Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    L’augment d’escoles bressol en l’última dècada amaga desigualtats en l’accés

    Pau Rodríguezjuliol 17, 20154 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Activitats per als més petits a la Plaça Catalunya de Barcelona / CC-by lablasco (Flickr)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Si vols portar el teu fill a una escola bressol, no és el mateix viure a Sant Andreu de Llavaneres o a Sant Joan Despí, que fer-ho a Ripollet o Salt. Als primers municipis, més d’un 40% dels infants d’entre 0 i 2 anys estan escolaritzats en centres públics. En els segons, inclús comptant també els centres concertats, no arriba al 20% el percentatge d’infants del poble que van a una bressol. Un desajust que no només va per territoris, també en funció de l’entorn econòmic i cultural de les famílies. Més del 60% dels nens de famílies que han passat per la universitat van a llars d’infants, per només un 30% en el cas de famílies amb estudis primaris.

    Aquestes són algunes de les conclusions a les quals arriba l’informe del Síndic de Greuges La igualtat d’oportunitats a l’educació infantil 0-3 anys, que demana “centrar els esforços en la millora de l’equitat en les condicions d’accés” a les escoles bressol, en paraules del síndic Rafel Ribó. La institució que representa reconeix que, en la darrera dècada, Catalunya ha viscut “un increment molt important de l’oferta pública” –s’han creat més de 40.000 places des de 2003–, però la crisi ha minat l’accés de les famílies més empobrides a aquesta primera educació dels seus fills.

    D’entrada, el Síndic assenyala l’impacte de les retallades pressupostàries com una de les causes de l’actual situació. Fins l’any 2011, les escoles bressol es finançaven amb l’aportació econòmica, a parts iguals, de la Generalitat, els ajuntaments i les famílies. Però el departament d’Ensenyament va reduir aquell curs la seva aportació –de 1.800 euros anuals per alumne a 875, partida que ara assumeixen les diputacions–, una davallada que van haver de contrarestar les altres dues parts. Amb la particularitat que, en alguns casos, els consistoris que s’ho podien permetre cobrien ells en bona mesura la retallada, mentre que en altres casos l’Ajuntament no ho podia assumir i apujava les quotes a les famílies.

    Així doncs, les quotes, posant com a exemple la província de Barcelona, han augmentat des del curs 2009-2010 en un 20%. Si les famílies pagaven llavors de mitjana uns 133 euros al mes, ara l’escola bressol els en costa 160. Un increment que també s’ha reproduït en alguns dels serveis de les escoles bressol, com els menjadors, que si abans costaven 90 euros de mitjana, ara 120 (un augment del 32,5%). “El cost d’accés pot representar un obstacle per a la participació de la població socialment menys afavorida, especialment si no es disposa de mesures d’accessibilitat económica”, com ajuts i bonificiacions, apunta el Síndic.

    Per a Ribó, un altre dels orígens d’aquestes desigualtats en l’etapa infantil és que les subvencions són “lineals”, és a dir, que el model de finançament de les bressol estableix que Generalitat, ajuntaments i famílies aportin el mateix, sense tenir en compte la realitat econòmica de cadascun d’ells, especialment de consistoris –alguns estan amb les arques buides– i de les famílies –ídem–. El Síndic aposta per models com els de tarifació social, que les famílies paguin segons el nivell de renda “per garantir l’accés de qualsevol infant en igualtat d’oportunitats a les escoles bressol municipals”.

    Educació, no conciliació

    Catalunya és de les comunitats autònomes amb una major taxa d’escolarització en escoles bressol. Un de cada tres infants hi va (el 36% en total, un 22% a la pública). Només la superen amb certa diferència el País Basc (51%) i Madrid (43%), tot i que en aquesta última els centres privats hi tenen molt més pes. La presència de la pública, en canvi, s’ha enfortit a Catalunya, i si l’any 2000 suposava el 35% del total, ara n’és el 62,4%.

    Però el Síndic s’allunya de l’optimisme, i no només per les fortes desigualtats que amaga aquest creixement de les places. També perquè, segons el seu parer, hi ha el perill de veure les escoles bressol com una eina de “conciliació familiar” i no com un centre educatiu que cal garantir a tots els infants. En aquest sentit, Ribó lamenta que alguns consistoris prioritzen l’accés de les famílies que treballen per sobre de les que estan a l’atur, assumint que aquestes últimes es poden fer càrrec del nen. Ribó rebutja aquest criteri perquè condiciona els aturats en la seva cerca de feina –atès que el seu fill no té plaça–, però també s’hi oposa perquè “l’objectiu de les escoles bressol és garantir el dret a l’educació dels infants, especialment quan disposen de menys recursos socials i educatius a la llar”.

    Ribó ha conclòs la presentació de l’informe ressaltant el paper de l’educació infantil en el desenvolupament dels infants. “S’ha demostrat que molts dels problemes que tenen els alumnes en edats avançades tenen el seu origen o es podrien haver resolt en l’etapa de 0 a 3 anys”, ha sentenciat.

     

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Final de curs a El Diari de l’Educació: balanç i propostes
    Next Article
    Actualitat
    Aquí pots recuperar les millors entrevistes del curs
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Opinió
    La importància dels límits a la primera infància i com establir-los

    juliol 9, 2024

    Actualitat
    CCOO reclama redefinir el 0-3 per reconèixer la primera etapa educativa

    maig 23, 2024

    Reportatge
    Un bri d’esperança davant el malestar i l’esgotament en el 0-3

    febrer 26, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}