Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Regne Unit viu un boom de les apps per a nens (mentres Espanya espera)

    Paula Corroto - eldiario.esmaig 8, 20146 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    L'exitosa app per a nens Made in Me
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest és un article publicat a Diario Turing

    Les apps per a nens són el nou petroli. Almenys al Regne Unit. Allà no deixen d’aparèixer empreses creadores d’aquest tipus d’aplicacions que venen als pares amb un èxit aclaparador. Les xifres de vendes donen vertigen.

    Per exemple, una empresa com Made in Me ha venut 500.000 aplicacions per a llibres infantils (i algunes a set lliures), amb 50.000 descàrregues legals al dia. De fet, Disney ja està col · laborant amb ells. I Nosy Crow, una companyia en la qual només treballen sis persones i que ven els seus apps infantils a quatre lliures, ha capitalitzat gairebé tot el mercat sense necessitat de comercialitzar en col·legis.

    Totes elles van presentar els seus productes en la passada Fira del Llibre de Londres, que s’ha convertit en els últims anys en el gran esdeveniment de la literatura transmèdia o crossmedia. Ja no són només llibres-ni tan sols manuals de text-els que poblen els pavellons, sinó que aquests estan envaïts per empreses que convergeixen entre el món editorial i el videojoc, el llibre infantil i la pel · lícula en 3D per als més petits.

    Els editors es passegen per estands de les firmes tecnològiques ensumant com donar sortida a un negoci que no es troba en els seus millors moments. I sembla que en aquestes petites empreses, muntades per joves enginyers i assentades en gran part en l’alternatiu barri londinenc de Shoredicht-antic barri obrer al qual li han passat una caríssima mà de xapa i pintura-, volen trobar el seu nou mannà.

    Per descomptat, els números que mou l’entorn digital al Regne Unit no tenen res a veure amb els d’Espanya. A les illes, només entre 2011 i 2012 la quota de mercat d’ebooks va créixer en un 69% i dels 411 milions de lliures que va generar el negoci editorial, 216 milions van ser per venda de llibres electrònics. Si s’esqueixa el mercat, el 85,7% són llibres impresos mentre que el 14,3% són ebooks; als EUA la xifra és encara més gran: el 76,7% són impresos i el 23,3% digitals.

    Si mirem als aparells de lectura, el 79% de la quota pertany a Kindle, seguit a gran distància per Apple (9%) i Google (8%). Ergo, Amazon també ha conquistat el Regne Unit, segons les dades de The Literary Platform.

    Si fem una ullada a la Panoràmica l’Edició de Llibres 2013 a Espanya, entre 2008 i 2012 la producció d’ebooks va augmentar un 12,9% i la seva quota de mercat és avui del 19,8%, tot i que la seva facturació a penes representi el 2,9%, el que signifiquen 38,4 milions d’euros (el 2011). Res a veure amb els més de 200 milions de lliures que es manegen ja al Regne Unit pels llibres digitals. Ergo, Espanya falla a l’hora de generar negoci amb els ebooks.

    Els anglosaxons, que sembla que jugar en una altra lliga, han donat ara un pas més enllà llançant-se al món de les apps. Com deia Chris Book, de Distimo, una empresa per mesurar el rànquing d’altres apps, “potser no són el futur dels ebooks, però sí potser per als de no ficció i els còmic”. Per Michael Bhaskar, editor digital al capdavant de Profile Books, “el que ara preval és la interactivitat, és una nova forma de lectura, una nova experiència, com els videojocs”.

    Espanya no és país per a apps (de pagament)

    Ara bé, si les apps s’han convertit, com diuen, en el nou petroli és perquè venen. Un cas gairebé anatema per aquestes contrades, com manifesta Fabián Pedrero de Cream ebooks, empresa espanyola desenvolupadora d’apps i radicada a Castella-la Manxa. Segons ell, que també va estar a Londres, el problema és que aquí fer una app és molt car i no es comercialitzen.

    Des Plataforma Proyecta, una iniciativa educativa de la Fundació Amancio Ortega i de la Fundació Santiago Rei Fernández-Latorre per al foment de la innovació en l’ensenyament, creuen que la principal raó perquè tot just s’utilitzin les apps en el món de l’educació o aquestes no estiguin tan integrades “resideix en la absència de la necessària inversió en innovació educativa (via tecnologia i altres); inversió necessària per abordar un canvi de paradigma”.

    A això se sumen les limitacions dels dispositius per “qüestions de privacitat i seguretat”. “En els centres en què hi ha un projecte amb pastilles l’ús de les apps està més estès; en aquests casos, els dispositius pertanyen, o estan sota la responsabilitat dels centres, i en ells l’ús d’apps està generalitzat en totes les matèries com a eines d’aprenentatge “, afegeixen.

    Tanmateix, el problema no és que no existeixin apps per a nens al mercat espanyol. De fet, hi ha aplicacions dissenyades específicament per a contextos educatius que estan disponibles per a totes les matèries o àrees curriculars, com altres, enfocades al públic en general destinades a la producció, edició i difusió de continguts multimèdia a la xarxa. La diversitat és àmplia.

    Un web de referència és appsmama.es, amb una informació molt precisa i sectorialitzada per edats, ja que segons la seva impulsora, Sonia Fernández, també cal tenir certa cura amb aquest boom: “Hi ha moltes apps amb temàtica infantil que realment no són res recomanables per als nens, però tinc la sensació que alguns pares no s’adonen. Són aquelles en què cal construir mons i cal anar o bé pagant diners o “ficant” moltes hores per aconseguir construir-lo. Aquestes són d’allò més addictives i no molt educatives. Més d’una família s’ha portat algun ensurt a final de mes amb les despeses derivades “.

    Són útils com a material educatiu?

    D’aquesta premissa es deriven altres interrogants: ¿és útil una app com a material educatiu? ¿Podem anomenar llibre a les apps? “És més un joc que en un llibre, però segueix sent una història, una narració sense pàgines. La pantalla ja és en si una cosa diferent. Crea una interacció més dinàmica i el joc anima la lectura “, defensa Bonnick, de Nosy Crow. Per Sonia Fernández, “ara mateix es pot aprendre de tot amb una tauleta, des de llegir contes a aprendre com funciona el cos humà, àlgebra, llegir el rellotge, dibuixar … Els dispositius sense fils poden magnífiques eines d’ensenyament en el fet que combinen coneixements, imatge, so i interactivitat i això les fa molt atractives per als més petits. Només cal fer una selecció prèvia”.
    En el mateix sentit s’expressen des Plataforma Projecta: “Una bona app potencialment pot ser capaç d’igualar l’oferta d’un llibre; a més d’afegir interacció i comunicació remota en temps real a l’aprenentatge. A més, en vèncer les limitacions del suport físic, depenent de cada app, pot adaptar-se millor a cada usuari i dissenyar o rebre el disseny d’un itinerari d’aprenentatge totalment personalitzat “.
    Ara bé, malgrat les bondats de les aplicacions, la qüestió es podria resumir en una frase de vodevil costumista: aquí ni s’inverteix ni es compra.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    L’assemblea de l’EUETIB aconsegueix beques per casos extraordinaris després de dos dies de vaga
    Next Article
    Actualitat
    Les nines que van desafiar la segregació racial a les escoles dels EEUU
    Paula Corroto - eldiario.es

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}