Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’Arbre dels Drets de l’Infant: de projecte educatiu a patrimoni públic

    Redacciójuny 15, 20184 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Inauguració de l'escultura (al fons)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Inauguració de l’escultura (al fons) | Foto: Les Pinediques

    Feta amb materials recuperats i figures de ferro (reproduccions de dibuixos dels infants), il·lustra el dret al joc, el dret a una llar i a una família i el dret a ser estimat. L’escultura ha quedat instal·lada a partir d’aquest mes de juny en un parterre d’un carrer de Taradell, situat davant de l’edifici d’educació infantil de l’escola.

    Molt probablement és el primer monument públic que hi ha a Catalunya dedicat a aquests drets. L’acte va comptar amb la presència de les principals autoritats municipals, amb l’alcalde al capdavant, i amb el president  de la Taula per a la Infància i l’Adolescència de Catalunya. Al seu voltant, centenars de persones, nens i nenes i adults que varen participar d’un acte de celebració on no hi va faltar la música, amb la cantada d’un himne als drets de l’infant, amb paraules dels nens i nenes i composat per a l’ocasió. També hi va haver parlaments, alguns d’ells fets pels infants, i un piscolabis final preparat per les famílies.

    L’escultura és el resultat d’un any de treball. A  mitjans d’octubre de 2017, els infants i mestres del parvulari de l’escola Les Pinediques de Taradell varen iniciar un procés de recerca a partir d’objectes quotidians i d’una estada al “Guixot de 8” que es va anar mantenint i allargant durant tot el curs escolar. A partir d’una visita a les instal·lacions de “Guixot de 8”, el llenguatge de les escultures va esdevenir el fil conductor d’un projecte que ha abastat tot el present curs i que es concreta i finalitza amb aquesta instal·lació.

    “Guixot de 8”, amb seu a Taradell, l’ànima de la qual és l’artista i inventor Joan Rovira, és una de les primeres companyies d’Europa que porta jocs per carrers i places. I ho fa amb jocs originals, de fabricació pròpia i construïts amb materials recuperats, primer, procedents de drapaires i, després, de les deixalleries de la Mancomunitat La Plana. Les seves intervencions s’han pogut veure en més de trenta països de tot el món.

    Procés de creació | Les Pinediques

    El llenguatge de les escultures

    Al llarg de tot el procés de treball mestres i infants van traslladar a l’artista interrogants de tota mena, transformats en escultura. Expressar-se i interrogar-se sobre el món a través de materials i instal·lacions és un joc que, tot i anar molt enllà, els infants van començar a copsar ja amb la primera de les visites i que es va anar configurant com a projecte al voltant del llenguatge de les escultures:

    • Què ens expliquen i què ens pregunten les escultures d’en Joan del Guixot de 8?
    • Ens podem explicar amb altres llenguatges en comptes de fer servir les paraules? Amb quins? Amb què? Com?
    • Quins codis coneixem?
    • Els artistes ens expliquen coses amb les seves obres?
    • Hi ha escultures al nostre poble? On són? Què hi veiem? Ens expliquen o pregunten coses aquests escultures?
    • Seriem capaços de fer nosaltres una escultura que expliqui coses o plantegi preguntes al poble de Taradell?

    Els aspectes que anaven sorgint i s’anaven plantejant durant els procés de treball van posar en evidència que l’interès dels infants es centrava, precisament, en els seus drets, la qual cosa va animar mestres i artista a tirar endavant amb la proposta.  Paral·lelament, les mestres es varen posar en contacte amb l’Ajuntament per tal de mantenir-lo al corrent del projecte i amb la intenció futura que l’escultura pogués esdevenir pública i fixa per al municipi. L’Ajuntament va entomar positivament la proposta i va posar les condicions per fer-ho possible.

    El resultat ha estat, doncs, una escultura de gran format: L’Arbre dels Drets de l’Infant, inaugurat en un acte d’un intens sentit comunitari. Una escultura que esdevé una nova peça del patrimoni municipal, nascut del treball de nens i nenes  en el marc d’un projecte que va més enllà del context escolar i que ha implicat molts agents de la comunitat: ajuntament, família, amistats, veïns… I, al costat del procés d’aquest projecte compartit i convertit en patrimoni públic, també roman a la vista de tothom, el recordatori i la necessitat de conèixer, celebrar, preservar i fer efectius tots els drets de l’infant.

    Infants al Taller de Guixot de 8 amb en Joan Rovira | Les Pinediques

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Infants, publicitat televisiva i estereotips, una combinació explosiva
    Next Article
    Opinió
    L’escola Octavio Paz i el Cor Vivace, units per la música
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025

    Opinió
    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    maig 14, 2025

    Opinió
    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    maig 13, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.