Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Les bones mediacions, remeis per a un món petit

    Francesc Reinaabril 2, 20253 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aprendre a viure escoltant, requereix la pregunta

    com a material primer, un bri fundacional.

    El naturalista Ignacio Abella comenta que una comunitat dedicada a la defensa de la vida és aquella que protegeix el seu entorn i permet que allò altre s’expressi; un triomf assenyat davant la barbàrie d’aquells que devoren i especulen, que volen menjar-se el món.

    El que s’aprèn, sempre és millor si ho podem utilitzar. Un bon ensenyament ho és si aporta coneixements per modelar conductes de manera positiva; es tracta de relacions en què algú, amb intenció, segueix un mètode que presenta experiències perquè altres ampliïn idees, valors i hàbits; tot un acte de mediació amb la flexibilitat suficient per introduir noves formes de pensament feble. Aquesta activitat no està exempta de dificultats, pot desequilibrar, així que compara coneixements previs – ja adquirits- amb altres realitats; l’èxit dependrà d’ajustar les capacitats que posseeixen, amb una activitat de qualitat, educativa, que doni sentit a les coses –significativitat- sigui en l’àmbit que sigui: artístic, lògic, social o matemàtic…

    La vida quotidiana construeix les nostres personalitats a partir d’accions facilitadores, en molts casos vocacionals o voluntàries; altres són orientades per especialistes, com ho fan moltes professions: educatives, cronistes, gestores, les quals planifiquen amb deteniment la formació que necessiten els destinataris de la seva intervenció: avaluant les situacions, adaptant el nivell als ritmes de cadascú, ajustant materials, temps i espais; adequant la informació per utilitzar millor les emocions, amb projectes futurs possibles tot proposant funcions executives: identificar-analitzar-contrastar-argumentar-valorar-planificar…

    El que s’aprèn, sempre és millor si ho podem utilitzar

    Es tracta d’una tasca que, com més coordinada, propera i accessible, resultarà atractiva i útil. Una acció compartida que sosté la millora del benestar comú prioritzarà la cooperació entre protagonistes per superar visions individualistes centrades en conveniències de mercat i la competitvitat; demanarà aplicar polítiques transformadores que superin malestars, perquè les agrupacions puguin abordar els propis obstacles (Josep Mª Puig defineix aquestes aportacions com una forma de capital cívic). Hi ha proves que ens permeten observar l’enorme distància (dissonància cognitiva) entre allò que es creu i la manera com s’opera, tal circumstància provoca, sovint, estats afectius bloquejats per la incapacitat d’ajustar-se a l’objectivitat, apuntant a fites esbojarrades amb mitjans ineficaços, que desaprofiten les ocasions. Ens falta una pedagogia de la intel·ligència. La societat de l’aprenentatge necessita promotors de coneixement, organitzacions que impulsin una didàctica col·lectiva per intuir millor com funcionem. La clau està en resoldre els problemes que alteren la convivència perquè no arribin a ser conflictes; l’objectiu serà satisfer les nostres aspiracions prenent les millors decisions (això implica governants), tenint en compte els moments cronològics i de maduresa de la gent, manejant operacions com la memòria o la deducció…

    Un món petit és una cinta que ens recorda com és d’important fer les coses bé: saber atraure per implicar, diferenciar allò directe de l’indirecte, anar més enllà d’allò immediat, observar altres punts de vista, cercar motius (per què-per a què-com?), reflexionar per aconseguir l’autocontrol, romandre a prop, considerar les expectatives, conèixer les dinàmiques dels grups, la història de les cultures; reconèixer l’aportació dels canvis, garantir el respecte en la comunicació, la gratitud i el reforç dels gestos, contemplar les característiques pròpies i les comunes, vèncer raonablement la por…

    Assegurar la justícia (i la Justícia) que protegeix els drets humans. Perquè produir dolor, per imitació o repetició, és la gran metàfora de com la naturalesa respon quan la tractem malament.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    aprenentatge mediació opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Les cooperatives d’alumnes es fan grans a la II Fira d’AlumnesCoop
    Next Article
    Entrevista
    Juanjo Falcó: “Sense la implicació dels ajuntaments no és possible lluitar contra la segregació”
    Francesc Reina

    Pedagog. Ha estat director del Col·legi Popular gestionat pel moviment associatiu de Badalona i Santa Coloma, i professor de les facultats de Pedagogia i Sociologia de Barcelona, Girona, Múrcia, València i Xile. És professor a la Uned i mediador. Autor de 'Desde la soledad del banco' (Círculo Rojo)

    Related Posts

    Opinió
    El bullying que no fa soroll

    maig 16, 2025

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025

    Opinió
    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    maig 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.