Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Reportatge
    Les colònies infantils en temps de guerra a Catalunya

    Maria Ojuel Solsonaagost 31, 20219 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Infants refugiats fent activitats diverses a la colònia suïssa del Château du Lac (Sigean), l’any 1939 (Font: Arxiu Ruth von Wild).
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Ja des de l’inici de la guerra, Catalunya fou una de les zones fidels a la República que més refugiats provinents d’altres indrets de l’Estat va acollir. Es calcula que durant els tres anys de guerra va acollir un milió de persones desplaçades, bona part de les quals infants. L’acollida –que prengué una dimensió insòlita i mai vista– va representar un repte i un esforç no exempt de tensions pel seu impacte sobre una població de 3 milions d’habitants.

    Es van haver d’habilitar espais molts grans per acollir famílies senceres, sobretot dones, gent gran i mainada: magatzems, garatges, establiments hotelers, fàbriques, espais de culte, etc. Per exemple, a Barcelona l’estadi de Montjuïc o el Poble Espanyol van acollir població refugiada. Donat que el culte religiós no era permès, convents, esglésies, santuaris, escoles religioses i seminaris van ser usats eventualment com a refugis. En municipis més petits, moltes famílies els acolliren personalment, a casa seva, o cediren els habitatges.

    A part de les polítiques institucionals de protecció als refugiats, existiren a Catalunya diverses entitats lligades a partits o sindicats que complementaren l’acció del govern estatal i autonòmic i que se centraren, sobretot, en la població infantil, com és el cas de Pro-infància Obrera, Assistència Infantil i Ajut Infantil de Rereguarda, entre moltes altres. Aquesta darrera, vinculada a la Federació Espanyola de Treballadors de l’Ensenyament (FETE), sectorial de la Unió General dels Treballadors (UGT), va gestionar nombroses colònies i hospitals per a la població infantil, així com unitats d’alfabetització dels soldats de l’exèrcit popular. La seva tasca va ser d’una gran importància en l’acollida dels infants refugiats que, procedents de diversos llocs d’Espanya, es replegaven a Catalunya, però també va acollir infants catalans. A les colònies, els infants rebien atencions i cures i també existia un programa pedagògic basat en la tradició de les colònies escolars en època de pau. Alguns dels mestres que hi feien classe eren al seu torn refugiats i també n’hi havia de voluntaris.

    Bona part dels infants havien estat evacuats des de zones properes als fronts cap a altres indrets relativament més segurs a l’inici de la guerra, com era el cas del País Valencià i Catalunya, mentre les famílies romanien al lloc d’origen, pensant que la separació seria curta. En altres casos, es tractava de criatures que havien arribat a Catalunya amb les famílies fugint dels combats i de l’avenç dels rebels. S’instava a que anessin a les colònies per rebre classes i una atenció més específica que difícilment podien trobar en els llocs de refugi genèrics, malgrat que per a les famílies no era fàcil separar-se dels fills.

    Infants al menjador de la colònia Rosa Luxemburg (Barcelona), cap al 1937, avui seu del rectorat de la UOC (Font: Ajut Infantil de Reraguarda. Contribuiu-hi. Barcelona: Publicacions Kelmi, 1937)

     

    Algunes de les colònies es van convertir en experiències pedagògiques de gran valor, atès que els infants no només hi feien els ensenyaments reglats, sinó també activitats de lleure i, per descomptat, rebien una formació en els valors republicans i antifeixistes. Han estat estudiades en profunditat les colònies de Picanya, al País Valencià, que van esdevenir modèliques, gràcies a la tasca, entre d’altres, de la pedagoga Justa Freire (1896-1965), inspectora i delegada general de les colònies de València i alhora del sindicat FETE-UGT. Per cert, recentment, en un episodi de desmemòria històrica, el TSJ de Madrid va declarar nul el canvi de nom del carrer de Millán-Astray pel de Freire, la mestra que va salvar molts infants madrilenys evacuats cap a les colònies de València, i es va recuperar el del militar franquista i fundador de la Legió.

    També a Catalunya, la tradició pedagògica de les colònies escolars va implicar que les entitats que les gestionaven, com és el cas de l’Ajut Infantil, posessin cura en la dimensió pedagògica i accent en l’alimentació, la higiene personal i la salut. Els nens, en arribar, passaven un reconeixement mèdic i es feia un seguiment periòdic de la seva salut.

    Hi ha un testimoni de primer ordre que ens parla de la natura d’algunes de les colònies infantils a Catalunya: el de Francesca M. Wilson, una educadora britànica que va treballar amb els quàquers a Crevillent, però que va passar temporades a Barcelona, i va estudiar com les autoritats afrontaven l’acollida dels refugiats:

    “El que em va interessar més van ser les colònies infantils. El seu estàndard era molt alt, tot i que algunes es van deteriorar a mesura que van augmentar les dificultats per aconseguir personal i aliments. Amb tot, dubto que mai s’hagin fet en tan poc temps en cap altre país del món unes residències per als nens pobres tan boniques. A l’inici, cal admetre-ho, el govern va tenir grans avantatges. Els rics havien fugit i havien deixat abandonats mansions i hotels. Moltes d’aquestes cases tenien jardins luxosos a la muntanya o al mar. Però el país estava en guerra i l’organització dels centenars de colònies va ser una tasca àrdua. Les colònies més perfectes que vaig veure van ser a Catalunya. Els catalans tenen uns serveis socials avançats. Entitats voluntàries són responsables de moltes guarderies i colònies infantils, però d’altres són del Ministeri d’Educació”.

     

    Un altre testimoni singular sobre les colònies és el de Thyra J. Edwards, periodista, educadora social i activista pels drets dels negres americans, que va viatjar a Espanya l’octubre del 1937. Va passar per Barcelona i va descriure la seva visita a la colònia “Rosa Luxemburg” durant un bombardeig el 1938. Aquesta colònia, situada en un palauet a l’avinguda del Tibidabo, era gestionada per l’Ajut Infantil de Rereguarda.

    “Només ho has de veure un sol cop per adonar-te de la intel·ligent supervisió que es dona als nens. Un cop sona la sirena, els llums s’apaguen i el reglament exigeix que s’abaixin les persianes. Cap dels cinquanta-vuit nens s’excita malgrat les terribles explosions de les bateries antiaèries. Els nens feien cua per raspallar-se les dents i es van ficar al llit de forma ordenada. El que la gent local podia donar gairebé s’ha esgotat i les donacions realment importants hauran de venir de l’estranger aquest hivern”.

     

    Una de les dirigents de l’Ajut Infantil va ser la mestra Estrella Cortichs (1902-1985), antiga alumna de la Institución Libre de Enseñanza, com Justa Freire. Va comptar amb el suport material i humà dels quàquers i de l’Ajuda Suïssa, que va col·laborar d’una manera estreta amb l’entitat des del 1937, fent-se càrrec de les evacuacions i canalitzant donatius de tones de queviures, roba, sabó, medicaments i altres articles per a la mainada de les nombroses colònies que ja funcionaven per tot Catalunya, ja fos en ciutats i pobles o en la ruralia. Uns interessants curtmetratges muts amb subtítols, gravats pel fotògraf suís Robert Risler, de l’Ajuda Suïssa, mostren escenes de l’evacuació i de l’arribada i acollida de la població desplaçada. Hi ha imatges de l’estadi de Montjuïc i de diverses colònies, algunes de les quals de Barcelona. Es pot veure com els infants es banyen, mengen, juguen, ballen i fan altres activitats educatives, i la cura atenta que reben dels adults. La funció d’aquests curts era mostrar a la població suïssa la difícil realitat dels refugiats, tot i els esforços dins la rereguarda republicana, i la consegüent necessitat d’aportar donatius.

    2. Colònia agrícola a Teià, cap al 1937, a l’antiga masia coneguda com la Granja o les Monges (Font: Ajut Infantil de Reraguarda. Contribuiu-hi. Barcelona: Publicacions Kelmi, 1937)

     

    El juliol del 1937 consta que hi havia més de 8000 infants a les colònies que l’Ajut Infantil tenia arreu de Catalunya. Només a Barcelona l’entitat posseïa una vuitantena d’establiments, ubicades sobretot al barri de Sarrià-Sant Gervasi, on hi havia àmplies mansions i palauets, confiscats prèviament o bé abandonats pels seus propietaris, fet que també era habitual a localitats on hi havia grans casals i cases d’estiueig, com Sitges o Teià. Altres colònies estaven instal·lades en masies i en alguns casos eren granges-escola, establiments pensats perquè nois i noies més grans no restessin ociosos i poguessin fer un treball agrícola, que alhora permetia proporcionar aliments per a les altres cases. Finalment, també hi havia colònies ubicades en hostatgeries i en antigues escoles. Inicialment pensades per als infants evacuats, amb el pas del temps també van acollir molts nens i nenes catalans, sobretot de localitats sistemàticament bombardejades, com era el cas de Barcelona i rodalies, i de territoris progressivament ocupats per l’exèrcit rebel. El manteniment dels establiments corria a càrrec de fons públics i d’aportacions dels membres del sindicat i d’altres particulars o entitats –com l’Ajuda Suïssa–, així com de recaptes. Atesa l’estreta relació entre la UGT i el Partit Socialista Unificat de Catalunya (PSUC) en aquella època, algunes de les colònies reberen el nom de dones militants o dirigents comunistes, com Pasionaria, Lina Ódena, Aída Lafuente, Rosa Luxemburg, Nadejda Krúpskaia, Clara Zetkin, etc.

    El gener del 1939, davant la incertesa per l’avenç de les tropes rebels, l’entitat va donar ordre d’evacuar les colònies cap a França, fet que va motivar que centenars d’infants, en general acompanyats pels seus educadors, creuessin la frontera i fossin dispersats pel territori francès, sobretot en localitats pirinenques. Estrella Cortichs, que també es va exiliar, va comptar amb el suport de l’Ajuda Suïssa per retrobar aquests infants i concentrar-los a la colònia suïssa del “Château du Lac” a Sigean, des d’on es va procedir a la repatriació o al reagrupament familiar en l’exili.

    A l’exposició “L’àlbum de la Ruth”, basada en l’àlbum fotogràfic de la mestra i activista de l’Ajuda Suïssa Ruth von Wild (1912-1983), es poden veure imatges de les colònies gestionades per l’Ajut Infantil, datades entre els anys 1938 i 1939, així com de la colònia suïssa de Sigean (1939-40), que va comptar entre el seu personal amb mestres catalans exiliats. A banda de les classes, es pot veure la mainada duent a terme activitats educatives de tota mena, moltes a l’exterior: jocs, activitats manipulatives, físiques i esportives, música i danses populars, lectures, costura, i dues activitats creatives que tenien un cert component terapèutic: l’escriptura i el dibuix. També hi ha fotografies d’excursions als llacs i a la platja i de celebracions i revetlles, i els infants s’involucren en tasques per al manteniment de l’establiment (escombrar, anar a buscar llenya, ordenar el rober, servir a taula, tenir cura dels més petits, etc.), per fomentar la solidaritat i el treball en equip, amb el mateix concepte educatiu, que té en compte les necessitats de la infància i la gestió del trauma, que es podia observar en les colònies catalanes, refugis temporals per als infants en temps de guerra.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    colònies escolars guerra civil memòria històrica
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    El projecte de país necessita més places d’FP
    Next Article
    Opinió
    Emergències
    Maria Ojuel Solsona

    Related Posts

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Entrevista
    Javier González: “L’Associació Escola Benaiges continua gràcies al suport de la gent”

    maig 23, 2025

    Actualitat
    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    maig 16, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}