaba influint en el públic infantil que, en edats primerenques, rebutja la seva imatge corporal, iniciant dietes restrictives que poden conduir-los a trastorns alimentaris.” (Jiménez Morales M.; 2006)

    A aquestes dades hi podem afegir que, segons resultats de la Girl’s Attitude Survey 2016 (elaborat sobre nenes d’entre 7 i 10 anys del Regne Unit), el 50% de les enquestades no està satisfeta amb el seu cos, i fins i tot el 40% se senten avergonyides d’ell sovint, la qual cosa confirma que l’educació mediàtica es configura com una eina imprescindible, que ha d’aplicar-se en l’entorn escolar i la llar, on els nens i nenes viuen experiències fonamentals per al desenvolupament de l’autoestima, l’autopercepció i els hàbits saludables.

    En aquest sentit els docents i els pares tenen una gran responsabilitat, no només tenint en compte el nombre d’hores que els menors passen davant del televisor, sinó ajudant-los a entendre que els missatges de la publicitat són intencionats i tenen com a objectiu atreure l’atenció i despertar l’interès de l’espectador amb la finalitat de moure-li al desig d’adquirir els productes anunciats.

    Per això, i perquè creiem que es necessària la reflexió però també poder tenir eines per treballar l’educació mediàtica amb els nens i nenes, des de MediaCorp estem organitzant per al proper 12 de juliol a la Universitat Pompeu Fabra una jornada gratuita d’intercanvi d’experiéncies, presentació d’eines i reflexió entre els actors implicats en el repte d’educar als nens i nenes per fer d’ells i elles persones crítiques amb el consum dels mitjans, amb especial énfasis a la publicitat i la seva influència en la construcció de la imatge personal. Les inscripcions es poden fer a www.micuerpomegusta.com

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Inserir l’Escola Taiga, d’educació especial, en un centre ordinari
    Next Article
    Opinió
    L’Arbre dels Drets de l’Infant: de projecte educatiu a patrimoni públic
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}