Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Inserir l’Escola Taiga, d’educació especial, en un centre ordinari

    Maria José Pujol Rojojuny 15, 20184 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Un aula de l'Escola Taiga
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest moviment ja el vam intentar en dues ocasions: cap a finals dels 80 amb l’Escola Parroquial La Pau, amb Elena Pardo com a directora; i també durant la primera dècada del 2000 amb l’escola Pia de Diputació, amb en Toni Pérez com a director.

    Aquesta opció té molts avantatges:

    Les que corresponen a la intervenció educativa, perquè requereix d’un treball previ imprescindible per acollir alumnes amb discapacitat intel·lectual i/o trastorns del comportament que tenen necessitats educatives especials greus i permanents.

    1. Necessàriament obliga a homogeneïtzar conductes i intervenció, és a dir, a establir clarament els criteris d’actuació en relació tant al comportament (hàbits de treball, d’entrada, de sortida…) de tots els alumnes dins l’aula i espais comuns, com els tipus de resposta adients en cas que això no es produeixi.

    2. Necessàriament també obliga a determinar “espais d’activitat laboral real”, on els alumnes amb NEE puguin intervenir i posar en pràctica els seus coneixements amb dos objectius: la generalització i la funcionalització dels aprenentatges per una banda, i per l’altre posar en relleu les competències dels alumnes amb NEE. Exemples d’espais: portar la botiga de l’escola, portar el bar dels professors, auxiliar d’esports, de la biblioteca, del menjador, de jardineria.

    3. Necessàriament obliga a pensar els plans individuals amb molta flexibilitat i amplitud de mires.

    4. S’asseguren els suports professionals necessaris perquè lògicament es trasllada tota l’escola d’educació especial, amb la qual cosa es manté tot el seu equip de professionals i la inclusió compta amb un equip de professionals conegut per l’alumne que entra en un entorn nou, d’espais molt grans, amb moltes persones desconegudes, amb aquest suport s’asseguren els suports necessaris i es fa més suau i dolç pels alumnes.

    5. Es facilita l’establiment o manteniment de relacions afectives d’amistat, perquè es mantenen companys del seu mateix nivell i alhora s’amplia amb una oferta d’altres companys d’escola ordinària.

    En aquesta etapa infantil i juvenil del desenvolupament humà, cada alumne s’hi juga molt, moltíssim, la seva qualitat de vida en l’etapa adulta en depèn. Tingui o no limitacions en les seves capacitats intel·lectuals, emocionals o socials.

    Per tant, cal assegurar al màxim un bon aprenentatge. “L’escola ha d’escolaritzar”. I això vol dir ensenyar i aconseguir que aprenguin. Vol dir educar i agafar un compromís per treballar –si és possible– tant les competències instrumentals (lectura, escriptura i càlcul) i en conjunt els continguts dels diferents àmbits d’escolarització, com també les habilitats socials estàndard (saludar, donar les gràcies, etc.) o d’altres de transversals com l’empatia, l’assertivitat, etc.) i les competències bàsiques d’hàbits d’autonomia personal, social i de treball que faciliten una conducta adequada a cada moment de la vida quotidiana.

    Tot l’aprenentatge de l’etapa escolar cal fer-lo amb una perspectiva a llarg termini, pensant quines competències li seran necessàries en la seva vida adulta, però també les necessàries en cada moment contextual individual i social del seu desenvolupament.

    Des d’un punt de vista metodològic, cal assegurar que les sessions tipus d’aprenentatge de cada moment del dia escolar siguin el màxim d’efectives perquè als alumnes amb NEE els costa més aprendre i per tant hem de fer molt bé la sessió tipus d’aprenentatge, a més de seleccionar el que realment sigui rellevant.

    És evident que això és el que hauríem de buscar totes les escoles, però, les que treballem amb alumnes amb NEE en tenim més responsabilitat, i també moltes condicions dins l’escola d’educació especial que ens ho faciliten: les ràtios de professionals (tutors, educadors, especialistes, graus superiors) per exemple i una formació específica i un know how elevat per l’experiència acumulada.

    Vol dir que estic en contra de l’educació inclusiva? No! Vol dir que entenc que l’escola ha d’oferir moltes oportunitats educatives i socials a cadascun dels alumnes, en un flux, flexible i àgil, perquè en cada moment estigui realitzant les activitats on més creixement i capacitació personal obtingui, perquè els educadors tenim una gran responsabilitat sobre el futur i el present de cada alumne.

    El meu objectiu ara com a directora de l’escola d’educació especial Taiga és buscar una escola ordinària que vulgui compartir aquesta travessa amb nosaltres.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Centre d'educació especial Escola inclusiva Escola Taiga NEE opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Infant, família i equip educatiu: els tres vectors clau de l’educació de 0 a 3 anys
    Next Article
    Opinió
    Infants, publicitat televisiva i estereotips, una combinació explosiva
    Maria José Pujol Rojo

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}