Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’art d’escriure

    Jordi Badielladesembre 12, 20183 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Fotos: Jordi Badiella
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Fotos: Jordi Badiella

    Un dels aprenentatges fonamentals que tenen lloc a l’escola és el de l’escriptura: la creació de lletres que s’enllacen i formen paraules, i la creació de textos: és a dir, conjunts de paraules que prenen un sentit autònom. Aquesta didàctica de l’escriptura es recolza en la formació de processos cognitius que l’alumne produeix des del començament de la seva escolarització: el plantejament d’un propòsit, la planificació d’un text, i la seva elaboració i revisió. I, si bé és clar que aprendre a escriure no és només aprendre a codificar, sinó també a representar els productes de l’activitat verbal humana on sovint la intenció comunicativa i les propietats del text són bàsiques, hi ha altres aspectes que tenen a veure amb la presentació del text escrit, com ara la combinació d’elements plàstics i estètics i el coneixement de diferents tipus de lletres, que no podem descurar.

    Al meu entendre, una vegada aconseguit l’objectiu primer, això és, que l’alumne sàpiga escriure, el plantejament del coneixement de formes boniques d’escriure no hauria de ser escatimat. Els primers mestres ja ensenyaven l’art d’escriure i, avui, en altres sistemes educatius, el francès, posem per cas, trobem materials que faciliten aquest aprenentatge sense complexos. No es tracta d’un retorn al passat, quan els tinters i les plomes impregnaven la vida diària dels escolars i les làmines dels mètodes d’escriptura eren repetides fins a l’avorriment, sinó de recuperar un bell treball que a casa nostra ha tingut impulsors com ara Baldiri Reixac, que en les seves Instruccions per  la ensenyança de minyons, equiparava l’ensenyament de la cal·ligrafia al de les altres matèries i donava models per al seu aprenentatge.

    Una proposta

    Així doncs, recomano portar la cal·ligrafia a l’aula. Una activitat que no està reservada als alumnes destres. De fet, els tipus d’exercicis que comporta són òptims per a la intervenció i reeducació de l’alumnat disgràfic, i la pràctica correctora d’errors específics del grafisme com ara la forma, el tamany, la inclinació, l’espaiament i l’enllaç aconsegueix una millora dels alumnes que presenten un trastorn de l’escriptura. L’atenció d’aquests alumnes, però, ha de partir d’una avaluació dels possibles factors etiològics i s’ha de fer en base als dèficits que causen el trastorn, sovint aspectes psicomotors, visomotors i grafomotors. Una vegada fet això, la correcció d’errors  específics del grafisme com ara la proporcionalitat i forma de les lletres, la inclinació i l’enllaç pot fer-se significativament.

    Si us interessa aquesta qüestió, podeu fer un cop d’ull a Scriptorium, una proposta que facilita l’aprenentage dels rudiments de la cal·ligrafia, de les eines i els materials d’aquest art.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El decret de menjadors haurà d’esperar
    Next Article
    Actualitat
    L’aprenentatge servei, una revolució lenta
    Jordi Badiella
    • X (Twitter)

    Filòleg i professor de secundària a l'escola cooperativa El Cim de Terrassa, federada a EscolesCoop.

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}