Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Les escoles bressol de l’Ajuntament de Barcelona són inclusives

    Casimir Maciàmaig 26, 20154 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El passat febrer, l’Ajuntament de Barcelona anunciava la propera apertura d’una nova Escola Bressol municipal (projecte del que el Diari de l’Educació es va fer ressò uns mesos abans, amb motiu de la seva presentació al Congrés de Ciutats Educadores). La novetat radica en el nombre d’infants amb discapacitat que s’integraran en el disseny i equipament de l’edifici i la composició de l’equip docent que inclourà professionals especialitzats. Passat el procés de preinscripció del curs 2015-16 és un moment oportú per fer algunes puntualitzacions.

    Aquella –en principi molt bona notícia– fou immediatament replicada per la Sra. Irene Balaguer en un article a l’Ara del 25 de febrer i un titular prou eloqüent: Les escoles bressol han estat sempre inclusives. Considero que no va contribuir a fer un debat serè al temps que s’intenta menystenir l’esforç que suposa obrir un centre d’aquestes característiques.

    Compartim el concepte d’escola bressol inclusiva: aquella escola preparada per incloure tots els infants sense discriminació social, cultural, econòmica o per condicions físiques, intel·lectuals o altres; com diu l’article 81.4 de la LEC. El compartim i l’apliquem, tasca gens fàcil en el context actual tot i l’imperatiu legal.

    Actualment acollim 608 infants amb NEE, una xifra molt allunyada dels 90 que s’atenien fa una dècada. És lògic i obligat que així sigui, però convé remarcar-ho perquè opinions com les que hem citat semblen suggerir que estem on estàvem, o pitjor. Cada curs, s’incorporen al voltant de 100 noves sol·licituds d’alumnes amb NEE, que activen recursos humans, tècnics i econòmics, en un esforç institucional i professional degudament coordinats i que inclouen: disponibilitat d’un equip exclusiu d’orientació i assessorament format per psicòlegs i psicopedagogs; i professionals d’atenció individualitzada als infants que ho requereixin.

    Pel que fa als aspectes tècnics i infrastructurals, en els darrers 10 anys s’han substituït i ampliat el 73% dels edificis per obsolescència i s’han eliminat el 98% de les barreres arquitectòniques dels equipaments. També es disposa d’un fons d’ajudes tècniques per a les escoles que ho necessiten. Uns recursos importants, si bé, no cal dir, segur no són encara tots els necessaris.

    En el marc d’aquesta política pública d’escola bressol inclusiva, no ens hem limitat a posar en marxa “l’escola inclusiva numero 96”, l’EBM Escorial (nom provisional) esdevindrà un repte fruit de les aportacions, demandes i suggeriments de molts professionals. És per això que L’EBM Escorial serà una escola planificada, construïda i equipada amb recursos tècnics i humans –docents i especialitzats– per atendreinfants de règim ordinari i amb greus discapacitats en un context plenament inclusiu, no una escola per estigmatitzar ni per substituir. Per això, serà la comissió de garanties d’admissió la que “farà l’assignació de plaça a partir dels certificats de discapacitat i d’altres informes de valoració, ja siguin mèdics, neurològics o psicològics que es precisin”.

    Per tant, doncs, que totes les escoles bressol seguiran com fins ara, acollint i reservant les mateixes places per atendre qualsevol grau de discapacitat tot procurant que els infants romanguin a l’escola del seu barri. L’EBM Escorial serà un recurs només per aquells casos en que tots els especialistes, i d’acord amb la família, valorin que es el millor per a l’infant.

    Precisament per respecte a les famílies amb infants amb NEE, i perquè ens volem fer còmplices de les seves demandes, ens hem fixat una alta exigència en aconseguir el benestar de tots els infants. Per implementar aquest projecte hem demanat assessorament a institucions públiques i privades; la seva resposta i col·laboració ha sigut entusiasta i molt valuosa.

    Voler desacreditar aquest recurs –demanat per bona part de la comunitat educativa– seria comparable –per posar un exemple– a argumentar que crear un hospital comarcal de referència posa en risc la bona feina i mitjans dels centres d’atenció primària deles respectives poblacions de la zona.

    L’Ajuntament de Barcelona està portant a terme en les dues darreres dècades, un ambiciós pla –no exempt de tensions i respectuós amb l’oferta privada i d’iniciativa social– per crear una potent xarxa d’escoles bressol públiques –el proper setembre seran 97 escoles amb 8.100 places– que facin possible que qualitat i quantitat no siguin incompatibles.

    Aquesta xarxa representa la continuïtat, en el segle XXI, del compromís històric de Barcelona amb l’educació, també dels més petits, que perdura i s’actualitza a traves de bones pràctiques i projectes d’innovació educativa de totes i cadascuna de les escoles bressol

    És per això que l’escola bressol inclusiva que volem i construïm dia a dia està feta de respecte per la nostra història i del que hem heretat, d’experiència, de compromís, de talent, d’innovació, de prioritzar el benestar dels infants i respectar el seu procés evolutiu, de recursos, de receptivitat a noves propostes i a les crítiques, de complicitat amb les famílies, de col·laboració i implicació al territori… d’una bona dosi de pragmatisme i gens de demagògia.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Escola inclusiva opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Tai-txi per a educadors
    Next Article
    Actualitat
    ‘La profesora de historia’
    Casimir Macià

    Related Posts

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    juny 5, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}