Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Les aules dels hospitals de dia d’adolescents

    Núria Terés i Bonetdesembre 4, 20145 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    L’Hospital de dia d'adolescents de Santa Caterina (Salt-Girona)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Núria Terès i Bonet és professora de l’Aula de l’Hospital de Dia d’Adolescents de Girona-Salt

    L’hospital de dia per a adolescents és una unitat assistencial d’hospitalització parcial on s’hi engloben diferents recursos terapèutics que permeten atendre adolescents en situació de crisi i que no és possible fer-ho suficientment en règim ambulatori. Aquest tipus d’assistència, integrada en la comunitat, possibilita a l’adolescent mantenir els seus vincles familiars i socials.

    Els Hospitals de Dia d’Adolescents (HDA) són un recurs de la Xarxa de Salut Mental per atendre nois i noies de 12 a 18 anys amb diferents tipus de trastorns mentals, que necessiten un tractament més intensiu que el dels CSMIJ (Centres Salut Mental Infantil i Juvenil) i és un recurs intermig al de l’hospitalització total. Les aules dels Hospitals de Dia són un recurs educatiu que neix al 2001 d’un conveni entre el Departament de Salut i el Departament d’Ensenyament, pel qual disposen de professorat dins dels Hospitals de Dia.

    En aquests moments existeixen més de 25 HDA a Catalunya. Per tant, més de 25 professionals de l’educació que treballem en equips multidisciplinars (professionals de la psiquiatria, infermeria, psicologia, educació social, teràpia ocupacional, …).

    El paper del professorat de les Aules dels Hospitals de Dia d’Adolescents és important, en el marc del treball en equip, per atendre individualment o en petits grups els adolescents, acompanyar-los per l’èxit d’una escolarització compartida i reconnectar-los en la xarxa de recursos per a joves dels seus municipis.

    La Xarxa de Salut Mental de la regió sanitària de Girona disposa de l’Hospital de Dia d’Adolescents per atendre tots els nois i noies de les comarques gironines. Actualment disposem de 25 places.

    Un model de referència

    La Xarxa de Salut Mental de la regió sanitària de Girona ha format part de l’estudi Refinement (Research on Financing systems Effect on the Quality of Mental health care). És la primera recerca comparativa global exhaustiva sobre l’eficiència i la qualitat de l’atenció en salut mental a Europa. L’estudi Refinement sorgeix de la necessitat de comparar i estandarditzar els diferents sistemes de finançament i d’avaluar el funcionament de l’atenció de la salut mental a Europa, on els objectius de qualitat, equitat i eficiència i la millor atenció possible a llarg termini es relacionen amb un sistema de finançament que es nodreix de la combinació d’impostos, aportacions a la seguretat social, assegurances privades i pagaments directes.

    Les taxes de reingrés més baixes, la taxa de continuïtat assistencial després de l’alta hospitalària a través dels centres comunitaris més alta o la més baixa utilització de recursos hospitalaris a nivell europeu són algunes de les dades que poden convertir la Regió Sanitària de Girona en model de referència en l’àmbit de la salut mental.

    En aquest marc de filosofia i pràctica assistencial, l’atenció educativa a l’Hospital de Dia d’Adolescents de Santa Caterina pren un sentit important, especialment de treball en xarxa tant amb els centres educatius de referència de cada alumne, com amb els recursos comunitaris dels municipis on viuen. L’acompanyament, la comunicació i la confiança mútua, entre professionals, i també amb els nois i noies i les seves famílies, possibilita una amplificació dels èxits assistencials i de les respostes del medi.

    L’aula és un recurs de reconnexió amb els àmbits sans i normalitzats dels adolescents: els centres educatius. La major part d’alumnat, especialment el menor de 16 anys, disposa d’una proposta educativa compartida (institut i aula HDA). A través d’un Pla Individualitzat (PI), la integració és el màxim d’ajustada que ens permet un sistema educatiu, cada vegada més carregat i compartimentat, amb grans professionals al capdavant de l’atenció a la diversitat (professionals dels EAPs, de la psicopedagogia, de diversitat, d’aules obertes, …). Sovint però l’escolarització compartida només ens ofereix recursos segregadors que malgrat permetre la normalització en el medi, resulten poc eficients en termes de cohesió social, equitat i inclusió educativa.

    Els efectes de la crisi

    En aquests anys de crisi estem veient com el deteriorament de les famílies augmenta i les seves situacions condicionen la situació dels seus fills i filles amb problemes de salut mental. Al mateix temps que es disposen de menys eines personals i de menys recursos de l’entorn per sobreviure i capgirar moltes situacions. Efectes col·laterals de la crisi, de difícil quantificació, però que estan marcant unes generacions.

    En aquests darrers cursos hem constatat un increment de la població de 13-14 anys que assisteix al nostre recurs, en relació a altres anys, on l’edat predominant era de 15-16 anys. Val a dir que totes aquestes tasques esdevenen veritables “quimeres” amb els joves de 16 a 18 anys, que no troben acollida en els centres educatius (malgrat el dret a l’escolarització és fins als 18 anys) ni en els recursos formatius o professionalitzadors d’adults. PQPIs, Escoles d’Adults, CETs, recursos ocupacionals, … es mostren insuficients per a una població creixent de joves en crisi.

    Cal donar resposta als temes de la veritable inclusió i de la qualificació acadèmica i professionals de joves amb problemes de salut mental, sovint estigmatitzats. Ara per ara, malgrat els pocs recursos i la gran implicació professional, els resultats ens demostren que la vida adulta d’aquests joves no pot seguir els mateixos paràmetres d’altres joves, i que l’exclusió de tot tipus es va imposant en les poques perspectives d’èxit que se’ls presenten.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    girona hospital de dia d'adolescents opinió Salut salut mental transtorns mentals
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El Diari de l’Educació a la ràdio de la Universitat de València
    Next Article
    Actualitat
    “Els hàbits d’alimentació i salut s’acabaran ensenyant a l’escola”
    Núria Terés i Bonet

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}