Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    “Les capacitats dels infants de famílies sense recursos augmenten el doble si han assistit al preescolar”

    Pau Rodríguezdesembre 5, 20146 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Dos infants en una escola bressol municipal de Barcelona
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Leire Salazar
    Leire Salazar

    L’educació infantil és fonamental per prevenir el fracàs escolar, a més d’un mecanisme decisiu per reduir les desigualtats al sistema educatiu, ja que els fills de famílies de baix nivell econòmic aprofiten el doble el seu pas per l’escola bressol. Aquesta és una de les principals conclusions de l’estudi Aprenentatge i cicle vital. La desigualtat d’oportunitats des de l’educació preescolar fins a l’edat adulta, impulsat per l’Obra Social de La Caixa.

    Leire Salazar, una de les seves autores -a més de professora de Sociologia de la UNED-, constata que invertir més en educació infantil suposa, al cap ia l a fi, “estalviar en el futur en polítiques remedialistes“, cosa que diversos estudis ja vénen sostenint en els últims anys, segons confirma la mateixa investigadora.

    No semblen tenir-ho tan clar administracions com la Generalitat de Catalunya. Dels seus pressupostos per al 2015 n’ha desaparegut la partida per a la xarxa d’escoles bressol públiques -escolarització de 0 a 3 anys-. La conselleria d’Ensenyament sosté que es faran càrrec de la seva aportació les diputacions, però d’aquesta mesura se’n dedueix si més no que aquesta etapa no és una prioritat. Sobretot tenint en compte que en aquests anys de crisi la Generalitat ha reduït a la meitat els diners que destina a les llars d’infants, que abans de les retallades es complementava a parts iguals amb l’aportació dels ajuntaments i les famílies.

    Per què és important l’etapa preescolar per reduir el fracàs?

    El fracàs escolar s’observa a Secundària, que és quan es produeix també l’abandonament. Però llavors sovint és massa tard per aturar-lo. La arrels del fracàs estan en les etapes inicials, ja ni tan sols a la Primària, sinó sobretot a l’educació no obligatòria, que és de zero a sis anys. És en aquesta etapa on cal posar el focus del debat públic. I és aquí també on si actuem com més aviat millor promourem la igualtat d’oportunitats al llarg del cicle educatiu. Hi ha neurocientífics que porten anys dient que el cervell d’un nen és molt permeable en els seus inicis i després es va suavitzant. És per això que els primers anys de desenvolupament són fonamentals.

    Per què sosteniu a l’estudi que ajuda a reduir les desigualtats?

    D’entrada, l’efecte d’assistir a l’educació infantil és sempre positiu, independentment del nivell socioeconòmic dels pares. Els afecta anys després. Ho hem comprovat: als 9-10 anys es percep en la seva capacitat lectora. Però és que en el cas dels nens de famílies sense recursos seva capacitat lectora augmenta el doble si han assistit al preescolar.

    A què es deu?

    A aquestes edats els nens tenen dues fonts d’estímul: la família i l’escola. En les famílies amb menys recursos els pares i mares tenen més dificultats per a proveir una estimulació viariada i amb més riquesa, ja sigui perquè han de treballar més, perquè han de tenir cura de familiars, perquè no poden contractar a algú que els doni un cop de mà... Per això l’escola llavors els compensa aquests estímuls i aquesta socialització. I que consti, això no té a veure amb l’afecte que li dónes al teu fill, sinó amb les qüestions formatives.

    A Finlàndia es queden els fills a casa fins als sis, ¿és perquè els pare sí que poden garantir-los aquesta atenció?

    Ull amb Finlanda, que no és que els nens no vagin a les escoles bressol. Sí que hi van. Però és cert que compten amb baixes maternals i paternals més llargues i altres condicions per dedicar-se a temps complet als seus fills, tant les famílies que tenen molts recursos com les que no, perquè l’Estat cobreix aquestes últimes. A Espanya les baixes són relativament curtes i, en general, l’accés a les escoles bressol és costós econòmicament. Fins i tot perquè a moltes famílies amb pocs recursos no els compensa seguir treballant per pagar la llar d’infants i a algú que vagi a recollir els fills.

    També sosteniu en l’estudi que com més estandarditzat és el currículum per als centres educatius infantils, menys desigualtats es generen.

    Hi ha països en què les escoles infantils organitzen els continguts com volen, unes ensenyen números i lletres i altres se centren més en una educació lúdica, per entendre’ns. Hi ha altres països en canvi que tenen un currículum fixat des de dalt. En aquest segon cas, les escoles del país tenen totes una qualitat semblant. És bastant obvi. Però compte, això no vol dir que sigui millor o pitjor. L’únic que passa és que si els continguts no estan estandarditzats i la qualitat dels centres és més variada, els pares amb més recursos tendirán a buscar quins són les millors.

    L’escolarització infantil és decisiva en el desenvolupament posterior dels nens i nenes. Fins aquí bé. Es pot afirmar també que beneficia a estudis superiors o fins i tot en l’accés al mercat laboral?

    Als Estats Units i el Regne Unit s’ha investigat i hi ha algunes evidències que sí, encara que alguns autors ho posen en qüestió. No només pel que fa al mercat laboral si no, per exemple, en les probabilitats d’abusar de substàncies psicotròpiques. Però la veritat és que a Espanya les estadístiques són molt pobres en aquest sentit.

    Donada la seva rellevància, caldria convertir el 0-3 en una etapa obligatòria?

    Nosaltres no podem fer recomanacions d’aquest tipus. Només dir que aquesta fase és crucial i que ha de formar part de la política educativa en tant que redueix desigualtats de partida entre nens i condiciona la seva trajectòria posterior. I no només això, tambén té altres avantatges, com facilitar l’accés de les dones al mercat laboral, permetre més conciliació, fomentar la igualtat entre homes i dones… Encara que és bastant costós per a una xarxa pública, la veritat és que s’ha aconseguit l’accés universal entre els tres i els sis anys en relativament poc temps, així que no em semblaria un disbarat que es pogués fer en el 0-3.

    Invertir més en preescolar ens estalviaria diners que gastem en combatre el fracàs?

    És una de les nostres conclusions, sí. La inversió en aquesta etapa és més eficient en costos–beneficis que en etapes posteriors. Si un fes una política a mitjà o llarg termini veuria clar que invertir en etapes inicials permet estalviar en el futur en polítiques remedialistes.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Desigualtats socials Educació infantil escola bressol preescolar sociologia
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Hojas de hierba
    Next Article Després del ‘boom’ dels cursos en línia, les universitats busquen com reinventar-los
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Entrevista
    Lluís Rabell: “La visió de la ciutat educadora té a veure amb la construcció de xarxes comunitàries”

    març 7, 2025

    Opinió
    El significat de la vida quotidiana a l’escola bressol: reflexions a la llum del nou decret d’educació infantil

    gener 27, 2025

    Opinió
    Consells per abordar adequadament el son saludable de l’infant

    desembre 2, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}