Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » L’educació mediambiental a l’escola bressol, peça clau per construir una societat més sostenible

    Opinió
    L’educació mediambiental a l’escola bressol, peça clau per construir una societat més sostenible

    Rosa Garcia Rourajuny 6, 20233 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Cavall de Cartró
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La primera infància juga un paper clau en la formació dels més petits. És durant aquesta etapa quan es construeixen les bases de la personalitat, els valors i els hàbits. En conseqüència, aprofitar aquest període per sensibilitzar-los sobre la importància del medi ambient és imprescindible.

    En aquest context, l’escola bressol esdevé un entorn facilitador d’ocasions d’aprenentatge, possibilitats de joc, d’ambient i de relacions. Suposa una gran oportunitat per introduir l’educació mediambiental i transmetre valors que generin estima per la natura i tots els seus recursos, alguns d’ells escassos, i començar així a prendre consciència de la necessitat de cuidar el planeta i ser agents actius en la seva preservació.

    Així doncs, a l’escola s’han de promoure activitats que involucrin els infants en la descoberta del medi ambient, així  com cuidar l’hort i les plantes, fer passejades a l’entorn proper, visitar el camp, reutilitzar els sobrants d’aigua dels àpats i, en definitiva, tot allò que faci possible poder interactuar amb la natura. Propostes, totes elles, basades en què els infants descobreixin que la naturalesa està present tot l’any i en diferents situacions: des d’activitats quotidianes i de relació amb les famílies, a d’altres d’experimentació, llenguatge i descoberta de l’entorn.

    Com apropar la natura a l’infant

    És important fomentar la curiositat, la creativitat i la imaginació dels infants i aprofitar aquestes característiques per educar-los en el respecte a la protecció del planeta, tot implementant iniciatives com les següents:

    • Naturalitzar el jardí des de l’escola amb plantes, arbres i horts que contribueixin a apropar la natura als infants.
    • Promoure que l’infant respecti i estimi la natura amb bones pràctiques mediambientals, mitjançant accions com apagar els llums quan no siguin necessaris per aprofitar la il·luminació natural, recollir l’aigua de la pluja per a regar i utilitzar materials de joc més naturals, entre d’altres.
    • Despertar tots els sentits per mitjà dels elements vinculats a la natura i observar les seves qualitats i descobrir les diferents sensacions i experiències que aporten aquestes a través dels sentits: vista, oïda, olfacte, tacte i gust.
    • Proposar a l’infant activitats de manipulació amb elements de la natura perquè observi, explori, investigui i analitzi.
    • Instal·lar punts de compostatge o vermicompostatge a les escoles.
    • Implicar a les famílies en els valors de la natura. Les famílies tenen un paper molt important, per tant, des de l’escola se les ha d’implicar.
    • Donar a conèixer a l’infant el seu entorn natural i social.

    Totes aquestes accions permetran que puguin descobrir les meravelles de la natura alhora que aprenen a valorar-les i cuidar-les.

    Amb tot, l’educació mediambiental ha de ser una tasca continuada i col·laborativa entre l’equip educatiu, els infants i les famílies, per tenir un impacte efectiu en la protecció del nostre planeta. L’educació en la infància és una oportunitat per construir una societat més sostenible i respectuosa amb el món que ens envolta.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Educació infantil medi ambient opinió sostenibilitat
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    Alumnes d’Alcoi creen un projecte per «desmuntar els mites» de la Revolució del Petroli
    Next Article Suècia refarà l’estratègia de digitalització en infantil i primària per basar-la en evidències científiques
    Rosa Garcia Roura

    Educadora infantil i membre de l'equip de Comunicació i Innovació pedagògica de Cavall de Cartró

    Related Posts

    Opinió
    El nombre de municipis que planifiquen l’acció educativa necessita millorar

    desembre 5, 2025

    Opinió
    50 anys sense Franco i sense Hannah Arendt

    desembre 4, 2025

    Opinió
    Educar des de l’espiritualitat, comprometre’s amb el món

    desembre 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.