Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    L’educació en temps d’incertesa i els seus desafiaments

    Neus Giménez Turjuny 12, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “Vivim un temps on el discurs dominant és el de la individualització, cal que recuperem el discurs social per trobar-hi les formes pedagògiques per canviar les coses” ens deia Jaume Martínez Bonafé a la III Trobada d’Experiències transformadores que es va celebrar a Barcelona els dies 6, 7 i 8 de desembre de 2013 amb l’objectiu de parlar d’educació, de participació i d’experiències socials innovadores, aquelles que pels seus continguts i les seves metodologies són transformadores i inspiradores de processos de canvi.

    Davant una situació on el capitalisme i el neoliberalisme ens han conduit cap a la individualització extrema, com podem construir processos col·lectius de canvi? Què entenem per transformador? Com podem crear una estructura socioeconòmica que ens ajudi a construir “una vida vivible” i per a “la sostenibilitat de la vida”?

    Per parlar de l’educació en temps d’incertesa i dels seus desafiaments és important reflexionar sobre la nostra forma de vida. La periodista i experta en gènere, Alícia García Santos ho feia explicant-nos que per crear noves formes d’estructuració sociopolítica hem de repensar-les des de dues vessants:

    • A nivell mediambiental, hem de ser conscients que no podem creure de forma il·limitada en un planeta finit. El dogma del creixement és a l’arrel del problema.

    • La interdependència també és un element clau, el sistema tendeix a ignorar que la vida humana és precària, inestable i que necessita de les cures per seguir endavant.

    Així doncs, el repte de l’educació es posar el focus en la importància de l’ajuda mútua entre les persones i la cura de la natura. Perquè és necessari recol·locar la vida al centre i situar la producció al servei de la vida i no de l’acumulació de capital.

    Per la seva banda, Jaume Martínez Bonafé, professor de la Facultat de Ciències de l’Educació de la Universitat de València, va posar sobre la taula la necessitat d’avançar cap a un model d’educació que parteixi del subjecte, de les biografies i del reconeixement del subjecte polític; una educació que ens permeti llegir críticament la realitat, que ens faci més lliures; una educació pública basada en el desig o en l’oportunitat, on les persones puguin pronunciar-se i construir-se des de si mateixes; una educació que neix al nostre territori, que es construeix des de la seva memòria; una educació de la ciutat i en la ciutat, on els carrers són les teories socials i el currículum es construeix trencant l’estructura tancada de l’aula.

    Jaume M. Bonafé va acabar interpel·lant-nos per elaborar una proposta d’urgència: la Pedagogia de la desobediència. Què coneixem i com ho coneixem? Quin seria el currículum de la desobediència? Ens convidava, doncs, a posar en crisi l’epistemologia de tot allò que ens han ensenyat.

    Ara bé, la trobada també va oferir espais per preguntar-nos sobre què és allò que fa que una experiència educativa sigui realment transformadora? En aquest punt, va ser l’Oscar Jara l’encarregat de donar pautes per reflexionar-hi. Per aquest educador i sociòleg de Costa Rica i actualment president del Consell d’educació popular de l’Amèrica Llatina i el Carib (CEAAL), una experiència transformadora és un procés que treballa i combina el desenvolupament personal i el grupal i que està orientada a l’acció. Aquestes accions provoquen canvis en la forma de relacionar-se, d’actuar o de viure la quotidianitat; trenquen amb els esquemes socials acceptats i reconeixen el potencial transformador dels col·lectius i xarxes que subverteixen el patriarcat a través dels afectes, les cures i les accions dels propis processos de lluita.

    També des del Programa Democracia i Transformación Global del Perú (PDGT-Perú), l’Augusta, el Rafhael i el Juanca ens van apropar a la seva concepció d’educació crítica que parteix dels següents principis: no pot existir una educació que negui la multiplicitat en la nostra identitat, que negui les nostres experiències prèvies, la nostra espiritualitat, les nostres emocions. Cal potenciar la capacitat d’aprendre juntes des de diferents llenguatges, educar-nos col·lectivament en el diàleg.

    Un cop acabada la trobada, ens quedà la pregunta: i com ho farem demà? Perquè volem seguir avançant en les reflexions per construir estructures socioeconòmiques per a la sostenibilitat de la vida i construir també una pedagogia de la desobediència. Per tot això, els dies 9, 10 i 11 d’octubre de 2014, a Vitoria-Gasteiz, se celebrarà el IV Congrés d’Educació per al Desenvolupament, Canviar l’educació per canviar el món. Per una acció educativa emancipadora, on podrem seguir treballant per l’educació crítica i transformadora que volem per al futur.

    Neus Garriga (Equip Organitzador de la III Trobada)

     

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Educació crítica Experiències socials innovadores participació Pedagogia de la desobediència Sostenibilitat de la vida
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Un centenar d’autocars arribaran a Barcelona per defensar la immersió
    Next Article
    Actualitat
    L’educació en temps d’incertesa i els seus desafiaments
    Neus Giménez Tur

    Related Posts

    Entrevista
    Lluís Rabell: “La visió de la ciutat educadora té a veure amb la construcció de xarxes comunitàries”

    març 7, 2025

    crònica
    Els adolescents i la lectura

    desembre 13, 2024

    Anàlisi
    El nivell d’estudis: un factor determinant en la salut i l’esperança de vida?

    novembre 21, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}