Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’educació per a la participació a l’escola: moda o convenciment?

    Redacciómarç 4, 20186 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Promoure la participació no es redueix a escollir un delegat/da, tenir un infant al consell escolar o, fins i tot, a l’equip directiu d’una escola. Aquest fet té sentit si darrera d’aquesta acció hi ha un convenciment i un treball real de participació. Si darrera s’ha fet un procés d’apoderament en el qual la participació hagi anat calant en els òrgans i espais participatius de l’escola. Té sentit si paral·lelament hi ha arrelada una cultura participativa en què la presència a aquests òrgans de govern és un mitjà i no la finalitat.

    Si ens limitem a tenir representants però no ho dotem de sentit, ens podem trobar amb les típiques frases de “he sigut delegada durant tota la ESO i només servia per anar a fer encàrrecs”, “formava part del consell escolar i m’avorria un munt”, “participar no serveix per res”,… exemples que són fruit de males experiències participatives promogudes des del context escolar.

    Participar és un concepte molt ampli i que inclou moltes fases. Seria com si a matemàtiques diguéssim que l’escola ha d’ensenyar a fer “operacions”, se’ns faria difícil ensenyar a dividir sense abans haver treballat la suma o la resta, no? Doncs en aquest cas és el mateix. Hem de conèixer els diferents nivells de participació. Com en qualsevol edificació, calen uns fonaments importants per construir amb èxit un projecte participatiu, si no aquest pot trontollar provocant desafecció i una visió negativa cap al que s’ha definit com a participació. Un exemple senzill: si no sabem posicionar-nos davant de dues opcions perquè no tenim clar què preferim, difícilment podrem entrar en un debat on haguem d’argumentar els pros i contres de vàries opcions; i, encara menys, aconseguir arribar a una posició de consens o ser capaços de construir una proposta que acabem portant a terme.

    El rol del docent, un element clau

    Educar la participació a l’escola no es pot fer sense posar en relleu el rol del mestre o professor. Tal com destaca Roger Hart, en adaptar l’escala de participació de Sherry Arnestein a la visió de la participació infantil, és en els nivells més alts de participació on es situa un treball conjunt entre els infants i els mestres. Així doncs, l’adult ha d’assumir la tasca d’acompanyament a l’infant o jove en aquest procés d’aprenentatge.

    Ara bé, tenim les eines i els recursos per fer-ho? Els mestres i professors som conscients del què implica la participació? Limitem la participació a votar? Parlem de com millorar l’escola? Tenim clar com canalitzar les idees que els alumnes vulguin impulsar? En alguns casos ens estarà bé implementar la participació en l’elecció sobre diverses opcions. I en altres voldrem anar més enllà i que d’aquell resultat en surti un grup d’infants que entomi el projecte. Tot és participació i totes són vàlides depenent del què busquem. Per tant, és funció del docent delimitar aquest marc d’actuació i per fer-ho cal estar format.

    Des de la visió del mestre també es pot viure la participació a l’escola com una amenaça si aquesta s’assimila a la simple i, sovint, reiterada queixa. Però cal ser conscient que participar no és això i que, precisament, cal una bona educació per a la participació perquè aquesta queixa esdevingui una crítica amb voluntat de transformació. Però, eduquem als infants i joves perquè passin de la queixa a la crítica? Queixar-se sovint no aporta una millora ni un canvi, tot al contrari, enrareix l’ambient i genera una energia negativa. Ara bé, la crítica argumentada pot arribar a generar canvis i transformacions. Ens cal distingir la queixa de la crítica i promoure uns alumnes crítics que fonamentin el seu posicionament a partir d’una reflexió acurada, partint d’un anàlisi i amb voluntat de diàleg. En definitiva, una crítica constructiva que permeti avançar i construir.

    En aquells entorns en què això ja forma part de l’ADN dels alumnes cal fer un pas més, aprofitant aquest esperit crític per construir una escola millor. Com deia Stéphane Hessel amb la publicació dels seus llibres, cal passar de l’”Indigneu-vos” al “Comprometeu-vos”. Construir implica haver de decidir i això significa opinió, diàleg, consens, renúncia… Per arribar a decidir (de manera participada) s’han d’haver produït totes les altres fases. I un cop presa la decisió, el més important, arremangar-se i posar-se a fer la feina. Assumir un compromís individual, envers la causa i el grup, responsabilitzant-se d’una sèrie de tasques a dur a terme. No és, doncs, l’escola el marc idoni per educar en aquests temes?

    Alumnat participatiu, ciutadania compromesa

    En aquest procés d’educar als infants perquè esdevinguin persones participatives, és important no oblidar la clau de la participació, el motiu. Com dèiem, la participació és un mitjà, per tant, tot i que a nivell educatiu la participació esdevingui l’objectiu concret, com a docents hem de tenir clar què hi ha darrera d’aquest, dotar-ho de sentit. Preguntar-nos: per quin motiu volem persones dialogants, amb esperit crític, respectuoses amb la diferència, compromeses, autònomes, capaces de gestionar un grup,…?

    Educar per a la participació és donar aquestes eines als infants i joves, transmetent que tot això té sentit quan es posa al servei de la comunitat, de l’entorn. Participem per construir una societat millor, per no viure al marge del que passa al nostre voltant, si no que aquest ens interpel·li i ens faci actuar. En definitiva, l’escola ens ha d’educar per esdevenir ciutadans compromesos amb el món i amb voluntat de contribuir a fer-lo més just. L’escola esdevé un espai idoni per treballar-ho. El mateix centre educatiu ha d’oferir diferents espais, òrgans i canals participatius on desenvolupar les habilitats, capacitats i valors que comporta la participació.

    Des dels canals representatius, els delegats i delegades de classe han de treballar com a representants dels seus companys i companyes de classe, amb tot el que això significa. Cal fer-ho pensant en el bé comú, amb responsabilitat i rigor, volent recollir la opinió de tota la classe… A més, és bo que les classes portin a terme reunions o assemblees dinamitzades pels propis alumnes oferint espais de debat i diàleg. Tanmateix, l’escola també pot obrir altres espais participatius com les comissions que agrupin a alumnes i professors interessats en una temàtica i que treballin per dur a terme les iniciatives que en sorgeixin.

    Educar per a la participació als infants i joves és un repte immens pels docents perquè aquesta esdevingui real; però al mateix temps, esdevé una gran oportunitat per educar a ciutadans crítics i compromesos amb ganes de construir i fer possible un món millor. Esperem, doncs, que aquesta aposta educativa no esdevingui una moda sinó que es faci des del convenciment!

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    consell escolar delegat opinió participació
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Educac: un pas endavant cap a l’educació mediàtica
    Next Article
    Opinió
    La Universitat és notícia
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}