Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Reportatge
    L’educació social demana tenir un referent a tots els centres educatius

    Ana Basantasetembre 15, 20234 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Institut Joan d'Àustria de Barcelona | Pol Rius
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC) demana que tots els centres educatius tinguin com a mínim una persona de referència del món de l’educació social per ajudar a millorar la convivència i el benestar emocional de l’alumnat, entre moltes de les seves funcions.

    Aquest curs 2023-24 s’han oficialitzat les funcions dels educadors i les educadores socials als centres escolars per tal de no duplicar responsabilitats, després d’un procés que va durar gairebé tot el curs anterior en què van participar el Departament d’Educació i diferents perfils socioeducatius dels centres, com el Col·lectiu Professional d’Educació Social i Escola del CEESC.

    El següent pas, remarca el Col·legi, és aconseguir una “incorporació plena als centres educatius de caràcter públic”. “Des del  CEESC seguim demanant al Departament d’Educació que s’estableixin educadores i educadors socials com una figura estructural en els centres i que es consolidi el seu lloc de treball així com les condicions del seu contracte laboral”, indica l’entitat en un comunicat.

    Només 85 professionals

    El vicepresident del CEESC, Albert Font-Tarrés, destaca que en l’actualitat són 85 les professionals que estan treballant a escoles o instituts, una xifra que el sector considera insuficient tenint en compte que a Catalunya hi ha prop de 5.000 centres educatius d’infantil, primària i secundària.

    “L’escola té molts reptes com a institució perquè aglutina quasi la totalitat de la infància i l’adolescència i per acomplir aquests reptes caldria posar en joc tots els perfils professionals de l’àmbit educatiu que tenim a l’abast”, remarca. Per això, considera que com a mínim hauria d’haver-hi un educador o educadora per centre.

    L’educadora social, insisteix, més enllà de tenir identificades les seves funcions, “no és una figura que estigui consolidada, no està al catàleg de perfils que té el Departament, quan aquesta figura s’hauria de poder donar a totes les etapes educatives. La seva incorporació ha sigut molt tímida”. Fa tres anys, el 2020, eren 75 les educadores socials i, segons explica Font-Tarrés, les seves funcions depenien en gran manera de les directrius de l’equip directiu de cada centre.

    Entre les tasques d’aquest perfil professional figuren prevenir i atendre “problemes de convivència, de vertebració i acció comunitària, i de treball amb l’entorn; és a dir, donar una coherència d’unitat, un aprenentatge més global”. “Hi ha tot un seguit de temes extracurriculars que es demanen i que l’educació social pot aportar, ja que els centres escolars han de ser un espai d’aprenentatge per a la convivència, per a habilitats, per a educació afectivosexual, etc”.

    Gestió del conflicte

    El vicepresident del CEESC subratlla que l’expertesa de l’educació social pot ajudar en prevenir o fer front a riscos com el consum de drogues i alcohol, les violències, elements relacionals o conductes que poden portar a situacions de maltractaments, assetjaments o suïcidis.

    D’altra banda, des del sector es té present que el conflicte “és una situació de trobada entre persones que es pot donar de manera habitual, i l’important és aprendre a gestionar el conflicte. La convivència té aquest rerefons”.

    A nivell laboral, una de les demandes del sector és que la majoria dels serveis són externalitzats i això porta a una precarietat de la professió, que conviu amb convenis que a vegades estan caducats i amb salaris baixos.

    Funcions de l’educació social als centres educatius

    Entre les funcions de l’educació social hi ha la de garantir l’acollida al centre educatiu de l’alumnat i les famílies en situació de vulnerabilitat social en un entorn segur, amb un tracte afectiu i amb una atenció personalitzada. A més, ha de vetllar perquè l’alumnat assoleixi un desenvolupament educatiu, personal i social equilibrat i beneficiós, motivant-los i acompanyant-los, en col·laboració amb la família.

    Així mateix, ha de col·laborar en l’atenció, detecció i prevenció de situacions i conductes de risc de l’alumnat així com en la mediació i resolució de conflictes. Juntament amb l’equip directiu, treballa davant situacions d’absentisme de l’alumnat, d’acord amb els protocols establerts en coordinació amb el treballador social de l’EAP (equips d’assessorament i orientació psicopedagògica) en el marc de la comissió d’absentisme del municipi.

    Ha d’afavorir la integració de l’alumnat en els principals contextos de socialització: escolar, formatiu, laboral, sanitari, esportiu, de lleure i cultural, respectant el seu entorn social i cultural. Igualment, ha de promoure el desenvolupament dels protocols del Departament d’Educació i programes específics de Salut, d’Igualtat, de prevenció de violències i les actuacions del Pla Educatiu d’Entorn.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Educació social educadors socials
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Sentència contra l’empresa de menjadors escolars Ausolan per mala aplicació dels convenis
    Next Article
    Anàlisi
    La tortura de treballar amb un clima laboral masclista
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025

    Opinió
    24 de gener: Reivindiquem l’essència de l’educació socialen un món digitalitzat

    gener 24, 2025

    Opinió
    L’empremta UAO i el poder de l’escolta

    novembre 8, 2024

    1 comentari

    1. Ingrid on setembre 15, 2023 11:33 pm

      Gràcies per donar- nos visibilitat,els educadors i educadores socials som una peça clau dins el sistema educatiu, esperem que prompte s’acabe ma precarietat que tenim dins el sistema i creem ja les plaçes estructurals!! endavant i força!!

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.